Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در آیین بهره‌برداری از نخستین پارک آبخیز کشور خبر داد:

توسعه درختکاری در 330 هزار هکتار از عرصه های کشور در سال99

اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۲ حوزه آبخیز کشور

وزیر چهاد کشاورزی گفت: کاشت درخت امسال در سطح ۳۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشور صورت گرفته است.

توسعه درختکاری در 330 هزار هکتار از عرصه های کشور در سال99

به گزارش خبرنگار ایانا در استان مرکزی، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی روز شنبه در آیین بهره‌برداری از نخستین پارک آبخیز استان مرکزی در اراک، اظهار کرد: اجرای  طرح‌های آبخیزداری در ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشور امسال در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفت که برآورد شده تا پایان سال، 1.2 میلیون هکتار از این طرح‌ها به ثمر بنشیند و کارنامه دولت تدبیر و امید با اجرای 6.5 میلیون هکتار اجرای طرح‌های آبخیزداری بسته شود.

وی از کاشت ۳۵ هزار هکتار نهال در عرصه‌های کشور با هدف مقابله با بیابانزایی در سال جاری خبرداد و گفت: کار غنی سازی جنگل‌ها در رویشگاه‌های اصلی آن‌ها در سطح ۴۷ هزار هکتار انجام شده‌ است.

وزیر جهاد کشاورزی اجرای طرح زراعت چوب در کشور را از برنامه‌های اولویت‌دار دولت تدبیر و امید عنوان کرد و ادامه داد: در راستای زراعت چوب، کاشت درخت در  ۳۰ هکتار امسال هدفگذاری شده بود که تاکنون ۲۰ هکتار آن به بهره‌برداری رسیده‌ است.

خاوازی افزود: کاشت درخت امسال در سطح  ۳۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های کشور صورت گرفته است.

وی ادامه داد: مطالعات اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۲۲ حوزه آبخیز کشور و ۱۱ استان به‌ منظور مقابله با ورود سیلاب به شهرها در دستور کار سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قرار گرفته و اجرای طرح پارک آبخیز از جمله این طرح‌ها برای مقابله با وقوع سیلاب در کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی سطح جنگل‌های دنیا را 4 میلیارد هکتار عنوان کرد و گفت: این جنگل‌ها با جذب ۳۷ میلیارد تن دی اکسیدکربن در طول سال نقش مهمی را  در بقای انسان‌ برعهده دارند که بیش از ۵۰ درصد این جنگل‌ها در حدود ۶ کشور جهان قرار گرفته  و سهم ایران از این اراضی ناچیز است.

خاوازی اظهار داشت: سرانه جنگل در ایران ۲ دهم هکتار است و این مهم نشان از اهمیت کاشت درخت و جنگل‌کاری و حراست از فضای سبز کشور دارد.

ایجاد 19 پارک آبخیز در نقاط مختلف کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این نشست گفت: فرسایش آبی در هر هکتار از اراضی طبیعی کشور ۱۶ و چهار دهم تن در هکتار است  و اجرای طرح‌های آبخیزداری کاهش ۹ تنی فرسایش آبی در هکتار و کنترل ۲۵ میلیون تن رسوبات در اراضی آبخیز را رقم می‌زند.

مسعود منصور اجرای طرح پارک‌های آبخیزداری را از جمله طرح‌های موثر برای مقابله با سیلاب و کنترل روان‌آب در سطح کشور دانست و افزود: ۴۰ میلیون هکتار حوزه‌ آبخیز شهری در ایران وجود دارد که تاکنون عملیات آبخیزداری در ۶ میلیون هکتار آن اجرا شده‌ است.

وی ادامه داد: ۱۹ پارک آبخیز با وسعت ۴۶ هزار هکتار در نقاط مختلف ایران در دست اجرا است  و مطالعه ایجاد ۲۵ پارک نیز کلید خورده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اجرای پارک‌های آبخیز برای مقابله با وقوع سیلاب در شهرها و کنترل روان‌آب‌ها باید در دستورکار  ادارت منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرداری و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار گیرد.

منصور ادامه داد: پارک آبخیز دره گردوی اراک از جمله این سازه‌های مهم است که  در زمینی به مساحت یک‌هزار و ۴۱۳ هکتار و متوسط شیب ۵۸ درصد ایجاد شده‌است.

وی افزود: پوشش  بستر ۸۰ درصدمنطقه دره گردو اراک سنگی است و این مهم افزایش احتمال بروز سیلاب در این اراضی را تشدید می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اجرایی نشدن طرح‌های آبخیزداری در منطقه دره گردو اراک به معنای تبدیل این تفرجگاه طبیعی در سطح یک عامل تهدیدزا برای کلانشهر اراک است.

منصور افزود: ۱۶۶ میلیارد ریال تاکنون برای اقدامات آبخیزداری دره گردو اراک هزینه شده که ۸۰ درصد این منابع مالی از محل اعتبارات ملی و ۲۰ درصد از محل اعتبارات استانی تامین  شده است.

اختصاص ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های دره گردو توسط شهرداری اراک

سرپرست شهرداری اراک نیز در این آیین گفت: سرانه فضای سبز این شهرستان ۲۵ متر مربع عنوان شده و افزایش این مهم در دستور کار شهرداری قرار دارد.

سعید بیاتیان افزود: ۸۶ هکتار از اراضی دره گردو اراک برای اجرای فضای سبز و ۳۵ هکتار برای سایر فعالیت‌ها در این منطقه به شهرداری این شهرستان تحویل شد.

وی ادامه داد: ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح‌های مختلف از سوی شهرداری اراک به منطقه دره گردو این شهر اختصاص یافته‌است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید