Iranian Agriculture News Agency

اولین جلسه ستاد سن غلات استان اصفهان برگزار شد

نشست شبکه مراقبت سن غلات با حضور مدیران و کارشناسان سازمان و شهرستانها برگزار شد.

اولین جلسه ستاد سن غلات استان اصفهان برگزار شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان اصفهان، رستمی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در این نشست اظهار کرد: سال گذشته با اقدامات بسیار خوب شکل گرفته سطح مناسبی از تولید گندم و جو داشتیم. بیش از ۱۸۰ هزار تن گندم خریداری شده مازاد مصرف کشاورزان استان در سال گذشته بود.

وی ادامه داد: هیچ گونه برگشت گندم به دلیل سن زدگی یا سایر آفات نداشتیم، این یک موفقیت بزرگ است و امیدواریم شبکه مراقب در سال زراعی جاری نیز با قدرت کار خود را ادامه دهد.

رستمی اضافه  کرد: علاوه بر سن گندم، سایر آفات مثل زنگ غلات و ملخ هم باید رصد شوند و آمادگی لازم برای مبارزه وجود داشته باشد، خوشبختانه عملکرد استان اصفهان در مبارزه با آفات بسیار درخشان است و امید است کار با دقت ادامه یابد، مبارزه با علف‌های هرز باید با دقت پیگیری شود و تدارکات لازم برای اقدامات فنی و آموزشی وجود داشته باشد.

وی گفت: در حال حاضر ۴۱ هزار هکتار گندم آبی و ۲۳ هزار هکتار گندم دیم در سطح استان داریم. در کشت جو نیز بیش از ۶۰ هزار هکتار جو آبی و دیم داریم که از برنامه ابلاغی بالاتر است. بیش از ۸ هزار تن بذور اصلاح شده گندم و جو در استان توزیع شده و عملکرد خوبی دارد، خوش‌بختانه کشت در شهرستان‌های با قابلیت کشت بسیار مناسب است و امید است تولید خوبی داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: در حال حاضر بیش از ۶۲ هزار هکتار از اراضی استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است، امید است کشاورزان هم به موارد مختلف توجه داشته باشند تا تولید مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: مزارع بذری ما تولید بذر را برای سالهای آینده تولید می‌کنند و این مزارع باید با دقت بررسی و رصد شوند تا بذور مناسبی تولید شود.

مهندس افلاکی مدیر حفظ نباتات استان در نشست شبکه مراقبت سن گندم استان اصفهان اظهار کرد: در سال زراعی ۹۸-۹۹ تعداد ۷۵ شبکه مراقبت سن غلات در سطح استان و در مجموع ۲۲۰ نفر در این بخش فعالیت داشتند.

وی افزود: با وجود تمامی کمبودها تلاش شد کار به بهترین شکل انجام شود، رصد و بازرسی شهرستان‌ها به طور دقیق انجام شد و نتایج خوبی رخ داد.

مدیر حفظ نباتات استان اصفهان اضافه کرد: بازدید از  اماکن تابستان گذران و زمستان گذران سن غلات در سطح استان انجام شد. تشکیل جلسات ستاد سن، ساماندهی شبکه‌های مراقبت بخش خصوصی و دولتی، برگزاری جلسات هفتگی حفظ نباتات، اجرای برنامه‌های آموزشی  و ترویجی، مدیریت منظم تدارک سموم، استفاده از ادوات بخش خصوصی، پایش مستمر وضعیت آفت، نظارت بر فعالیت کارشناسان ناظر و کلینیک‌های گیاه پزشکی، تلاش برای مبارزه حداکثری با سن غلات، برآورد دقیق از عملکرد محصول، شناسایی مزارع تله یا محل تجمع آفت در هنگام ریزش و... از برخی اقدامات برای مبارزه با سن است.

مهندس افلاکی عنوان کرد: اقدامات آموزشی و ترویجی بسیار خوبی شکل گرفت، آموزش‌های چهره به چهره، و رصد دقیقی که شکل گرفت به موفقیت کار کمک زیادی داشت. بیش از ۳۶ هزار و ۵۰۷ هکتار مبارزه با سن در سال جاری انجام شده است.

وی ادامه داد: ریزش سن در برخی نقاط استان آغاز شده است که موارد در حال رصد و پایش است، سطح مبارزه در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ با رشد ۱۸ درصدی روبرو بوده است.  از دلایل افزایش سطح مبارزه می‌توان به شروع زمان مناسب مبارزه، افزایش سطح دیم، تخریب بی رویه مراتع در مناطق سردسیر و ... اشاره داشت.

افلاکی تاکید کرد: وضعیت سن زدگی محموله‌های گندم خریداری شده در سال زراعی ۹۸-۹۹ بسیار پایین بوده که جای خوشحالی دارد.

وی گفت: از مشکلات و تنگناهای مبارزه با سن می‌توان به تغیرات اقلیمی، تغییر رفتار آفت، آلودگی مناطق جدید، جابجایی اماکن زمستان گذران و... است.

مدیر حفظ نباتات استان اصفهان افزود: تقویت شبکه‌های مراقبت، همکاری بیشتر و منسجم‌تر، تامین به موقع اعتبارات لازم جهت کنترل سن، بررسی و آزمایش ادوات پیشرفته، در اختیار قرار دادن داده های هواشناسی، به تفکیک ایستگاه‌ها، ضرورت اجرای طرح تحقیقی اجرایی با عنوان پایش و ردیابی سن غلات، تشکیل ستاد سن غلات شهرستان‌ها، تامین امکانات در شهرستان‌ها و... از مواردی است که کمک می‌کند مبارزه به شکل بهتر پیش برود.

مهندس صادقی معاون توسعه و منابع سازمان جهاد  کشاورزی استان اصفهان در نشست شبکه مراقبت سن غلات استان اصفهان اظهار کرد: تلاش شده تمامی امکانات برای کمک به انجام بهتر امور انجام شود.

وی افزود: با وجود تمام تنگناهای مالی تلاش شد تا امکانات و شرایط مناسب برای امور فراهم شود، در خصوص پرداختی پرسنل نیز تلاش شده تا وضعیت بهبود یابد، در امکانات سخت افزاری نیز تلاش‌های زیادی شد، نیروی انسانی بزرگترین‌ سرمایه سازمان است و تلاش می‌کنیم مشکلات را کاهش دهیم.

مهندس مرادمند رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در نشست شبکه مراقبت سن استان اصفهان اظهار کرد: با کمبود بارندگی‌ها ممکن است مسائلی ایجاد شده و با افزایش سن گندم روبرو شویم و می‌طلبد توجه بیشتری به این موارد وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: شرایط جوی و بارندگی مناسبی وجود نداشته و این موارد شرایط رشد سن را افزایش می‌دهد، رشد در هر صورت با جدیت و دقت مبارزه ادامه دارد و امید است کار مبارزه در شرایط مناسبی ادامه یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: خوشبختانه همکاری خوبی وجود دارد و پشتیبانی امور نیز به خوبی در حال انجام است، امید است با بارش مناسب شاهد بهبود وضعیت باشیم.

وی گفت: تلاش شده با بیشترین بهره‌وری روبرو باشیم و تمامی امکانات را هم فراهم می‌کنیم تا شرایط به بهترین شکل ادامه یابد، اجرای طرح‌های تحقیقاتی با دقت باید ادامه داد تا بتوان حرکات مثبتی داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید