Iranian Agriculture News Agency

منصور اعلام کرد:

رونمایی از نقشه پوشش گیاهی و سامانه‌های الکترونیکی سازمان جنگل‌ها

همزمان با چهارمین روز هفته منابع طبیعی که به روز منابع طبیعی و قانون نامگذاری شده است از سامانه های الکترونیکی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور رونمایی شد.

رونمایی از نقشه پوشش گیاهی و سامانه‌های الکترونیکی سازمان جنگل‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا، مسعود منصور معاون وزیر و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور، دستیابی به موفقیت در حوزه توسعه دولت الکترونیک را نتیجه برنامه‌ریزی در جهت ایجاد سامانه بهره‌گیری از دفاتر پیشخوان دولت، توسعه زیرساخت‌های شبکه سازمان و بازنگری و اصلاح خدمات در سازمان جنگل‌ها نام برد و افزود: این سامانه‌ها از اولویت‌های مهم سازمان جنگل‌ها در حوزه دولت الکترونیک است.

مسئول اول منابع طبیعی کشور همچنین گفت: سازمان جنگل‌ها  امسال ۹ برنامه محوری را در جهت حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع‌طبیعی برای حفاظت بهینه در سال جاری پیش‌بینی کرده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، توسعه دولت الکترونیک، توسعه زراعت چوب و ساماندهی بهره‌برداری محصولات فرعی جنگلی و مرتعی، مدیریت و بهره‌برداری از مراتع، ارتقای پوشش حفاظتی، توسعه و تقویت صندوق‌های منابع‌طبیعی، ذخیره‌گاه‌های جنگلی، تعیین و تکلیف مدیریت پارک‌های جنگلی، کاداستر اراضی ملی و اخذ حقوق دولتی و منابع اعتباری را جز این 9 محور برشمرد.

منصور گفت: بر اساس محور نه‌گانه سندی تحت عنوان اقدام یک ساله از سوی سازمان تهیه و جهت اجرا به ادارت کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری ارسال شده است تا اقداماتی که در سنوات گذشته به کندی انجام شده است شدت بیشتری بگیرد.

این مسئول منابع طبیعی کشور در ادامه گفت: 300 هزار هکتار اقدامات بیابان‌زدایی امسال در کشور انجام شده است تا از هجوم شن‌های روان و خسارت ناشی از آن به اراضی کشاورزی و تاسیسات و راه‌ها جلوگیری نماید.

وی اضافه کرد: در زمینه صیانت از جنگل نیز 47 هزار هکتار غنی‌سازی جنگل در دستور کار قرار گرفته است که در 11 ماهه گذشته 36 هزار هکتار کار غنی‌سازی جنگل انجام شده و مابقی تا پایان سال به انجام خواهد رسید.

رییس سازمان جنگل‌ها در مراسم رونمایی از سامانه‌ها به اقدامات حفاظتی در جنگل‌ها و مراتع اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2400 نیروی حفاظتی ساماندهی شده و به امکانات حفاظتی مجهز شده‌اند و تعدادی از جاده‌های فرعی و منتهی به جنگل که زمینه را برای قاچاق چوب توسط قاچاقچیان فراهم می‌کند مسدود ساخته  و در نواحی بحرانی جنگل بوسیله دوربین‌های نصب شده رصد می‌شود.

رییس سازمان جنگل‌ها همچنین از انجام یک میلیون و 200 هزار هکتار اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری تا پایان سال جاری در کشور خبرداد و اضافه کرد: 10 هزار هکتار جنگل کاری اقتصادی در 11 ماه گذشته در کشور انجام شده است.

منصور در زمینه زراعت چوب نیز یادآوری کرد: زراعت چوب برای کاهش فشار بر جنگل از اهمیت زیادی برای سازمان جنگل‌ها برخوردار است و در برنامه‌های سازمانی برای زراعت چوب 30 هزار هکتار پیش‌بینی شده بود اما با حرکت جهشی سازمان توانست در 11 ماهه امسال این میزان را به 41 هزار هکتار توسعه و گسترش دهد.

در مراسم رونمایی از نقشه پوشش گیاهی و سامانه‌های الکترونیکی سازمان جنگل‌ها، از ذبیح‌اله خداییان رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به جهت تعامل و همکاری گسترده با سازمان جنگل‌ها در زمینه صدور اسناد کاداستر اراضی ملی تقدیر شد.

همچنین در این مراسم از آقای عبدالحق مخدومی همیار طبیعت و محافظ نمونه که در زمینه فرهنگ‌سازی منابع‌طبیعی در جوامع محلی تلاش فراوان داشت تقدیر به عمل آمد. 

گفتنی است، همزمان با ستاد سازمان جنگل‌ها از 21 نمونه منابع‌طبیعی در حوزه‌های جنگل، مرتع، مقابله با بیابان‌زایی و حفاظت مشارکتی در ادارات کل منابع طبیعی سراسر کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید