Iranian Agriculture News Agency

کمیت و کیفیت محصولات باغی به تامین نهال های شناسه دار بستگی دارد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: باغداران برای ارتقای کیفیت و کمیت محصولات باغی خود حتما از نهال های شناسه دار استفاده کنند.

کمیت و کیفیت محصولات باغی به تامین نهال های شناسه دار بستگی دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، محمدعلی شریکیان افزود: نهال های شناسه دار، نهال هایی هستند که توسط تولیدکنندگان دارای مجوز تولید می شوند.

وی با اعلام اینکه در خراسان شمالی بیش از 20 نهالستان دارای مجوز به تولید انواع نهال با گونه های میوه های هسته دار، دانه دار، قلمه های ریشه دار گل محمدی، انگور، پسته همچنین نشاء گیاهان دارویی مشغول به فعالیت هستند، بیان کرد: تولید سالانه این نهالستان ها بیش از یک میلیون و 500 هزار اصله نهال است.

وی توصیه کرد: تمامی فرآیند تولیدات این نهاستان ها زیر نظر کمیته فنی نهال استان انجام می شود که نهال های تولید شده در این نهالستان ها عاری از عوامل بیماری زایی هستند.

وی گفت: نهال های تولید شده این نهالستان ها با بر چسب دارای اطلاعات محل تولید، سال تولید، پایه و پیوندک یک نهال آماده عرضه می شوند که این نهال ها، نهال های شناسه دار هستند.

شریکیان در ادامه با اعلام اینکه هر ساله میزان تولید نهال در استان خوب بوده و در سال جاری نیز خراسان شمالی رتبه هفتم در تولید نهال شناسه دار را کسب کرده است، تاکید کرد: کمیت و کیفیت محصولات باغی به استفاده از این نهال های شناسه دار بستگی دارد.

وی تصریح کرد: باغداران و حتی مردم، نهال های شناسه دار مورد نیاز خود را از مراکز دارای مجوز که فهرست آنها در اختیار ادارات جهاد کشاورزی شهرستان ها است، خریداری کنند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در خاتمه توصیه کرد: باغداران و دیگر افرادی که قصد احداث باغ جدیدی را دارند از کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان ها مشاوره بگیرند و گونه های برتر نهالی را در باغات خود بکارند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید