Iranian Agriculture News Agency

ایانا گزارش می‌دهد:

افتتاح 838 طرح کشاورزی و تحقق جهش تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون با افتتاح ۸۳۸ طرح عمرانی، تولیدی، خدماتی و تحقیقاتی کشاورزی با صرف اعتباری بالغ بر۲۸۰۹ میلیارد ریال برای ۳ هزار و ۳۹۶ نفر اشتغالزایی یا فرصت شغلی فراهم شده است.

افتتاح 838 طرح کشاورزی و تحقق جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، لازمه تحقق واقعی جهش تولید فاصله‌ گیری از کشاورزی سنتی و رسیدن به خودکفایی برای حفظ امنیت غذایی به ویژه خودکفایی در تولید محصولات استراتژیک با بهره‌گیری از شیوه‌های علمی و فناورانه است.

تحقق جهش تولید نیازمند برنامه‌ریزی همه جانبه است، با حمایت مسئولان، بخش کشاورزی به عنوان یکی از پایه های مهم اقتصادی کشور همگام با سایر بخش‌های تولیدی تمام ظرفیت و توان خود را برای تحقق شعار سال و رفع موانع تولید به کار گرفته است.

تحقق جهش تولید در کشاورزی باعث فرصت‌سازی در توسعه فعالیت‌های مختلف اقتصادی و کاهش اثر تحریم‌ها می‌شود و به همین دلیل توجه ویژه مسئولان به این بخش و حمایت همه جانبه از آن‌، امری ضروری است.

بیشتر بهره ‌برداران بخش کشاورزی استان را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به نحوی‌ که بخش کشاورزی به‌ تنهایی بیش از 35 درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

استان آذربایجان غربی با توجه به پتانسیل های آبی و خاکی و نیروی انسانی متخصص یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور بوده و درحال حاضر نزدیک به 7 درصد از تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

دارا بودن رتبه های برتر تولید سیب، انگور، چغندرقند، عسل، گندم تنها بخشی از ظرفیت های کشاورزی این استان مرزی است که موجب شده چشم اقتصاد و اشتغال این منطقه به سمت توسعه بخش کشاورزی باشد.

تولید 6.8 میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص ظرفیت و پتانسیل ها به همراه عملکرد سالجاری استان در بخش کشاورزی گفت: این استان سالانه با تولید شش میلیون و 800 هزار تن محصولات بخش کشاورزی یکی از قطب های مهم این بخش در کشور به شمار می رود.

رسول جلیلی با اشاره به  توانمندی های بخش کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات زراعی 700 هزار هکتار بوده که 2.3 درصد اراضی کشور را شامل می شود و امسال 4 میلیون و 700 هزارتن محصولات زراعی در استان تولید شده که در تولید بسیاری از محصولات زراعی کشاورزی ،رتبه های برتر کشور مربوط به استان است.

وی گندم، جو، یونجه، چغندرقند را از مهمترین محصولات زراعی استان عنوان و اظهار کرد: هم اکنون 10 درصد یونجه، 33 درصد چغندرقند و 6 درصد از گندم کشور در استان آذربایجان غربی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

جلیلی با بیان اینکه استان با 115 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی 4 درصد از این بخش کشور را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: سالانه استان با تولید بیش از یک و نیم میلیون تن محصولات باغی سهم مهمی در این بخش را عهده دار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ، تولید سیب درختی با تولید سالانه 1.2 میلیون تن، انگور با سهم 5 درصدی از تولیدات کشور و میوه های هسته دار مثل زردآلو، هلو و گیلاس را مهمترین محصولات باغی استان ذکر کرد و گفت: در سه سال اخیر گام های خوبی در زمینه صادرات محصولات کشاورزی به خصوص باغی در بخش سیب درختی را شاهد هستیم.

اشتغالزایی برای ۳۳۹۶ نفر در بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون با افتتاح ۸۳۸ طرح عمرانی، تولیدی، خدماتی و تحقیقاتی کشاورزی با صرف اعتباری بالغ بر۲۸۰۹ میلیارد ریال برای ۳ هزار و ۳۹۶ نفر اشتغالزایی یا فرصت شغلی فراهم شده است.

وی ادامه داد: همچنین تعداد 620 طرح از مجموع ۸۳۸ طرح عمرانی، تولیدی، خدماتی و تحقیقاتی کشاورزی که در طول سال به مناسبت های مختلف افتتاح شده است ، مربوط به مدیریت آب و خاک بوده که اعتباری بالغ بر 441 میلیارد ریال در این زمینه هزینه و سرمایه گذاری شده است.

به گفته ی جلیلی بهره برداری از این گونه طرح‌ها موجب تحقق محورهای اقتصاد مقاومتی، عملیاتی کردن شعار جهش تولید و در نهایت ایجاد زمینه اشتغال برای نیروی‌های با انگیزه بومی می‌شود. اجرای این طرح ها به پایداری تولید و رشد آن در همه بخش های کشاورزی شامل محصولات دامی، زراعی، باغی و شیلات منجر خواهد شد.

جلیلی در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی در زمینه احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر که خشک شدن دریاچه ارومیه و انتشار ریزگردها، به تهدیدی بسیار جدی برای کشاورزی آذربایجان غربی و منطقه تبدیل شد، جلب مشارکت و همکاری جوامع محلی به ویژه کشاورزان جزو ارکان اصلی اجرای برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت.

صرفه جویی بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعبی در آب مصرفی بخش کشاورزی

افزایش مصرف آب کشاورزی به روش سنتی یکی ازعوامل تاثیر گذار درخشک شدن دریاچه ارومیه بود که با ترویج روشهای نوین ابیاری و تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین ابیاری  و صرفه‌جویی بیش از ۵۰۰ میلیون مترمکعبی آب در این بخش، گامی مهم در احیای نگین فیروزه‌ای آذربایجان برداشته شد.

در این راستا توسعه و ترویج کشت محصولات کم‌آب‌بر مانند زعفران و گل محمدی، نباتات علوفه‌ای کم آب‌بر نظیر تیریتیکاله و کشت مخلوط آن با جو و ماشک، اصلاح الگوی کشت و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، کاشت جایگزین، اصلاح باغ‌ها و اصلاح شیوه های آبیاری در اولویت قرار گرفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص گفت:هرچند ممنوعیت کشت چغندرقند در اراضی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در دستور کار قرار نگرفت اما توسعه کشت نشایی و تغییر آرایش کشت که اثر قابل توجهی در کاهش مصرف آب این محصول دارد، همچنان جزو برنامه ریزی ها محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه جویی شده‌است که ۲۳۰ میلیون متر مکعب از طریق استفاده از فنون علمی و فنی  و ۳۲۸ میلیون متر مکعب از محل کاهش دریافت از محل سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده ‌است .

جلیلی اذعان داشت: از آغاز اجرای طرح های آبیاری تحت فشار تا کنون ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار بیش از ۴۴ میلیارد تومان به سیستم های آبیاری نوین مجهز شده اند.

وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه های توسعه آبیاری تحت فشار در سال جاری در سطح استان در سطح دو هزار و 981 هکتار اجرا و به بهره برداری رسیده است، اضافه کرد: میزان اراضی درحال اجرا در سطح استان یک هزار و 925 هکتار است.

کشت گلخانه ای تسهیل گر عبور از کم آبی

جلیلی با بیان اینکه  کشت گلخانه ای تسهیل گر عبور از کم آبی است ، افزود : با توجه به وضعیت موجود و بحرانی بودن شرایط منابع آبی و بالا بودن مصرف آب در کشاورزی سنتی ، اصلاح شیوه های آبیاری در این بخش و توسعه کشت محصولات نیازمند به آب کمتر بسیار مورد تاکید است و یکی بهترین کشت هایی که در این شرایط از سوی کارشناسان کشاورزی برای صرفه جویی در مصرف آب مورد توصیه است و دولت نیز از آن حمایت می کند، کشت گلخانه ای است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ واحد گلخانه ای به مساحت ۵۴ هکتار در سطح استان وجود دارد ، گفت : با توسعه کشت های گلخانه ای شاهد جهش در تولید محصولات کشاورزی خواهیم بود.

وی ادامه داد :‌ سطح شهرک‌های کشاورزی استان نیز بیش از ۴۸۰ هکتار است که ۵۰ درصد آن واگذار شده و ۱۵ درصد شهرک های واگذارشده نیز در حال بهره برداری است.

مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه بازنگری شود

استاندار آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی کشاورزی استان برخی مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه است،گفت: برخی مصوبات در زمان بحران جدی دریاچه ارومیه اجرایی شده و امروز نیز برای توسعه کشاورزی نیاز داریم تا این مصوبات دوباره بازنگری شود.

وی ادامه داد: ۳۰۰ میلیون مترمکعب سهم آذربایجان غربی از رودخانه ارس به آذربایجان شرقی تخصیص یافته که اگر این میزان به خود استان تخصیص یابد مشکلات کم آبی عمده شهرهای استان برطرف خواهد شد.

شهریاری با بیان اینکه کشاورزی محور توسعه استان است و با توجه به اشتغال بیش از 35 درصدی استان در بخش کشاورزی ، باید در جهت توسعه پایدار و افزایش بهره وری در این بخش حرکت کنیم، افزود:این استان مقام اول تولید چغندرقند، عسل ، سیب و برخی از محصولات را داراست ولی بهره وری در منابع آب و خاک لازمه بخش کشاورزی استان است.

آذربایجان‌غربی صاحب بزرگترین ظرفیت سردخانه‌ای کشور است

آذربایجان غربی به دلیل تولید یک میلیون و 200 هزارتن در سال قطب اول تولید این محصول به شمار می رود این امر ضرورت ایجاد واحدهای مرتبط و فرآوری در این حوزه را دوچندان می کند.

امسال با تلاشهای صورت گرفته مسئولان استان به خصوص جهاد کشاورزی زیرساخت های لازم برای توسعه و ایجاد واحدهای فرآوری، سردخانه ای و ... در دستور کار ویژه قرار گرفته است.

وجود 400 سردخانه موجب شده آذربایجان غربی عنوان بزرگترین ظرفیت سردخانه‌ای کشور را یدک بکشد هر چند  باید از این ظرفیت  برای رشد و توسعه صنعت بسته بندی میوه در راستای ارزش افزوده بیشتر در بخش کشاورزی بهره برد.

ظرفیت ذخیره سازی و نگهداری میوه تازه در سردخانه های موجود این بخش در استان، نزدیک به یک میلیون تن است که باید برای بهره مندی از این ظرفیت، از تکنولوژی های نوین استفاده کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در خصوص ظرفیت سردخانه ای استان با بیان اینکه برای ایفای نقش برجسته‌تر این ظرفیت در چرخه توسعه بخش کشاورزی نیازمند یک برنامه منسجم هستیم، اضافه کرد: در حال حاضر  400 واحد سردخانه ای در استان در حال فعالیت است که رقمی بسیار با اهمیت به شمار می‌رود و رکورد دار در این زمینه در سطح کشور هستیم .

جلیلی اضافه کرد: سازمان جهاد کشاورزی از سردخانه هایی که دارای پروانه بهره برداری می‌باشند و آماده ایجاد واحد بسته بندی و سورتینگ میوه در جوار سردخانه هستند با صدور مجوز توسعه ومعرفی به بانک کشاورزی برای بهره مندی از تسهیلات اعتباری حمایت می کند.

ضریب مکانیزاسیون کشاورزی استان به 1.79 اسب بخار در هکتار افزایش یافت

استفاده از ماشین‌آلات و ادوات مختلف کشاورزی یکی از راهکارهایی است که می‌توان بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح را ارتقا دهد

با توجه به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش ضریب مکانیزاسیون در دولت یازدهم، این ضریب شیب صعودی داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بیش از125 درصد تسهیلات خط اعتباری مکانیزاسیون کشاورزی در استان در حدود 1295 میلیارد ریال از ابتدای سال جاری تاکنون جذب شده است.

کبر کرامتی افزود: کل تسهیلات اختصاصی به استان برای بخش مکانیزاسیون یکهزار و 30 میلیارد و 500 میلیون ریال است که  امسال  صد درصد متقاضیان واجد شرایط به بانکهای عامل برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

کرامتی با بیان اینکه استفاده از ماشین‌آلات و ادوات مختلف کشاورزی یکی از راهکارهایی است که می‌توان بهره‌ وری و عملکرد در واحد سطح را ارتقا دهد، بیان کرد: با تسهیلات اعطایی، متقاضیان اقدام به خرید 700دستگاه تراکتور، 17 دستگاه کمباین، 877 دستگاه ادوات و دنباله بند کشاورزی و 10 دستگاه تجهیزات دام ، طیور و آبزیان کرده اند.

وی با بیان اینکه ضریب مکانیزاسیون بخش کشاورزی استان درحال حاضر 1.74 اسب بخار بر هکتار است ، ادامه داد: بر این اساس، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در سال جاری به 1.79 اسب بخار بر هکتار می رسد که بیش از تحقق برنامه خواهد بود.

کرامتی تاکید کرد: آذربایجان غربی با دارا بودن بیش از 47 هزار دستگاه تراکتور، جزو استان های شاخص در کشور بوده و از بابت نیروی محرکه در سطح کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.

فعالیت ۶ زنجیره طیور در آذربایجان غربی / تامین بیش از ۴۰درصد گوشت مرغ استان توسط زنجیره‌های یکپارچه تولید           

زنجیره‌های تولید نقش مهمی در بهبود کیفیت، کاهش قیمت‌ نهایی محصول و افزایش تولید دارند. زنجیره‌های تولید در بحث اشتغال‌زایی نیز بسیار حائز اهمیت هستند و می‌توانند سطح وسیعی از افراد جویای کار را پوشش دهند، زیرا در یک زنجیره تولید مرغ تا دوهزار نفر مشغول به کار هستند؛ درحالی‌که در یک مرغداری معمولی ممکن است تعداد کارکنان آن درنهایت به ۱۰نفر برسد.

معاون بهبود تولیدات دامی آذربایجان غربی با اشاره به نقش موثر زنجیره‌ها در افزایش تولید و بهبود کیفیت مرغ ، از فعالیت ۶ زنجیره طیور دراستان خبر داد و گفت :آذربایجان غربی جزو استانهای مطرح و شاخص در صنعت طیور هم از نظر تولید و هم از نظر تعداد زنجیره تولید در کشور است و همزمان با فرآیند تولید باید به دنبال دست یابی به بازار های صادراتی و توسعه این صنعت در استان باشیم .

وی همچنین افزود: در استان این زنجیره ها در شهرستان های ارومیه ، مهاباد ، میاندوآب واقع شده اند و این زنجیره ها بیش از ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ استان ،را بر عهده داشته و صادرات تخم مرغ نطفه دار، جوجه یکروزه گوشتی، مرغ گرم و منجمد عمدتا توسط این زنجیره ها صورت می گیرد.

یوسفی رضایی با اشاره به اینکه در استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی فعال است، افزود: ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه مرغ، ظرفیت تولید آنها در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه است.

وی اضافه کرد:۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه طیوربا ظرفیت ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت این استان به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

 زمینه اشتغال ۱۳۵۶ نفر در بخش کشاورزی آذربایجان غربی فراهم شد

زیربخش‌های کشاورزی دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال در کوتاه مدت هستند. همچنین توسعه این زیر بخش‌ها ضمن آنکه موجبات افزایش قابل توجه درآمد خانوارها را فراهم می‌کند، از جهت ایجاد درآمد برای گروه‌های کم و متوسط درآمد روستایی و کاهش شکاف درآمدی نیز دارای اولویت می‌باشد. در این میان توسعه تولید محصولات باغی و گل و محصولات زراعی دارای اهمیت بیشتری است. به ویژه آنکه آثار توسعه این دو زیربخش بر درآمد خانوارهای روستایی در مدت زمان کمتری ظاهر می‌گردد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پرداخت بیش از ۲۲۲ میلیارد تومان تسهیلات به منظور رونق تولید در بخش کشاورزی استان از ابتدای سال جاری تاکنون خبرداد.

غلامعلی مرادی اظهار کرد : این  تسهیلات اعتباری برای تعداد ۹۸۹ طرح کشاورزی در استان پرداخت شده و  تاکنون اشتغال ایجاد شده از محل پرداخت تسهیلات به تعداد یکهزار و ۳۵۶ نفر است.

مرادی با تاکید بر اینکه بانک های استان باید تلاش بیشتری در راستای جذب منابع مالی به عمل آورند، تصریح کرد: در سال جاری برای تجهیز خط اعتباری مکانیزاسیون بخش کشاورزی ۱۳۰ میلیارد تومان و ۹۲ میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۵۲ به متقاضیان پرداخت کرده ایم تا بتوانیم به افزایش و راندمان تولید در استان کمک اساسی کرده باشیم.

مرادی  ادامه داد: تسهیلات اعطایی بیشتر در زیر بخش های دام و طیور ، واحد های گلخانه ای ، گیاهان دارویی، صنایع کشاورزی و شیلات است .

وی با اشاره به اینکه محدودیتی در پرداخت تسهیلات راه اندازی گلخانه نداریم، اظهار کرد: توسعه گلخانه‌ها یکی از اولویت‌های دولت است و مکلف هستیم از این قشر حمایت کنیم.

index.jpgعات.

index.jpgک

index.jpgکنم

 

index.jpgتانا

index.jpgیل

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید