Iranian Agriculture News Agency

توسط رئیس سازمان حفظ نباتات کشور انجام شد؛

رونمایی از سامانه های «واردات و ترانزیت محموله‌های کشاورزی» و «پلمپ قرنطینه»

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور هدف از رونمایی سامانه‌های واردات و ترانزیت محموله‌های کشاورزی و پلمپ قرنطینه، را تأثیر و تسهیل در امور مربوط به قرنطینه گیاهی، جلوگیری از جعل مجوز، وحدت رویه بین پست‌های قرنطینه‌ای و سلامت نظام اداری عنوان کرد.

رونمایی از سامانه های «واردات و ترانزیت محموله‌های کشاورزی» و «پلمپ قرنطینه»

به گزارش خبرنگار ایانا، کیخسرو چنگلوایی مشاور وزیر و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در مراسم آئین رونمایی از سامانه‌های قرنطینه گیاهی «سامانه‌های واردات و ترانزیت محموله‌های کشاورزی» و «پلمپ قرنطینه»، اظهار کرد: به دلیل تنوع عوامل زیان‌رسان گیاهی، سالانه به طور متوسط ۳۵ تا ۳۶ درصد از محصولات کشاورزی در دنیا دستخوش خسارات آفات می‌شود.

وی با تاکید بر این که میزان این خسارات وارد شده سالانه حدود ۵۵۰ میلیارد دلار است، افزود: سالانه میلیاردها دلار صرف هزینه مبارزه با عوامل خسارت‌زا به محصولات کشاورزی می‌شود و تجارت ۳۷ تا ۴۰ میلیون دلاری را در پی دارد.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان اینکه سالانه 4 میلیون و 100 هزار تن انواع آفت کش‌ها در دنیا مصرف می‌شود، افزود: استفاده از حجم بالا و تنوع زیاد آفت کش‌ها تنوع زیستی را دچار مشکل می‌کند و سلامت انسان و محصولات را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به واردات بخشی از محصولات کشاورزی توسط کشورهای مختلف، تصریح کرد: این موضوع سبب می‌شود تا احتمال ورود عوامل بیماری‌زا به کشورها افزایش یابد و در صورت کنترل نشدن این عوامل و آلوده شدن محصولات صادراتی؛ اعتماد در بازارهای هدف صادراتی که سال‌ها برای جلب اعتماد آن‌ها تلاش شده از بین می‌رود.

به گفته چنگلوایی؛ برخی از کشورها نیز آگاهانه و عاملانه از این عوامل به عنوان سلاح بیولوژیک استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر این که سازمان‌های قرنطینه‌ای در کشورها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ورود آفت‌ها و عوامل بیماری‌زا دارند، بیان کرد: پس از گذشت 85 سال از سابقه قرنطینه در کشورمان، سیر تکاملی در بحث قرنطینه را طی کرده‌ایم و در حال حاضر نیز در جایگاه تقریبا مناسبی در این حوزه قرار داریم.

رئیس سازمان حفظ نباتات با بیان این که سالانه حدود ۳۱ میلیون تن صادرات، واردات و ترانزیت محصولات کشاورزی در کشورمان انجام می‌شود، یادآور شد: در حال حاضر ۱۰۰ پست قرنطینه در کشور وظیفه بررسی، کنترل و اعمال ضوابط قرنطینه ای محصولات کشاورزی را بر عهده دارند که وظیفه هر همکار در هر پست قرنطینه‌ای مدیریت بیش از 120 هزار تن محصولات کشاورزی است.

چنگلوایی تصریح کرد: البته می‌توان گفت که امکانات موجود متناسب با حجم کار قرنطینه ای کشور نیست و باید امکانات بیشتری برای پست های قرنطینه‌ای فراهم شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات هدف از رونمایی «سامانه‌های واردات و ترانزیت محموله‌های کشاورزی» و «پلمپ قرنطینه»، تأثیر و تسهیل در امور مربوط به قرنطینه گیاهی، جلوگیری از جعل مجوز، وحدت رویه بین پست‌های قرنطینه‌ای و سلامت نظام اداری عنوان کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید