Iranian Agriculture News Agency

همزمان با هفته منابع طبیعی :

140 هزار اصله نهال در چهارمحال و بختیاری کاشته می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت:همزمان با هفته منابع طبیعی ۱۴۰ هزار اصله نهال در استان کاشته می‌شود.

 140 هزار اصله نهال در چهارمحال و بختیاری کاشته می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، سید اسماعیل صالحی از افتتاح ۲۹ طرح در استان در این هفته خبر داد و اظهار داشت : از این تعداد سه طرح در حوزه جنگل، ۲۲ طرح در حوزه مرتع و ۲ طرح در حوزه آبخیزداری است و برای اجرای این طرح‌ها ۳۵ میلیارد و ۹۳۹ میلیون ریال هزینه شده است که اجرای این طرح‌ها در راستای بهبود معیشت ۱۳ هزار و ۸۷۱ خانوار ساکن در این عرصه‌ها را فراهم کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: در حوزه جنگل در استان، آفت جوانه‌خوار بلوط به عنوان یک تهدید است که این آفت، هفت هزار هکتار از جنگل‌های کیار، ۱۳ هزار هکتار از جنگل‌های لردگان و ۲ هزار هکتار از جنگل‌های اردل را درگیر کرده است.

وی به اجرای برنامه پیشگیرانه و اقدامات اجرایی برای کنترل این آفت در این اداره کل با همکاری دانشگاه و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: این اقدامات در راستای پیشگیری و درمان این آفت است.

صالحی به خشکیدگی گون‌ زارها و هجوم ملخ به منطقه سرآقاسید به عنوان تنها رویشگاه کلوس به عنوان دیگر مشکلات این حوزه اشاره کرد و گفت: در استان ۶۰ تا ۶۵ هزار هکتار از جنگل‌های استان درگیر خشکیدگی اکوسیستمی است و بین ۱۰ تا ۷۰ درصد خشکیدگی دارند.

وی به اجرای طرح پایش در ۱۷ هزار هکتار از اراضی جنگلی و مرتعی استان اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون عملیات مبارزه با آفت در یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی استان در دست اقدام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اشاره به هفته درختکاری افزود: این هفته با هدف تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به فرهنگ عمومی بین مردم و مسوولان، گسترش تفاهم عمومی و جلب مشارکت مردم برای احیا، توسعه و بهره‌برداری اصولی از منابع طبیعی، حفظ و حراست از منابع طبیعی و برجسته‌سازی اقدامات منابع طبیعی و آبخیزداری است.

صالحی افزود: امسال ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مصوب به این اداره کل در سه حوزه جنگل، مرتع و آبخیزداری اختصاص داده شد که عملیات اجرایی ۷۷ طرح در این حوزه‌ها آغاز شد.

به گفته وی،همزمان با هفته درختکاری ۲ هزار و ۴۰۰ اصله نهال با عنوان هر شهید یک نهال در استان غرس خواهد شد.

وی اظهار داشت: تجلیل از فعالان حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری، فرهنگسازی، تجلیل از بهره‌برداران نمونه، زمینه‌سازی مشارکت تشکل مردم‌نهاد، رونمایی از نقشه پوشش گیاهی مراتع، برگزاری مانور یگان حفاظت دیدار با مسوولان قضایی و نمایندگان مجلس و دیدار مدیران با نماینده ولی فقیه و ائمه جمعه و کاشت درخت توسط ائمه جمعه، برگزاری جلسه با دانشگاهیان و نویسندگان برتر در حوزه منابع طبیعی در این هفته اجرا خواهد شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید