Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده:

خوزستان سومین تولیدکننده گیاهان دارویی کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ۱۱۲ هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در سال ۹۸ گفت: در این زمینه در جایگاه سوم کشور ایستاده است.

خوزستان سومین تولیدکننده گیاهان دارویی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: گیاه دارویی به گیاهانی اطلاق می شود که در پیکره رویشی خود ترکیبات خاصی را ذخیره می‌کند که ارزش داروئی، ادویه ای و یا صنعتی داشته و علاوه بر موارد مصرف مستقیم در صنایع داروئی، غذایی، بهداشتی، آرایشی،کنسرو سازی و نوشابه سازی استفاده می شوند.

وی افزود: گیاهان داروئی علاوه بر تسکین آلام مردم در زیر گروه غذا بعنوان طعم دهنده‌ها، نوشیدنی‌ها، شیرین کننده‌ها، رنگ‌های طبیعی، حشره کش ها و مواد اولیه محصولات آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

امیری زاده در ادامه تصریح کرد: کشور ما با وجود ۱۱ نوع اقلیم مختلف آب و هوایی و ۷ هزار و ۵۰۰ گونه گیاهی، گونه‌های با ارزش داروئی و نادر را در خود جای داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: سطح زیر کشت گیاهان داروئی کشور از ۲۲ هزار هکتار در سال ۷۶ به ۱۱۲ هکتار در سال ۹۸ رسیده است که در خوزستان با وجود ۴ نوع اقلیم مختلف بیش از ۵۰ گونه داروئی و با ارزش وجود دارد.

وی ضمن اشاره به کشت گیاهان دارویی در استان خاطر نشان کرد: در حال حاضر سطح زیر کشت گیاهان داروئی از ۲۷ هکتار در سال 90 به یک هزار و ۲۵۰ هکتار در سال ۹۸ و تولید ۲۱ هزار و ۴۸۵ تن انواع گیاهان دارویی رسیده و در این زمینه پس از استانهای خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان مقام سوم تولید این محصولات را در کشور به خود اختصاص داده است.

امیری زاده افزود: مهمترین محصولات مناطق استان برای کشت گیاهان داروئی به ترتیب مناطق ۴ شامل شهرستان‌های دزفول، اندیمشک، شوش، شوشتر، گتوند، منطقه ۱ شامل شهرستان‌های حمیدیه، اهواز، کارون و باوی و منطقه ۷ شامل شهرستان‌های ایذه و باغملک است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار کرد: اولویت بندی کشت گیاهان داروئی در مناطق مختلف شناسایی شده و تولیدکنندگان و بهره برداران گیاهان داروئی بهتر است از این اولویت پیروی و دستورالعمل های لازم را رعایت کنند برای مثال در منطقه ۴ اولویت کشت با گیاهان داروئی نعناع فلفلی، گل گاوزبان، بادرنجبویه، آویشن، مرزه خوزستانی، بومادران است.

وی گفت: براساس تدوین برنامه سه ساله تولید گیاهان داروئی استان سطح توسعه ۷ هزار و ۷۰۰ هکتار و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز ۲۹۳۶ میلیارد ریال است.

امیری زاده با بیان این مطلب که در حال حاضر ۱۸ واحد صنایع فرآوری و تبدیلی گیاهان داروئی در استان خوزستان با ۱۵ هزار تن و سرمایه گذاری ۲۳۶ میلیارد ریال و اشتغال ۲۲۰ نفر در حال فعالیت می باشند گفت: به منظور توسعه واحدهای فرآوری و صنایع تبدیلی گیاهان داروئی و مطابق برنامه سه ساله تدوین شده، ایجاد ۴۸ واحد فرآوری به ظرفیت ۷۱ هزار تن و اعتبار ۱۴۳۰ میلیارد ریال پیش بینی شده و برای ۱۰۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید