Iranian Agriculture News Agency

خلیل الهی خبر داد:

خلع ید بیش از 891 هکتار از اراضی ملی آذربایجان شرقی

جلوگیری از ۲۷۷ پرونده ساخت و ساز غیرمجاز در سطح منابع طبیعی استان در سالجاری

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: در راستای اجرای دقیق قانون جامع حدنگار، تا به امروز یک میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت شده است.

خلع ید بیش از 891 هکتار از اراضی ملی آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، موسی خلیل الهی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی در نشستی با  اکبر فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و  مهردادی مدیرکل منابع طبیعی استان به مناسبت هفته منابع طبیعی، ضمن تبریک هفته منابع طبیعی با اشاره به قانون جامع حدنگار و تاکیدات رئیس محترم قوه قضائیه بر اجرای کامل آن اظهار داشت: در راستای اجرای کامل قانون جامع حدنگار در استان اقدامات بسیار مناسبی انجام شده و خوشبختانه عملکرد استان طی یازده ماه گذشته در این خصوص مقبول است.

وی افزود: طی سال جاری  891 هکتار از اراضی ملی به ارزش مالی  463 میلیارد تومان خلع ید و به دولت بازگردانده شده است.

 خلیل الهی با قدردانی از زحمات سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  و منابع طبیعی در حفظ اراضی ملی و منابع طبیعی و جلوگیری از تغییرکاربری، افزود: اینکه حدود 891 هکتار از اراضی ملی اعاده شده است آمار خیلی قابل توجه و با ارزشی است که نشاندهنده تلاش سازمان جهادکشاورزی استان و اداره کل منابع طبیعی در احیای زمینهای کشاورزی و منابع طبیعی است.

وی اضافه کرد: همچنین از طریق قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، 188 هکتار از اراضی زراعی تغییر کاربری یافته به حالت زراعی برگردانده شده اند.

 خلیل الهی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای دقیق قانون جامع حدنگار، تا به امروز یک میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت شده که از این میزان یک میلیون 200 هزار هکتار مربوط به یازده ماهه سال جاری است.

وی با تاکید بر بهره مندی از ظرفیت گشت های بسیج به منظور شناسایی تغییرات کاربری، خاطرنشان کرد: بحثهای تغییر کاربری غیرمجاز باید آسیب شناسی شده و راهکارهای لازم برای پیشگیری از این موضوع ارائه شود.

وی تاکید کرد: باید اقداماتی در جهت پیشگیری از تغییر کاربری ها و ساخت و سازهای غیر مجاز انجام شود چرا که قلع و قمع هم برای مردم و هم برای دستگاه های نظارتی و اجرایی هزینه های جبران ناپذیری خواهد داشت.

 رئیس کل دادگستری استان تاکید کرد: برخی قوانین با تعدد تبصره و ماده های گوناگون باعث سردرگمی اعضای جامعه شده که باید در این قوانین تجدید نظر شود.

 خلیل الهی به هماهنگی بیشتر دستگاه های دولتی در اجرای برنامه های چندجانبه تاکید کرد و گفت: در این صورت برنامه های مشترک در زمان کمتر با هزینه های کمتری قابل اجرا و مدیریت خواهد بود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان نیز در این جلسه با تبریک هفته منابع طبیعی از زحمات مدیرکل منابع طبیعی قدردانی کرده و افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در امر زراعت چوب، غنی سازی مراتع برای تعلیف دام عشایر و توسعه معادن اقدامات بی نظیری انجام داده و نتایج آن در کوتاه مدت مشخص خواهد شد.

 اکبر فتحی تاکید کرد: در حوزه زمین اقدامات حقوقی این سازمان مثل جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و تصرف زمین های منابع طبیعی با همکاری و حمایت دستگاه قضایی استان نمایان می شود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان نیز در این جلسه به کمیسیون رفع تداخل اشاره کرد و گفت: زمانی این کمیسیون می تواند از ظرفیت خود به نحوه احسنت استفاده کند که حقوقی برای مردم متصور شود و مدافع این حقوق باشد.

 بابک محبوب علیلو افزود: باید آسیب شناسی به طور جدی دنبال شود تا بیت المال مورد تعرض افراد سودجو و منفعت طلب قرار نگیرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز در این جلسه به تعداد پرونده های زمین خواری در مقیاس گسترده در سالجاری در سطح استان اشاره کرد و گفت: در این خصوص 78 فقره تخلف شناسایی و پرونده تشکیل شده و در چهار مرحله به خدمت دادستانی مرکز استان جهت بررسی ارسال شده است.

 رحیم مهردادی افزود: 277 فقره پرونده تصرف زمین های منابع طبیعی در سال جاری تشکیل و برای بررسی و اقدام به دادستانی کل استان ارسال شده است و در سال جاری از 277 مورد پرونده ساخت و ساز غیرمجاز جلوگیری به عمل آمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان تعدد پرونده های قضایی گفت: شرکت در 3415 جلسه دادگاه و 3960 پیگیری پرونده جرایم، یکی دیگر از آمارهای نشان دهنده میزان فعالیت منابع طبیعی استان در سالجاری است و پرونده های موجود در گردش کار و در حال بررسی 2840 عدد بوده که نشان دهنده فعالیت 23 نفر از همکاران کارشناس حقوقی بوده که 19 نفر آنها به صورت رسمی فعالیت می کنند.

وی به تجهیز کارشناسان پهنه منابع طبیعی اشاره کرد و افزود:  با استفاده از نصب برنامه نقشه راه می توان مسیر حرکت و محل استقرار کارشناسان را نظارت کرده و کارشناسان می توانند پهنه خود را با استفاده از نقشه دیجیتال مدیریت کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید