Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان مطرح کرد:

ماهی قرمز را با رعایت توصیه‌های دامپزشکی بخرید

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: مردم ماهی قرمز شب عید را با رعایت توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی خریداری کنند.

ماهی قرمز را با رعایت توصیه‌های دامپزشکی بخرید

 به گزارش خبرنگار ایانا، حسین رشیدی مدیر کل دامپزشکی استان کرمان ضمن تبریک فرارسیدن سال نو و آرزوی سلامتی برای هم استانی های عزیز، گفت:  با توجه به شیوع و پراکنش ویروس کرونا در کشور توصیه می شود که مردم ماهی قرمز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی خریداری کنند.

رشیدی خاطرنشان کرد: ویروس کرونای عامل بیماری کووید 19در ماهیان بیماری زا نیست و توصیه های بهداشتی صرفاً به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.

وی اعلام کرد: احتمال بروز بیماری‌های پوستی از طریق تماس با ماهی‌های زینتی وجود دارد که می‌توان با اقدامات پیشگیرانه مانع از بروز این بیماری ها شد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان بیان داشت: هم استانی ها تا حد ممکن از خرید ماهی از دست فروشان و دوره گردها اکیداً خودداری نمایند.

 رشیدی افزود: در هنگام خرید، از تماس مستقیم و حفاظت نشده با ماهی و آب ظرف ماهی خودداری شود و در صورت تماس با ماهی و یا آب ظرف، بلافاصله نسبت به شستشوی دست ها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی کننده های مناسب اقدام شود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: حتی الامکان از ظروف یکبار مصرف جهت حمل و جابجایی ماهی به منزل استفاده شود و از خرید ماهیان بیمار و بی حال با علائم شنای غیر فعال، فاقد رنگ شفاف و دارای لکه بر روی پوست بدن خودداری شود.

وی گفت: استفاده از دستکش به ویژه برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی، جلوگیری از دست زدن کودکان به ماهی‌ها و عدم تماس دست به چشم، صورت و دهان بعد از کار با آکواریوم یا ظرف نگهداری ماهی از بروز بیماری های احتمالی قابل انتقال به انسان جلوگیری می‌کنند.

رشیدی اعلام کرد: اکیپهای نظارتی دامپزشکی در این ایام بصورت مستمر در سطح شهر کرمان در حال فعالیت می باشند و بر تمامی فروشگاههای عرضه ماهی قرمز نظارت دارند و با متخلفان برخورد قاطعانه می کنند.

وی در خصوص نگه داری ماهی قرمز گفت:  پس از خرید و انتقال ماهی قرمز به منزل، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نموده و ماهی ها به ظروف از قبل آماده شده منتقل شوند، ضمن اینکه ظروف حمل یکبار مصرف در کیسه زباله سربسته قرار گیرد و آب حمل و آب تعویضی ماهی مستقیماً در شبکه فاضلاب تخلیه شود و از ریختن آن در معابر عمومی خوداری شود.

دکتر رشیدی اعلام کرد: از قراردادن آکواریوم ها و یا تنگ های ماهی در جلوی نور مستقیم آفتاب، کنار شومینه یا داخل آشپزخانه خودداری شود.

وی افزود: ظرف نگهداری ماهی یک ظرف با دهانه باز (دهان گشاد) جهت تبادل اکسیژن با محیط باشد و میزان آب مورد نیاز برای هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است.

این مقام مسئول بهترین دمای آب نگهداری ماهی را 26- 22 درجه سانتی گراد اعلام کرد و افزود: به منظور تعویض آب هر بار 25 درصد کل آب تعویض شود و از تعویض یکباره کل آب خودداری شود، ضمن اینکه در هنگام تعویض آب و ... نیازی به دستکاری ماهی نمی باشد اما در صورت لزوم و بخصوص در افرادی با سابقه بیماری و یا حساسیتهای پوستی از دستکش استفاده شود.

وی گفت: عرضه هرگونه خزندگان، دوزیستان و حلزون ها مانند مار آبی، سمندر، لاک‌پشت گوش قرمز و حلزون سیبی غیر مجاز است.

وی افزود: لاک‌پشت سنگاپوری یا مینیاتوری (گوش قرمز) جزء 100 گونه مهاجم و مخرب می باشد که به صورت غیر قانونی وارد کشور می‌شود و به عنوان مخزن بیماری باکتریایی سالمونلوز سبب گاستروانتریت در انسان می گردد و اثرات منفی زیست محیطی برای منابع آبی کشور دارد.

دکتر رشیدی در پایان اظهار کرد: شهروندان پس از پایان ایام نوروز از رها سازی ماهیان قرمز در منابع آبی آزاد همچون جویبارها و رودخانه ها و دریاچه ها به طور جدی خوداری کنند، زیرا می تواند مشکلات بهداشتی و زیست محیطی جدی را پدید آورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید