Iranian Agriculture News Agency

۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر در خراسان شمالی عضو صندوق بیمه کشاورزی شدند

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: تاکنون ۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر از جامعه هدف صندوق در استان بیمه شده اند اما، وضعیت بیمه ۳۰ هزار سرپرست خانوار روستایی و عشایری مشخص نیست.

۶۰ هزار و ۵۰۰ نفر در خراسان شمالی عضو صندوق بیمه کشاورزی شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدرضا غلام‌زاده افزود: این سرپرستان خانوار یا بیمه نیستند و یا تحت پوشش سایر  بیمه های اجتماعی قرار دارند که برای تعیین وضعیت پوشش بیمه اجتماعی این افراد طرح بزرگ پایش وضعیت بیمه اجتماعی سرپرستان خانوار روستایی استان با همکاری مجموعه استانداری، فرمانداران، بخشداران، دهیاران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی در حال انجام است.

وی گفت: پس از انقلاب یکی از خلاءهای نظام بیمه ای کشور، گسترش نیافتن بیمه اجتماعی در میان آحاد مردم کشور، براساس اصل ۲۹ قانون اساسی بوده است به نحوی که بسیاری از افراد از جمله ساکنان روستاها، کشاورزان و عشایر که سهم بالایی در استقلال اقتصادی و تولید مواد غذایی کشور دارند، فاقد هر نوع بیمه اجتماعی بودند؛ علت اصلی نبود پوشش بیمه اجتماعی این قشر زحمتکش هم، فقدان کارفرما بود.

وی اظهار داشت: تا پیش از راه اندازی صندوق، تنها  مشمولان قانون کار ( بیمه تامین اجتماعی )، کارکنان دولت ( صندوق بازنشستگی کشوری) و نیروهای مسلح ( صندوق بازنشستگی نیروهای مسلح) می توانستند زیر پوشش بیمه های اجتماعی قرار گیرند، به همین دلیل در سال ۱۳۸۴و با تاسیس صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر دولت متعهد شد نقش کارفرما را برای کشاورزان، روستائیان و عشایر ایفا کند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: در این صندوق دولت متعهد شده است نزدیک به ۷۰ درصد حق بیمه جامعه هدف صندوق را پرداخت کند، همچنین امکان انتقال سوابق بیمه‌ای از این صندوق به سایر صندوق ها وجود دارد.

غلام زاده با  بیان اینکه متولدین اسفند ماه سال ۱۳۴۹ تنها در روزهای باقیمانده سال فرصت دارند تا زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند افزود: این افراد تنها تا یک روز قبل از تاریخ تولد خود می توانند با مراجعه به کارگزاران صندوق، انتخاب یکی از سطوح هشتگانه درآمدی و پرداخت حق بیمه، تحت پوشش صندوق قرار گرفته و از خدمات دولتی این بیمه بهره مند شوند.

وی گفت: دولت ۷۰ درصد حق بیمه جامعه هدف صندوق بیمه اجتماعی را به صورت یارانه پرداخت می کند به عنوان مثال در سطح هشتگانه درآمدی این صندوق، دولت ماهانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار ریال و سالانه ۱۶ میلیون ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال و در سطح یک درآمدی ماهیانه  ۵۵۰ هزار ریال و سالیانه ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار ریال یارانه بیمه اجتماعی برای کشاورزان، روستائیان و عشایر درنظر گرفته است که شرط بهره مندی از این یارانه دولتی، عضویت در صندوق بیمه اجتماعی و پرداخت یک سوم حق بیمه  سهم بیمه شده است. 

وی از تمامی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان خواست از این فرصت استفاده کرده و در صورت نداشتن بیمه اجتماعی تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی قرار گرفته تا در آینده از خدمات کوتاه مدت و بلند مدت آن بهره مند شوند.

وی گفت: تمامی کشاورزان، روستاییان و عشایر بالای ۱۸ سال و کمتر از ۵۰ سال می توانند به عضویت صندوق درآیند و از خدمات مستمری پیری، مستمری بازماندگان و مستمری  از کار افتادگی کلی بهره مند شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید