Iranian Agriculture News Agency

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدن:

انبارهای فریدن مملو از سیب زمینی است اما دپو نداریم

مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدن گفت: در حال حاضر سیب زمینی دپو در انبارها نداریم اما انبارهایی داریم که مملو از سیب زمینی و آماده فروش هستند.

انبارهای فریدن مملو از سیب زمینی است اما دپو نداریم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، حسن احمدی مدیر جهادکشاورزی شهرستان فریدن گفت: همه ساله حدود سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان فریدن به کاشت سیب زمینی اختصاص می‌یابد و کشاورزان از سال‌های گذشته تاکنون به دلیل تولید بسیار بالای این محصول با مشکل فروش مواجه بوده اند.

او ادامه داد: در گذشته به صورت اختصاصی شهرستان فریدن در زمینه کاشت سیب زمینی فعال بود، اما در سال‌های اخیر شهرستان‌های دیگر نیز اقدام به کشت سیب زمینی و پیاز می‌کنند و حتی در کشور‌های همسایه نیز به کاشت سیب زمینی روی آورده اند به همین دلیل تولید افزایش پیدا کرده و مشکلاتی را برای فروش به وجود آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن بیان کرد: معمولاً در شهرستان فریدن از این سه هزار هکتار بالای صد هزار تن سیب زمینی تولید می‌شود که عمدتاً خوراکی هستند و قسمتی از آن هم به صورت بذری تولید می‌شود که الان مشکل فروش بذری را نداریم، اما مشکلات خوراکی وجود دارد.

احمدی در خصوص دپو شدن سیب زمینی در انبار‌های شهرستان فریدن گفت: در حال حاضر سیب زمینی دپو در انبار‌ها نداریم، اما انبار‌هایی داریم که مملو از سیب زمینی و آماده فروش هستند، تاکنون نیز خراب نشده اند و کیفیت بسیار خوبی را دارند.

او اضافه کرد: در فریدن سیب زمینی‌ها از ارقام متفاوت کلاس دار و لیبل دار تولید شده اند، اما از این رو که تولید در کل کشور و کشور‌های همسایه و عراق که قبلا واردکننده بوده به صورت همزمان انجام می‌شود مشکلاتی را برای کشاورزان فریدنی به وجود آورده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن عنوان کرد: برای رفع این مشکل، صادرکنندگان در شهرستان فریدن حضور یافته و جلساتی برگزار شد و تعدادی از آنان در حال خرید سیب زمینی هستند و به قیمت حدود ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان به کشور‌های افغانستان، تاجیکستان و ارمنستان صادر می‌کنند.

احمدی ادامه داد: دولت خرید حمایتی را کیلویی ۶۰۰ تومان اعلام کرده که هنوز برای کشاورز به صرفه نیست البته تلاش‌هایی شده که این مشکل کمتر شود، اما انتظار است که کشاورزان در زمینه‌های رعایت الگوی کشت، پرهیز از تک محصولی و رعایت تنوع کشت با کارشناسان جهاد کشاورزی همکاری کنند.

او خاطر نشان کرد: انتظار داریم که کشاورزان در سال‌های آینده کمتر زمین‌های خود را به کشت یک نوع محصول اختصاص دهند و در کنار سیب زمینی، پیاز، یونجه، گندم، جو، حبوبات و حتی احداث باغات را داشته باشند تا کمتر متحمل ضرر شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فریدن گفت: مالکان و کشاورزان عمده در این چندسال زمین‌های زیادی را زیر کشت برده اند و این معضلات را برای خرده مالک‌ها به وجود آورده اند.

احمدی در پایان اضافه کرد: کلاس‌های آموزشی‌های مختلفی را جهاد کشاورزی فریدن برای کشاورزان برگزار کرده است، ولی متاسفانه عمدتاً رعایت نمی‌کنند از طرفی دولت هم نمی‌تواند خرید حمایتی بالایی داشته و حمایت کند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید