Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی:

برداشت مجموع گندم، کلزا و جو بزرگترین فعالیت اقتصادی کشور در بخش کشاورزی است

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: برداشت مجموع محصولات گندم، کلزا و جو بزرگترین فعالیت اقتصادی کشور در بخش کشاورزی است.

برداشت مجموع  گندم، کلزا و جو بزرگترین فعالیت اقتصادی کشور در بخش کشاورزی است

به گزارش خبرنگار ایانا، اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در جلسه ستاد برداشت غلات و کلزا کشور که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: سال گذشته زمان برداشت محصولات با شیوع ویروس کرونا رو به رو بودیم و تجربیاتی در این زمینه به دست آمده که می توانیم در برداشت محصولات سال جاری از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: باید نارسایی های موجود در این باره بررسی شود تا در فرصت باقیمانده تا زمان برداشت در جهت رفع آن ها تلاش کنیم.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه شاید بتوان گفت که برداشت مجموع محصولات گندم، کلزا و جو بزرگترین فعالیت اقتصادی کشور در بخش کشاورزی است، تصریح کرد: این سه محصول در یک مرحله تنها 60 هزار میلیارد تومان ارزش اقتصادی دارند.

وی با تاکید بر اینکه این محصولات در امنیت غذایی بسیار ارزشمند هستند، افزود: باید از هدررفت محصولات کشاورزی به خصوص گندم جلوگیری کنیم و تمامی افراد از راننده کمباین تا کارشناسان باید در کاهش این مساله کمک کنند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، یادآور شد: در حال حاضر باید هماهنگی های لازم با استان های مقاصد گرم و استان های در مسیر تردد برای حضور کمباین ها انجام شود.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت رانندگان کمباین ها، تصریح کرد: یکی از عوامل جلوگیری از هدررفت محصولات در استان های فارس و گلستان وجود کمباین های بومی است و این موضوع سبب شده تا ریزش در محصول گندم در این استان ها به کمتر از 4 درصد برسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: باید هر استانی میزان قابل توجه‌ای کمباین بومی داشته باشد و این مهم جزو رویکردها وزارت جهاد کشاورزی است زیرا سبب کاهش در هزینه ها از جمله هزینه حمل و نقل و می شود.

وی با تاکید بر اینکه استان های خوزستان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و ایلام، برای رفع موانع پیش رو اقدام کنند، یادآور شد: باید برای حل  موانع پیش تردد با استانداری ها مکاتبه داشته باشند. 

اسفندیاری‌پور در پایان تصریح کرد: متوسط خرید گندم در استان‌ها با استفاده از امکانات موجود در 7 سال گذشته سبب شده تا حدود 8 میلیارد و 700 میلیون دلار کاهش واردات گندم را شاهد باشیم.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید