Iranian Agriculture News Agency

تکثیر و پرورش ماهیان زینتی فرصتی مناسب و زودبازده برای سرمایه گذاری

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تکثیر و پرورش ماهیان زینتی فرصتی مناسب، مطمئن و زودبازده برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان رشته شیلات و علاقه مندان این صنعت است.

تکثیر و پرورش ماهیان زینتی فرصتی مناسب و زودبازده برای سرمایه گذاری

به گزارش ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی مصباحی مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه به ازای تولید هر ۳۰ هزار قطعه ماهی یک شغل ایجاد می‌شود، گفت: هم اکنون با استفاده از این فرصت در خراسان شمالی برای علاقه مندان در این حوزه اشتغال ایجاد شده است.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون تنها از ۱۰ درصد منابع آبی استان در بحث تولید آبزیان استفاده می شود افزود: در استان ۶ هزار و ۲۵۰ منبع آبی شامل رودخانه، چشمه، قنات و سد وجود دارد.

وی شمار مزارع پرورش ماهی گرمابی این استان را ۹۰ و مزارع سردابی را ۹۷ فقره دانست و گفت: پیش بینی می شود امسال ۲ هزار و ۲۳۰ تن انواع ماهی در استخرهای استان تولید شود.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: میزان تولید ماهی در این استان ۲ هزار و ۵۰۰ تن است که این رقم نسبت به سال ۹۲ حدود ۲ برابر شده است.

وی با اشاره به اینکه خراسان شمالی در توسعه شیلات، رشد خوبی داشته است، گفت: هم اکنون ۲۰۰ تولید کننده در حوزه آبزیان و شیلات در این استان فعالیت دارند که شهرستان شیروان با ۲۶ استخر پرورش ماهیان سردابی و گرمابی و تولید ۳۵ درصد آبزیان استان، رتبه نخست خراسان شمالی را دارد.

وی با بیان اینکه منابع آبی شیرین با ظرفیت ایجاد واحدهای پرورش ماهی به خصوص انواع زینتی در استان وجود دارد، افزود: پرورش ماهیان زینتی نیاز به آب زیادی ندارد و در این استان ظرفیت و پتانسیل ایجاد مراکز پرورش ماهی وجود دارد اما باید بازاریابی درستی نیز در این خصوص انجام شود.

 مصباحی با بیان اینکه مراکز استان در قالب تکثیر ماهیان زینتی آب شیرین فعالیت می کنند، اظهار داشت: مهمترین گونه های پرورشی در استان شامل انواع سیچلایدها، گوپی، مولی و پلاتی است و همچنین ماهی قرمز نیز برای عید تولید می شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هزار و ۱۰۰ هزار قطعه انواع ماهیان زینتی امسال در پنج واحد فعال این استان تولید شد.

مصباحی افزود: بخشی از ماهیان زینتی تولیدی این استان به دیگر استان ها و بعضا حتی به کشورهای آسیای میانه نیز ارسال می شود.

وی افزود: این استان قسمتی از ماهی زینتی مورد نیاز خود را از استان های خراسان رضوی و گلستان تامین می کند که از جمله آن، ماهی قرمز شب عید است.

وی با بیان اینکه تولید ماهی زینتی در استان در شرایط کاملا بهداشتی و فنی صورت می گیرد، گفت: پرورش دهندگان ماهی زینتی تمامی اصول بهداشتی را رعایت می کنند و تولیدات استان خوشبختانه هیچ گونه مشکلی ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید