Iranian Agriculture News Agency

شعار امسال هفته منابع طبیعی " همه‌باهم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی" است

صبح امروز اعضای ستاد برگزاری هفته منابع طبیعی استان کرمان با حضرت حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان دیدار کردند.

شعار امسال هفته منابع طبیعی " همه‌باهم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی" است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، در این دیدار مهندس عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: ۱۵ اسفند روز درختکاری و از ۱۵ اسفند لغایت بیست و یکم به عنوان هفته منابع طبیعی نامگذاری شده است.

وی افزود: شعار امسال هفته منابع طبیعی همه‌باهم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی است.

سعیدی افزود: درسال جاری بحث زراعت چوب که هم ارزش اقتصادی دارد و هم برای جلوگیری از واردات و فشار بیش از حد به جنگل‌های  است ، مدنظر  قرار گرفته است.

رجبی زاده مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در این دیدار گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند فرهنگ منابع طبیعی بایستی به معارف عمومی تبدیل شود ، تمامی اقشار در هفته منابع طبیعی دخیل هستند.

وی افزود منابع طبیعی به عنوان نماینده حاکمیت در ثبت انفال، فعالیت در حوزه آبخیز، حفاظت از جنگل ها و مراتع، حفاظت از آب و خاک وظیفه مند هستند.

 رجبی زاده افزود حفاظت از آب و خاک موضوع حساس جهانی است و مسائل مشکلاتی که تغییر اقلیم ایجاد کرده است در سطح دنیا مهم است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: تثبیت مالکیت ها با حدنگاری اراضی ملی در دستور کار این سازمان بود تاکنون ۹ میلیون هکتار از ۱۳ و نیم میلیون هکتار از اراضی ملی استان سند تک برگ صادر شده است.

 وی افزود:در پایان سال ۱۴۰۰ بحث حدنگاری اراضی ملی استان تمام می‌شود.

رجبی زاده افزود: آبخیزداری بحث مهمی است که مقام معظم رهبری عنایت خاصی به آن دارند و ۹ هزار سازه آبخیز در سطح ۱۳ درصد حوزه‌های آبخیز استان امروزه وجود دارد و با این سازه ها ۴۷۰ میلیون مترمکعب آب مدیریت شده و حدود ۱۷۵ میلیون متر مکعب به سفره‌ها تزریق شده است.

وی افزود:  اگر بتوانیم تمامی حوزه های آبخیز را مدیریت کنیم قریب به ۵۰۰ میلیون مترمکعب به سفره‌های آب زیرزمینی تزریق می‌شود.

رجبی زاده افزود:  از ۱۶ شهرستان استان ۱۳ شهرستان یا بیابانی هستند یا در معرض اثرات بیابانی قرار دارند و مشکل دار ترین شهرستان های استان، شهرستان های شرقی هستند که باد و شن های روان، خانه های آنها را تهدید می کند و با عملیات مالچ پاشی این موضوع نیز مدیریت می شود.

رجبی زاده افزود: جنگل‌های استان در حال آسیب دیدن هستند سوسک ساقه خوار بادام و تشی بنه ها را تحت تأثیر قرار داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید