Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی مطرح کرد:

حدود ۱۸۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در آذربایجان‌غربی عملیاتی شده است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: طی سال جاری، ۲۲ طرح آبخیزداری با اعتبار حدود ۱۸۰ میلیارد ریالی در استان اجرایی شده که در نوع خود، بی‌نظیر است.

حدود ۱۸۰ میلیارد ریال طرح آبخیزداری در آذربایجان‌غربی عملیاتی شده است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، هادی قاسمی افزود: پیشرفت اجرایی این پروژه ها کامل بوده و همه آنها در مدار استفاده قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این سطح از عملیات اجرایی در حوزه آبخیزداری در کشور بی نظیر بوده و بخش زیادی از ظرفیت آبی را در راستای احیای منابع طبیعی به کنترل درآورده است.

مدیرکل منابع طبیعی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با دارا بودن ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار هکتار منبع طبیعی در حوزه مرتع و جنگل از استان های غنی به شمار می رود، اظهار کرد: در صدد هستیم تا پایان سال، جشن انفال را در راستای تثبیت مالکیت این منابع خدادادی برگزار کنیم.

قاسمی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته ۵۰۱ هزار هکتار از اراضی ملی در استان تثبیت شده بود، ادامه داد: تنها در سال ججاری نزدیک به یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از مالکیت اراضی ملی به نفع دولت تثبیت شده است.

وی از برگزاری آیین های هفته منابع طبیعی در نیمه دوم اسفندماه جاری خبر داد و گفت: کاشت درخت به طور نمادین با همراهی مسوولان استانی و توسعه فرهنگ استفاده درست از منابع خدادادی از جمله برنامه های این هفته است که با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرایی خواهد شد.

هفته منابع طبیعی از ۱۵ اسفند به مدت یک هفته برگزار می شود.

شعار امسال این هفته همه باهم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی در نظر گرفته شده است.

آبخیزداری به علم و هنر برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام لازم جهت مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک گفته می‌شود و می‌تواند به صورت مکانیکی یا بیولوژیکی باشد.

آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های نیازمند آبخیزداری به شمار می‌رود زیرا این استان از یک سو منابع آبی لازم جهت ذخیره‌سازی و مصرف در بخش کشاورزی را دارا بوده و از سوی دیگر این بخش سهم قابل توجهی از اقتصاد منطقه را به خود اختصاص داده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید