Iranian Agriculture News Agency

رویکردهای جدید در کشاورزی فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: توسعه امنیت غذایی، افزایش بهره وری منابع و عوامل تولید، توانمندسازی ذینفعان بخش کشاورزی و رونق اقتصادی بخش کشاورزی چهار ماموریت اساسی است که این سازمان در حوزه کاری خود برعهده دارد.

رویکردهای جدید در کشاورزی فارس

به گزارش خبرنگار ایانا در استان فارس، حسین پژمان روز یک شنبه هفدهم اسفندماه در نشست شورای کشاورزی فارس با تاکید براینکه رویکردهای جدیدی در بخش کشاورزی استان مورد توجه قرار گرفته، ابراز کرد: اصلاح فونداسیون زراعت استان با توسعه کشت های مکانیزه و حفاظتی، تولید بذور هیبرید و اصلاح شده، توسعه کشت دانه های روغنی جدید مثل کاملینا، بادام زمینی و سویا، غنی سازی محصولات کشاورزی با مصرف تلفیقی ریزمغذی ها، توزیع و تخصیص هوشمند نهاده های کشاورزی با استفاده از سامانه سپند برای پایش نهاده های دامی و سامانه برکت برای توزیع کود از جمله این  رویکردها است.

وی، تولید محصولات گواهی شده و استاندارد با اولویت محصولاتی مانند سیب، انواع مرکبات، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، خیار نیز از رویکردهای جدید دانست.

پژمان توسعه زنجیره های ارزش محصولات زراعی، باغی، دان و طیور را از دیگر رویکردهای نوین در بخش کشاورزی استان عنوان کرد و ادامه داد: دراین راستا تاکنون 15 زنجیره موفق به در یافت موافقت اصولی برای فعالیت در استان فارس شده اند.

هفت بهره بردار نمونه ملی از فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس از فعالیت 280 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این استان خبر داد و بیان کرد: از این تعداد 86 درصد بهره بردار زراعی و سایرین در حوزه باغ، دام، طیور، شیلات و صنایع تبدیلی و تکمیلی فعالیت می کنند.

وی افزود: در سی و پنجمین دوره انتخاب و معرفی نمونه های ملی بخش کشاورزی کشور هفت نفر نمونه ملی از استان فارس برگزیده شده اند.

افزایش 23 درصدی تولیدات کشاورزی فارس

پژمان گفت: تولیدات بخش کشاورزی استان فارس از سال 92 تا سال گذشته، 23.1 درصد افزایش پیدا کرده است.

به گفته وی، استان فارس با 2/11 میلیون تن تولیدات کشاورزی رتبه دوم کشور را دارد، علاوه براین در تولید محصولات باغی رتبه اول، محصولات زراعی رتبه دوم و محصولات دامی رتبه چهارم است.

او با بیان اینکه استان فارس در تولید انجیر، انگور، گوجه فرنگی، به، انار و گلرنگ رتبه اول را دارد، افزود: این استان در تولید گوشت قرمز، خیار، خرما، بادام، کنجد و پنبه رتبه دوم و در تولید گندم، پرتقال، سیب، ذرت علوفه ای رتبه سوم دارد.

وی به رتبه های اول استان فارس در شاخص های مهم کشاورزی کشور نیز گریزی زد و افزود: در آبیاری تحت فشار با اجرای ۳۱۰ هزار هکتار، در ناوگان برداشت با در اختیار داشتن ۳۵۰۰ دستگاه و مشارکت در برداشت ۲۵ درصد گندم و جو کشور، در ضریب نفوذ بذر گواهی شده گندم کشور با ۵۶ درصد و در آموزش و بهره‌برداران  این استان رتبه اول کشور را دارد.

پژمان به توسعه کشت در محیط های کنترل شده نیز اشاره کرد و افزود: سطح گلخانه های استان از 125 هکتار سال 92 به 772  هکتار در سال جاری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه دو هزار و 492 میلیارد و 863 میلیون ریال تسهیلات گلخانه در دست اجرا یا عقد قرارداد است، ابراز کرد: در سال جاری بیش از چهار هزار هکتار کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران در استان فارس انجام شده است.

رهاسازی 147 میلیون و 700 هزار مترمکعب آب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس همچنین از رهاسازی 147 میلیون و 700 هزار مترمکعب آب از سد درودزن برای کشاورزان شهرستان های مرودشت، زرقان و خرامه خبر داد و افزود: با این میزان رهاسازی اب بیش از 80 هزار هکتار اراضی آبیاری شدند.

توزیع 57 هزار و 952 تن کود با مزرعه برکت

پژمان در بخش دیگری از سخنان خود به استفاده از اپلیکیشن مزرعه برکت در فصل زراعی جاری برای توزیع کودهای یارانه ای اشاره و خاطرنشان کرد: 57 هزار و 952 تن کود توسط این اپلیکیشن در شهرستان های ارسنجان، شیراز، فیروزآباد، کوار، مروشت، پاسارگاد و بیضا توزیع شده و شفافیت حداکثری در فرآیند تخصیص، توزیع، خرید، حمل، تحویل و تسویه مالی از مزایای استفاده از آن می باشد.

وی در ادامه سخنان خود از تخصیص سه هزار و 379  کشاورز کارت برای متقاضیان این کارت حمایتی خبر داد و افزود: با صدور این تعداد کارت مجموعاً 466 میلیارد و 788 میلیون ریال تسهیلات حمایتی در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس با اشاره به اینکه 213 هزار و 292 هکتار اراضی زراعی و باغی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند، گفت: امسال 164 میلیارد تومان تسهیلات در قالب سرمایه در گردش به کشاورزان پرداخت شده است.

تولید 400 کیلو خاویار در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در بخش دیگری از این نشست به ظرفیت های شیلاتی استان نیز اشاره کرد و افزود: در نتیجه اجرای برنامه های توسعه شیلات در شهرستان های استهبان،بیضا و مرودشت 120 تن گوشت ماهیان خاویاری و بیش از 400 کیلو خاویار بدست آمد.

وی با اشاره به اینکه 1500 تن انواع ماهی در بیش از یک هزار و 650 واحد استخر ذخیره همزمان با کشاورزی پرورش داده می شود، اظهار کرد: برای اولین بار در استان فارس، در یک استخر ذخیره ماهی پرورش داده شد.

پژمان، به پرورش 1400 کیلو گرم جلبک در شهرستان های لار، بوانات و فسا برای نخستین بار نیز اشاره کرد.

این مقام مسئول، تکثیر وتولید بیش از 45 میلیون بچه ماهی قزل آلا در استان فارس را از دیگر توفیقات برشمرد و افزود: تکثیر خارج از فصل وتولید بیش از 15 میلیون تخم تمام ماده قزل آلا در شهرستان سپیدان  برای نخستین بار صورت گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، پرورش ماهی سفید شمال در شهرستان های فراشبند و قیروکارزین و پرورش ماهی سی باس در شهرستان فراشبند از اقدامات در راستای معرفی به گونه های جدید و ارتقای سبد محصول برشمرد.

رتبه اول متوسط عملکرد پنبه در کشور

پژمان، به توسعه کشاورزی حفاظتی شامل کم خاکورزی و  بی خاکورزی در سطح 6800 هکتار در زراعت پنبه نیز اشاره کرد و افزود: استان فارس در سطح زیر کشت این محصول از رتبه پنجم به رتبه سوم و در متوسط عملکرد از مقام چهارم متوسط عملکرد به مقام اول کشوری ارتقا داشته است.

وی با اشاره به اینکه استان فارس در تولید محصولات گواهی شده پیشرو است، گفت: تاکنون 62 فقره گواهی “I.C.M”و 56 گواهی استاندارد تشویقی صادر شده؛ علاوه براین تفاهم نامه ای با شهرداری برای عرضه این محصولات در 22 بازارچه منعقد شده است.

فعالیت 563 مروج مسئول پهنه کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از نظارت 563 مروج مسئول پهنه بر 602 پهنه تولیدی نیز سخن گفت و افزود: فعالیت این کارشناسان در حوزه 93 مرکز جهاد کشاورزی و به صورت ارائه خدمات آموزشی-ترویجی چهره به چهره به بهره برداران است.

پژمان با اشاره به توانمندسازی زنان روستایی و توسعه کمی و کیفی تشکل های مربوط به زنان روستایی و عشایری ابراز کرد: فارس با 499 صندوق اعتباری خرد زنان روستایی و عشایری رتبه اول را دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید