Iranian Agriculture News Agency

در راستای افزایش عملکرد گندم؛

توزیع قارچ کش تیلت یارانه دار در مرودشت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت از آغاز توزیع 4500 لیتر قارچ کش یارانه دار با اولویت توزیع در بین کشاورزان طرح ملی گندم بنیان در این شهرستان خبر داد.

توزیع قارچ کش تیلت یارانه دار در مرودشت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، عزیز رحیمی اظهار کرد: این سم در راستای اجرای طرح ملی ارزیابی کارایی قارچ کش ها به منظور جلوگیری از بیماری های قارچی  و افزایش عملکرد گندم انجام می شود.

به گفته وی ، توزیع سم تیلت مطابق با لیست ارسالی از مراکز جهاد کشاورزی و با قیمت 68 هزار و 500 تومان در فروشگاه های سموم نباتی عرضه می شود.

رحیمی با تاکید بر اینکه تاثیر مصرف سم تیلت در افزایش عملکرد به اثبات رسیده است، تصریح کرد: در سال گذشته پروژه ملی ارزیابی کارایی قارچ کش ها در کنترل بیماری های برگی و افزایش عملکرد گندم آبی در هفت تیمار و سه تکرار با استفاده از سه قارچ کش  با همکاری مدیریت حفظ نباتات و محققان مرکز تحقیقات در مرودشت اجرایی شد که نتایج حاصله افزایش عملکرد 1.5تن در هکتار را در برداشته است.

این مقام مسئول با اشاره بر اینکه نتایج حاصله بر مبنای دو فاکتور زمان کاربرد در مراحل رشدی گندم و تعداد نوبت های سم پاشی بود، خاطر نشان کرد:  بهترین زمان مصرف قارچ کش تیلت در مرحله گره دوم ساقه و ظهور برگ پرچم است.

رحیمی افزود: بیشترین افزایش عملکرد در دو نوبت سم پاشی در مراحل رشدی ظهور گره دوم ساقه و مرحله ظهور برگ پرچم با حداکثر عملکرد ۲۵/۲ در صد (۱۶۲۹ کیلوگرم در هکتار) و میانگین عملکرد ۱۸ درصد(۱۱۷۱ کیلوگرم در هکتار) بود.

وی  بیان کرد: چنانچه به هر دلیل از جمله توان مالی کشاورز، محدودیت زمان به دلیل بارندگی و شرایط آب و هوایی و...، تمایل به یک نوبت سمپاشی داشته باشد، بهترین زمان توصیه سمپاشی با قارچکش در مرحله رشدی ظهور برگ پرچم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرودشت با تاکید بر اینکه استفاده تناوبی از سموم قارچکش به دلیل بروز مقاومت توصیه می شود، ابراز کرد: با توجه به نتایج کارایی سموم استفاده شده در این پژوهش، قارچکش تیلت (به دلیل قیمت مناسب تر و کارآیی موثر)، قارچ کش آمیستاراکسترا و آرتئا به ترتیب بهترین کارایی را داشتند.

او با اشاره به اینکه دستیابی به نتایج مطلوب استفاده از قارچ کش‌ها منوط به اقدامات پیشگیرانه است، تصریح کرد: در صورتی که بیماری اتفاق بیفتد و سپس قارچ کش استفاده شود، بخشی از عملکرد را از دست می‌دهیم.

رحیمی با بیان اینکه در سال گذشته نیز 11هزار و 700 هکتار سمپاشی با تیلت صورت گرفته است، اظهار امیدواری کرد: با مصرف به موقع سموم قارچ کش، تولید گندم در شهرستان مرودشت به جایگاه واقعی خود در سال‌های قبل برسد و علاوه بر دستیابی به عملکرد مطلوب نتایج رضایت بخش آن نصیب بهره برداران شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید