Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با ایانا خبر داد:

صادرات 1200تنی کنسرو زیتون در 9 ماهه سال جاری

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که ایران نهمین کشور تولید کننده کنسرو زیتون در جهان است، گفت: در نه ماهه ابتدای سال 99 به میزان 1200 تن کنسرو زیتون به کشورهای عراق، ترکیه، امارات ، قطر، کویت و مالزی صادر شده است.

صادرات 1200تنی کنسرو زیتون در 9 ماهه سال جاری

جواد میرعرب رضی مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ایانا درباره سطح زیر کشت محصول زیتون در سال 99، گفت: سطح زیر کشت باغ‌های زیتون کشور بر اساس آخرین آمارنامه کشاورزی حدود 78 هزار هکتار بوده که از این میزان 58هزار هکتار بارور و مابقی غیر بارور و در مرحله نونهالی است.

وی با اشاره به این که بیشترین میزان تولید میوه زیتون در استان‌های زنجان، گیلان، قزوین، فارس و گلستان انجام می‌شود، افزود: بر اساس مطالعات صورت گرفته در حال حاضر در 26 استان کشور زیتون کشت می‌شود.

مجری طرح زیتون با اشاره به سرمازدگی ابتدای سال جاری در استان‌های برتر تولیدکننده زیتون و با توجه به فیزیولوژی طبیعی درخت در سال ناآوری، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از استان‌ها میزان تولید این محصول در سال 1399 نسبت به مدت مشابه حدود 21درصد کاهش داشته است.

به گفته میرعرب؛ از حدود 117 هزار تن میوه زیتون تولید شده، حدود 8906 تن روغن زیتون استحصال شده که در مقایسه با سال گذشته تولید روغن زیتون کاهش 23 درصدی داشته است، البته از این میزان تولید 47 درصد برای استخراج روغن زیتون وارد واحد های فرآوری شده است.

مجری طرح زیتون وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: از میزان تولید محصول امسال 53 درصد میوه زیتون باقی مانده و حدود 62726 تن به کنسرو زیتون تبدیل شده که در مقایسه با سال گذشته 18 درصد کاهش داشته است.

 وی تصریح کرد: کاهش میزان تولید مربوط به باد گرم در زمان گلدهی در مناطق زیتون خیز بخصوص در استان‌های گیلان، زنجان و قزوین بوده است.

مجری طرح زیتون با تاکید بر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید میوه زیتون برای استحصال روغن، تصریح کرد: مدیریت بهنگام در خصوص پیشگیری، مبارزه و کنترل آفت مگس زیتون با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌های پیشگیرانه  با همکاری سازمان حفظ نباتات سبب شده تا خوشبختانه میزان خسارت مگس زیتون در استان‌های زنجان و قزوین کنترل شود و در استان گیلان نیز به حداقل سطح در مقایسه با سال‌های گذشته برسد.

به گفته میرعرب؛ تشویق و ترغیب باغداران برای برداشت محصول به صورت روغنی و ترویج فرهنگ مصرف روغن زیتون به جای سایر روغن‌های خوراکی از دیگر فعالیت‌های وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

مجری طرح زیتون تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در برنامه ششم توسعه، میزان تولید روغن زیتون در سال 1400، حدود 16هزار تن و میزان سطح زیر کشت98 هزار و 640 هکتار پیش بینی شده است.

وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی برای احیاء و توسعه این صنعت برنامه‌ریزی کرده است، یادآور شد: برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با همکاری کارشناسان داخلی و بین المللی، ارائه مشاوره‌های فنی و کارشناسی در خصوص اصلاح و توسعه باغ‌های زیتون، برنامه‌ریزی و هماهنگی درون بخشی و برون بخشی با سایر نهادهای مرتبط در خصوص افزایش تولید میوه زیتون با اولویت افزایش تولید روغن زیتون، تشکیل صندوق توسعه زیتون و تشکیل زنجیره ارزش زیتون از جمله این برنامه ها بوده است.

مجری طرح زیتون ادامه داد: برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در راستای افزایش کیفیت محصول نهایی، آکرودیته کردن آزمایشگاه های داخلی ( سه آزمایشگاه: سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، و آزمایشگاه ارزیابی حسی روغن زیتون رودبار) به منظور یکسان سازی بررسی‌های آزمایشگاهی در سطح بین‌المللی با همکاری شورای بین المللی زیتون، تخصیص اعتبارات برای بازسازی و نوسازی واحدهای فرآوری روغن‌کشی زیتون، تخصیص اعتبارات در راستای تامین سرمایه در گردش خرید میوه زیتون و تخصیص اعتبارات برای تبدیل کارخانه‌های سه فاز به دوفاز برای جلوگیری از آلودگی زیست محیطی و افزایش کیفیت روغن زیتون نیز در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: میزان نیاز روغن زیتون در سال در حدود 13 هزار تن است که از این میزان در حدود 68 درصد در داخل کشور تولید و مابقی از طریق واردات روغن زیتون تامین می‌شود.

میرعرب رضی با اشاره به واردات روغن زیتون در سال جاری، افزود: میزان واردات روغن زیتون در نه ماهه سال جاری،  818 تن گزارش شده که این میزان روغن از کشورهای ترکیه، سوریه، اسپانیا، یونان و ایتالیا وارد کشور شده است.

وی در پایان یادآور شد: ایران نهمین کشور تولید کننده کنسرو زیتون در جهان است که  در نه ماهه ابتدای سال 99 به میزان 1200 تن صادرات به کشورهای عراق، ترکیه، امارات، قطر، کویت، مالزی و ...داشته است؛ البته  میزان صادرات کنسرو زیتون نسبت به سال گذشته 51  درصد افزایش وزنی یافته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید