Iranian Agriculture News Agency

آغاز پایش مزارع غلات و کلزا در استان البرز

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از آغاز عملیات پایش مزارع غلات و کلزا در استان البرز خبر داد.

آغاز پایش مزارع غلات و کلزا در استان البرز

به گزارش خبرنگار ایانا در استان البرز، مرتضی امیدبخش مدیر حفظ نباتات سازمان با اشاره به  غاز عملیات پایش مزارع غلات و کلزا در استان البرز، گفت: در سال زراعی گذشته عملیات کنترل آفت سن غلات به عنوان مهمترین عامل خسارت زای گندم در سطح 18729 هکتار از مزارع گندم و جو این استان انجام شد.

وی ادامه داد: از این سطح، مبارزهدر  ۸ هزار و ۱۰۰ هکتار با سن مادر و ۱۰ هزار و ۶۲۹ هکتار با مرحله ۳ پوره این آفت انجام شده است.

 امیدبخش با بیان اینکه در استان البرز معمولاً از هفتم فروردین ماه هر سال اولین دستجات آفت سن از ارتفاعات 1700 تا ۲۲۰۰ متری طی چند مرحله به سمت مزارع غلات استان مهاجرت کرده و شروع به ایجاد خسارت می‌کنند؛ تأکید کرد: این ضرر اقتصادی در صورت عدم کنترل می تواند حتی تا ۱۰۰ درصد خسارت هم برسد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه پوره های سن غلات و حشرات کامل با تغذیه از برگها، ساقه ها و دانه ها به گندم آسیب می رساننند، افزود: از حدود ۲۰ فروردین ماه که عملیات کنترل شروع می شود و توصیه می شود آفت کش های مربوط به این عملیات شامل دلتامترین، فنیتروتیون، لامبدا سی هالوترین و غیره از فروشندگان عرضه آفت کش های دارای پروانه مجاز یا فاکتور رسمی تهیه شود.

امیدبخش افزود: در شرایط فعلی کنترل علف های هرز مزارع کلزا و پایش خسارت شته مومی کلزا در این مزارع از اولویت زمانی برخوردار است و به ویژه ایام تعطیلات نوروزی موجب غفلت و ایجاد خسارت در مزارع قرار نگیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید