Iranian Agriculture News Agency

استان یزد پیشرو در پرورش ماهی تیلاپیا

در بازدید معاون هماهنگی و امور اقتصادی استانداری یزد فاز نخست تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در مساحت 10 هکتار و ظرفیت تولید سالانه 100 تن ماهی در دوره، افتتاح شد.

استان یزد پیشرو در پرورش ماهی تیلاپیا

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری یزد در آئین افتتاح فاز نخست تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در بافق گفت: در فاز نخست این طرح، بهره‌برداری از ۱۵۵ استخر پرواری دایره‌ای، با امکان ذخیره ۱۸۰۰ متر مکعب به منظور تولید ۱۰۰ تن ماهی طی دو دوره در سال انجام می‌شود.

سید مسعود عظیمی ادامه داد: این مجتمع دارای ۱۰ هکتار زمین، یک حلقه چاه با ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه و پست برق ۳۰۰ کیلوواتی است.

عظیمی با بیان اینکه این مجموعه دارای موافقت اصولی و مجوز تاسیس ۲ هزار تن ماهی پرواری و تولید سه میلیون قطعه بچه ماهی در سال است، بیان داشت : طرح پرورش به روش سیستم متراکم بیوفلاک با ۹۸ درصد حفظ آب اولیه استخر ها است.

وی، گفت: به طور میانگین تولید پایه در هر دوره شش ماهه ۲۵ کیلوگرم در متر مکعب است که تا ۵۰ کیلوگرم قابل توسعه است.

همچنین رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این مراسم گفت: از ۵۰۰ تن تولید ماهی تیلاپیا در کشور، ۵۰ درصد آن در یزد تولید می‌شود.

وکیلی اظهار داشت: پرورش ماهی تیلاپیا چند سالی است که در کشور مورد توجه قرار گرفته و استان‌های یزد، جنوب کرمان، قم، اصفهان و سمنان در حال پرورش این ماهی هستند.

وی استان یزد را پیشرو در پرورش ماهی تیلاپیا عنوان کرد و افزود: کل تولیدات کشور ۵۰۰ تن است که ۲۵۷ تن آن یعنی قریب به ۵۰ درصد در یزد تولید می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به افتتاح فاز نخست تکثیر و پرورش ماهی تیلاپیا در بافق تصریح کرد: این مجموعه با طراحی حوضچه‌های بدون تعویض آب، یکی از سیستم‌های نوین در دنیا محسوب می‌شود.

وکیلی ادامه داد: در حال حاضر این واحد با ظرفیت تولید گوشت ۱۰۰ تن سبب افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید استان می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید