Iranian Agriculture News Agency

با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور صورت گرفت؛

تجلیل از تلاشگران احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی

در آیین تجلیل از تلاشگران احیای نگین فیروزه ای ایران در ارومیه که با حضور عیسی کلانتری رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و دبیر کارگروه ملی و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه برگزار شد از سامانه اطلاعات مکانی و سامانه پایش وضعیت دریاچه ارومیه رونمایی و اززحمات تعدادی از تلاشگران و مدیران جهاد کشاورزی در استان و شهرستانها نیز تجلیل و قدر دانی شد.

تجلیل از تلاشگران احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان غربی، در حاشیه این مراسم همچنین ۳۰ نفر از فعالان و تلاشگران در این راستا تجلیل شدند که برخی از این افراد شامل امام جمعه شهرستان اشنویه و محمدیار، نماینده کشاورزان بوکان، مدیر تشکل های آب بران روستای بالو ارومیه و جمعی از مدیران دستگاههای دولتی و اجرایی در سطح استان هستند.

 در ادامه چهار جلد کتاب با عناوین تکاپوی توسعه، دستاوردهای مطالعاتی طرح ملی نجات دریاچه ارومیه در ۲ مجلد با همت دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه و ارزیابی سریع توازن آبی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه رونمایی شد.

در سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه تراز این حوزه آبی بسته سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

هرچند تراز یک‌هزار و ۲۷۴ متر به عنوان ارتفاع اکولوژیک دریاچه ارومیه اعلام شده ولی این دریاچه در تراز یک‌هزار و ۲۷۲ متر هم شرایط مطلوب خواهد داشت و بیش از ۹۵ درصد کانون‌های ریزگرد آن رفع خواهد شد.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال / از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد که حدود یک‌ونیم تا ۲ سال از برنامه عقب است؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید