Iranian Agriculture News Agency

آغاز مبارزه با سن غلات در شهرستان ارزوئیه

با توجه به اینکه آفت کلیدی سن غلات در مزارع گندم وجو خسارت کمی وکیفی وارد میکند کنترل به موقع این آفت ضرورت پیدا می‌کند.

آغاز مبارزه با سن غلات در شهرستان ارزوئیه

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، امیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارزوئیه گفت: در سال زراعی جاری به دلیل کاهش نزولات جوی وخشکسالیها آفت سن غلات نسبت به مدت مشابه سال قبل تقریبا یک هفته زودتر ریزش کرده است و با توجه به پیش بینی های افزایش دما در روزهای آتی احتمال میرود ریزش آفت سریعتر وتراکم آن در مزارع زیاد باشد.

وی تصریح کرد: در این زمینه 15 شبکه مراقبت متشکل از کارشناسان بخش دولتی و با مشارکت یک کلینیک گیاهپزشکی متشکل از کارشناسان ناظر طرح گیاهپزشکی تشکیل گردیده وپهنه کاری هر کارشناس مشخص شده است.

وی اظهار داشت: آغاز ریزش سن غلات در سال زراعی جاری 99.11.23 واز تاریخ 99.12.5 سمپاشی در شهرستان آغاز شده وتا کنون در 100 هکتار مزارع مبارزه انجام شده است و با ردیابی اعضاء شبکه مراقبت فعال، شرایط مبارزه تعیین و زمان مبارزه با این آفت اطلاع رسانی می گردد.

امیری ابراز داشت: اعضای شبکه مراقبت با ردیابی مستمر وبرگزاری کلاسهای آموزشی  جهت شناسایی وطرز خسارت آفت وزمان سمپاشی را اعلام می نمایند.

وی اذعان داشت: مبارزه با علفهای هرز مزارع گندم وجو در این شهرستان از اواخر آذرماه آغاز شده وتا کنون در سطح    4500 هکتار پهن برگ و3800 هکتار نازک برگ و 12100 هکتار توام سمپاشی شده است.

وی با بیان اینکه خسارت آفت سن گندم در سه مرحله صورت می گیرد، افزود: در ابتدا خسارت سن مادری که با تغذیه از شیره نباتی برگ،ساقه وجوانه مرکزی همراه است، مرحله دوم خسارت پوره ها و مرحله سوم خسارت حشرات بالغ نسل جدید که با تغذیه از پروتئین دانه ها باعث پوک شدن وچروکیده شدن دانه های گندم می گردند، است که این آفت خطرناک علاوه بر کاهش عملکرد باعث عدم خاصیت آرد وکاهش کیفیت نانوایی می گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید