Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی:

مزارع الگویی و نمایشی زراعت چوب در آذربایجان غربی ایجاد شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مزارع الگویی و نمایشی با روش های آبیاری نوین در زمینه زراعت چوب با هدف ترغیب کشاورزان برای فعالیت در این بخش ایجاد شود.

مزارع الگویی و نمایشی زراعت چوب در آذربایجان غربی ایجاد شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی،  رسول جلیلی در جلسه طرح زراعت چوب و هماهنگی برنامه های هفته منابع طبیعی با بیان اینکه آذربایجان غربی در زمینه زراعت چوب جزو استانهای برتر کشوری به شمار می رود، افزود: با توجه به خشک شدن دریاچه ارومیه و کاهش منابع آبی در سالهای اخیر زراعت چوب در استان تحت شعاع قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ایجاد مزارع الگویی و نمایشی با ارقام بازده بالا از طریق استفاده از روش های نوین آبیاری با توجه اشتغال و درآمد مناسب زراعت چوب می تواند زمینه ساز ترغیب کشاورزان برای فعالیت در این بخش باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی نیز در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر سه هزار و 230 هکتار از عرصه های استان به زراعت چوب اختصاص داده شده است، گفت: سهمیه زراعت چوب استان در سال جاری ۶۶۲هکتار است که تاکنون همه این اراضی شناسایی شده و 450 میلیون تومان تسهیلات برای متقاضیان زراعت چوب در استان تخصیص یافته است.

هادی قاسمی خاطر نشان کرد: باتوجه به محدودیت های منابع آبی  در حاشیه دریاچه ارومیه مقرر شده است که برای صرفه جویی در مصرف آب از پساب تصفیه شده فاضلاب درجهت زراعت چوب استفاده شود.

وی یاد آور شد: در سال جاری برای 167هکتار، تسهیلات زراعت چوب اختصاص داده شده است و 475 هکتار نیز چه به صورت زراعت چوب و چه به صورت حاشیه کاری متقاضی دریافت تسهیلات زراعت چوب هستند.

قاسمی با اشاره به اینکه میزان نهال کاری در استان کاهش یافته است، افزود: درصدد هستیم میزان اراضی ملی که به زراعت چوب اختصاص داده شده را با ابزارهای تشویقی نظیر تسهیلات بانکی و ارائه نهال رایگان توسعه دهیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه زراعت چوب از جمله طرح های خوب در راستای مقابله با تخریب جنگل است، گفت: تلاش داریم اراضی ملی را با ابزارهای تشویقی نظیر تسهیلات بانکی با سود ۱۳ درصد و تنفس چهار ساله و همچنین ارائه نهال رایگان در اختیار متقاضیان دارای شرایط قرار دهیم.

قاسمی گفت: برای اجرای این طرح، درختان مختلفی مد نظر  بوده ولی به توجه به اینکه صنوبر در اقلیم این استان، ثابت شده است، از این درخت برای اجرای طرح زراعت چوب استفاده می شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری استان درادامه به برنامه های هفته منابع طبیعی امسال اشاره کرد و افزود: هفته منابع طبیعی وآبخیزداری سال99 با شعار همه باهم، جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی ، همزمان با سراسر کشور در استان آذربایجان غربی نیز با حضور اقشار مختلف مردم و همکاری ارگانها و سازمانهای مرتبط ، البته با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال 15 اسفند مصادف شده است با روز جمعه، که برنامه ملاقات و دیدار حضوری با نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان ارومیه و برنامه غرس نهال در مصلّی امام خمینی(ره) خواهیم داشت، واگر شرایط کرونایی اجازه برگزاری نماز جمعه را بدهد قبل از خطبه ها سخنرانی کوتاهی در خصوص اهمیت منابع طبیعی در نمازجمعه خواهیم داشت.

قاسمی از همه ارگانها و سازمانها درخواست کرد که در این هفته یاور منابع طبیعی باشند و هرچه در توان دارند جهت اشاعه فرهنگ درختکاری و حفاظت از عرصه های خدادادی تلاش کنند.

ایزدیار مدیرعامل بانک کشاورزی آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه تاکنون 50 نفر برای دریافت تسهیلات در زمینه زراعت چوب به بانک کشاورزی معرفی شده است، گفت: تسهیلات این بخش با سود 13 درصد با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و بانک به متقاضیان پرداخت می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید