Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی در مراسم هفته منابع طبیعی:

احیای 38 هزار رشته قنات در کشور با اجرای طرح‌های آبخیزداری

کاشت ۳۰ میلیون اصله درخت در طرح زراعت چوب در سال۹۹

وزیر جهاد کشاورزی گفت: طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری موجب احیای ۳۸ هزار رشته قنات در کشور شده است.

احیای 38 هزار رشته قنات در کشور با اجرای طرح‌های آبخیزداری

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در مراسم هفته منابع طبیعی و آبخیزداری و رونمایی از سامانه مدیریت جامع اراضی کشور، ضمن خیر مقدم به معاون اول رئیس جمهور و تبریک هفته منابع طبیعی اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها در سال 99 از سردمداران بخش کشاورزی در جهش تولید بوده و کارهای ۵ ساله را در عرض یک سال انجام داده است.

وی در رابطه با اهمیت موضوع خاک در کشور خاطرنشان کرد: از ۸ میلیون هکتار سطح زیر کشت آبی کشور، یک میلیون هکتار خاک درجه یک داریم و مابقی دچار محدودیت، شوری و قلیایی بودن است.

خاوازی با اشاره به این که باید برای بخش خاک برنامه ویژه داشته باشیم، تصریح کرد: متوسط فرسایش خاک در ایران بسیار بالاتر از فرسایش خاک در دنیا است و قریب به ۱۶ میلیون هکتار فرسایش خاکی داریم.

وی با اشاره به اهمیت جنگل‌ها در محیط زیست و همچنین نیاز انسان به برداشت چوب برای مصارف مختلف اذعان کرد: از سال ۹۲ تا سال گذشته ۳۰ هزار هکتار از اراضی شیبدار و مناسب به زراعت چوب اختصاص یافته بود، اما امسال ۲۱ هزار هکتار به کاشت ۳۰ میلیون اصله نهال اختصاص یافت و این میزان درخت کاشته شد.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: زراعت چوب در حاشیه شهر‌ها عامل کاهش حاشیه نشینی و منبع درآمدی برای حاشیه نشین‌ها محسوب می‌شود و با اجرای برخی طرح‌ها از جمله آرایش خاص کاشت، در سال‌های اول و دوم کاشت نیز می‌توان برای فعالان صنعت زراعت چوب درآمد استحصال کرد.

وی تأکید کرد: در یک سال گذشته سازمان جنگل‌ها ۴۷ هزار هکتار از اراضی جنگلی را غنی سازی کرد و ۳۵ هزار هکتار درختکاری و ۱۰ هزار هکتار توسعه گیاهان مثمر در اراضی شیبدار را اجرا کرد.

خاوازی آبخیزداری و آبخوانداری را از جمله اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی دانست و تصریح کرد: از سال ۹۲ تا ۹۸ در مجموع ۵ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش این طرح قرار گرفتند، اما امسال با وجود برنامه‌ریزی برای اجرای ۸۰۰ هزار هکتار دیگر، آبخیزداری در یک میلیون هکتار از اراضی کشور اجرا شد.

به گفته وی، آبخیزداری و آبخوانداری نقش مهمی در کاهش رسوب خاک در سد‌ها، توسعه روستا‌ها و بازگشت روستاییان به روستا‌های خود داشت.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این اقدام موجب احیای ۳۸ هزار رشته قنات در کشور شد و با توجه به تجربیات سیل سال گذشته، مطالعات گسترده‌ای در ۲۴ حوزه آبخیز کشور در ۱۱ استان سیل خیز انجام شد و سازه‌های خوبی در استان‌های فارس، بوشهر، گلستان و لرستان و سایر استان‌ها برای اجرای این طرح مهم و ملی نصب شد.

وی با اشاره به اجرای ۴ برابری کاداستر زمین در سال جاری نسبت به سال گذشته، عنوان کرد: اجرای طرح کاداستر در اراضی ملی تا پایان دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

خاوازی بیان کرد: در صورت مساعدت دولت در انجام این طرح، با اجرای طرح کاداستر در ۱۰ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی، سند این قطعات به کشاورزان تحویل خواهد شد تا کشاورز بتواند با وثیقه گذاشتن سند خود از بانک‌ها وام گرفته و در کار خود سرمایه گذاری جدید کند.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید