Iranian Agriculture News Agency

پرورش ۲۹ هزار قطعه مرغ ایرانی مادر برای نخستین بار در خراسان شمالی

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پرورش ۲۹ هزار قطعه مرغ ایرانی مادر (نژاد آرین) در این استان برای نخستین بار در سال جاری اجرا و اینک به تولید رسیده است.

پرورش ۲۹ هزار قطعه مرغ ایرانی مادر برای نخستین بار در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی؛ علیرضا صادق مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: این واحد توسط تعاونی مصرف اتکا در شهر «پیش‌قلعه» شهرستان مانه و سملقان ایجاد شده و تمامی حمایت های لازم از جمله تامین نهاده های مورد نیاز آن صورت گرفته است.

وی افزود: این مزرعه تولیدی (فارم) با ظرفیت پرورش ۸۵۰ هزار قطعه مرغ گوشتی ایجاد شده بود که با توجه به نیاز کشور، با درخواست متصدیان آن برای پرورش مرغ اجداد در آن، به دلیل داشتن امکانات مناسب، موافقت شد و از اواخر خردادماه امسال پرورش مرغ ایرانی در آن آغاز شد که هم اینک به تولید رسیده است.

وی با بیان اینکه با پرورش مرغ نژاد آرین، وابستگی به نژادهای مرغ گوشتی خارجی کاهش می یابد، گفت: در سال های گذشته برخی تحریم های خارجی در این خصوص، منجر به ایجاد مشکلاتی در زمینه تامین گوشت سفید در کشور شده بود.

مهندس صادق اظهار داشت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و همچنین ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی، پرورش مرغ آرین در دستور کار قرار گرفت و تولید این مرغ که برای مدتی در کشور متوقف مانده بود، احیا و از سرگرفته شد.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای پرورش مرغ اجدادی تمامی تمهیدات لازم از جمله تامین نهاده های مورد نیاز با نرخ مصوب، اولویت تهیه و تامین داروو واکسن با نرخ مصوب، اولویت تامین تسهیلات، حذف عوارض صادراتی، بخشودگی ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی و اجباری سهم بیمه گذار، اولویت خرید گوشت مرغ و سایر موارد اندیشیده شده است و همه دستگاه ها، سازمان ها و بانک ها موظف به کمک به اجرای آن شدند.

وی افزود: از هر قطعه مرغ لاین ۴۵ قطعه مرغ اجداد تولید می شود و از هر قطعه مرغ اجداد نیز ۵۰ قطعه مرغ مادر حاصل می شود که از هر مرغ مادر ۱۳۵ قطعه مرغ گوشتی در سال استحصال می شود.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای رساندن کشور به خودکفایی در تولید مرغ مادر گوشتی، اظهار داشت: برنامه ریزی شده است تا پرورش مرغ مادر گوشتی نژاد آرین در خراسان شمالی نیز افزایش یابد تا استان از لحاظ گوشت مرغ تامین شود.

مدیر امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: همچنین امسال چند تن از مرغداران استان برای ایجاد واحد پرورش مرغ مادر ایرانی سلامت، درخواست داده‌اند که بر اساس ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی، مجوز راه اندازی واحد مرغ مادر سلامت به متقاضیانی اعطا می شود که در حوزه مرغداری فعالیت داشته و از امکانات و زیرساخت های پرورش آن برخوردار باشند تا روند اجرای طرح ها طولانی نشود.

صادق افزود: گوشت مرغ مصرفی سالانه استان ۲۸ هزار تن است که در این استان ۲۲ هزار تن تولید و مابقی از سایر استان‌ها تامین می‌شود اما در این اواخر جوجه ریزی در استان مدیریت شده و نیاز را پاسخگو است.

وی با بیان اینکه زیرساخت های لازم برای خودکفایی استان در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ فراهم شده است،  افزود: مجوزهایی برای ایجاد واحدهای مرغ گوشتی و تخم‌گذار صادر کرده ایم که با راه اندازی آنها حتی بیش از نیاز تولید خواهیم داشت و صدور مجوز واحد پرورش ۳۷۰ هزار قطعه ای مرغ مادر گوشتی، ۸۰ هزار قطعه ای مرغ مادر تخم گذار و یک میلیون قطعه ای مرغ تخمگذار از آن جمله است.

صادق،  شمار کنونی واحدهای تولید مرغ گوشتی در استان را ۱۰۱ واحد دانست و افزود: این واحدها سالانه بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه مرغ تولید می کنند.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید