Iranian Agriculture News Agency

اقدمی در گفتگو با ایانا :

افزایش تولید گوشت قرمز در استان آذربایجان شرقی با طرح چندقلوزایی در گوسفندان

حمایت از تولید گوسفندان دارای ژن چندقلوزایی در استان آذربایجان شرقی

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی از افزایش تولید گوشت قرمز در استان آذربایجان شرقی با طرح چندقلوزایی در گوسفندان خبر داد.

افزایش تولید گوشت قرمز در استان آذربایجان شرقی با طرح چندقلوزایی در گوسفندان

محمدحسین اقدمی در گفتگو با خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی با اشاره به تولید حدود ۵۸۰ هزار تن شیر و ۵۴ هزار تن گوشت در استان، گفت: سازمان در راستای اصلاح نژاد دام سبک، در قالب طرح های ترکیب ژنتیکی گوسفند و اصلاح نژاد بزهای شیری بومی برنامه دارد، هدف از اصلاح نژاد بزها، صرفاً افزایش میزان تولید شیر است؛  در خصوص ترکیب ژنتیک گوسفندان نیز در کنار افزایش تولید شیر به دنبال افزایش چندقلوزایی در هر زایمان و افزایش دفعات زایمان است.

وی از افزایش تولید گوشت قرمز دراستان آذربایجان شرقی با طرح چندقلوزایی درگوسفندان خبر داد وگفت: طرح افزایش تولید گوشت قرمز، ازطریق چندقلوزایی در گوسفندان ازحدود یک دهه گذشته درآذربایجان شرقی دردست اجراست.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: وظیفه و برنامه دیگر سازمان جهاد کشاورزی استان، تامین نهاده در حد توان برای دام‌ها، به شرط هویت گذاری و پلاک کوبی است براساس مصوبه هیئت وزیران و ستاد مرکزی مبارزه با کالای قاچاق و ارز از اواخر سال ۹۷، مصوب شده که تمامی حیوانات بایستی هویت گذاری شوند تا آمار جمعیت دامی نزدیک به واقعیت به دست آید و براساس آن، برنامه ریزی‌ها برای میزان تامین نهاده انجام بگیرد.

 اقدمی با اشاره به عدم کمبود تولید گوشت و شیر استان و افزایش قیمت نهاده‌ها، اظهار داشت: سعی می‌کنیم تا نهاده‌ها را با تخصیص ارز یارانه‌ای تامین کنیم تا در نهایت، مصرف کنندگان با افزایش قیمت محصولات در بازار مواجه نشوند. با وجود قرارگیری در شرایط تحریم، توانستیم حدود ۵۰ درصد نهاده موردنیاز واحدها را تامین کنیم، برای باقی نهاده‌ها نیز می‌توان از نهاده‌های جایگزین برای دام استفاده کرد تا مشکلی از بابت تولید به وجود نیاید.

وی افزود: در آخرین آمار ارائه شده، حدود چهار میلیون و ۱۰۰ راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که بیش از ۶۰ درصد آنها تاکنون پلاک کوبی شده و سعی داریم تا پایان سال، آن را تمام کنیم البته با توجه به حذف و کشتار دام و نیز زاد و ولد در گله ها پلاک کوبی تمام نخواهد شد و هر ساله این پروژه ادامه خواهد داشت.

مدیرامور دام سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه در استان سه میلیون و۵۰۰ هزار راس دام سبک وجود دارد افزود: در آذربایجان شرقی چهار نژاد قزل، ماکویی، افشار و مغان دام سبک وجود دارد و بخش عمده دام عشایر آذربایجان شرقی، از نژاد مغانی است؛ از مرند به سمت ماکو نیز نژاد ماکویی در حوزه دام سبک غالب می باشد و از میانه به سمت زنجان نیز اغلب دامهای سبک آذربایجان شرقی از نژاد افشار است و جمعیت غالب دام سبک استان از نژاد قزل است.

وی با بیان اینکه ترکیب ژنتیکی گوسفند و اصلاح نژاد بز شیری از مهمترین اقدامات علمی انجام شده در راستای اصلاح نژاد دامی در سالهای اخیر محسوب می شود که در نتیجه آن اولاً بره زایی در هر دوره زایمان افزایش یافته، ضمن اینکه دامداران استان می توانند در ۲ سال سه بار از دام هایشان بره بگیرند تاکید کرد: تمامی اقدامات اخیر در راستای افزایش بهره وری و درآمدزایی دامداران می باشد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید