Iranian Agriculture News Agency

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۷۰ درصد محصولات کشاورزی این استان، قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است.

۷۰ درصد محصولات کشاورزی خراسان شمالی قابل ذخیره سازی، نگهداری و فراوری است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی افزود: ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

وی اظهار داشت: از این میزان ۲۶ هزار و ۵۴۹ میلیارد ریال مربوط به محصولات زراعی و مابقی محصولات باغی است.

وی ارزش اقتصادی محصولات دامی استان را نیز ۲۲ هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال دانست و گفت:  تولید سالانه شیلات استان هم  ۵۱۸ میلیارد ریال است.

یوسفی بیان کرد: فراوری محصولات کشاورزی ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی را چندین برابر خواهد کرد که باید برای افزایش درآمد خانوار های روستایی، ایجاد اشتغال پایدار برای ایجاد صناعی تبدیلی و تکمیلی بیشتر تلاش کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی همچنین افزود: ۶۲ هزار تن به ظرفیت فراوری محصولات کشاورزی استان از سال ۹۲ تاکنون افزوده شده است که به تبع آن ۶ هزار و ۲۰۰ تن ضایعات این بخش نیز کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: همچنین در این مدت مقدار چهار میلیون دلار صادرات محصولات کشاورزی فراوری شده شامل رب و زعفران داشته ایم.

یوسفی افزود: از سال ۹۲ تاکنون مجوز ۱۵۶ فقره واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی صادر شده است که از مجموع این تعداد ۱۱۲ مورد جواز تاسیس و موافقت اصولی گرفته شده است و در نهایت از سال ۹۲ تاکنون ۴۴ مورد پروانه بهره برداری دریافت کردند که میزان سرمایه گذاری این طرح ها ۵۸۲ میلیارد ریال است و همچنین ظرفیت فراوری این واحد ها ۹۴ هزار تن است.

وی خاطرنشان کرد: این واحد ها در زمینه های مختلف از جمله پرورش دام و طیور، صنایع بسته بندی بود که برای ۵۱۷ نفر اشتغال ایجاد کرد.

وی شمار کنونی صنایع تبدیلی و تکمیلی استان را ۹۱ واحد عنوان کرد و گفت: ظرفیت تولیدی این واحدها ۸۴۰ هزار تن است که برای هزار و ۱۶۶ نفر نیز اشتغال ایجاد شده است.

یوسفی در خصوص صدور جواز تاسیس صنایع تبدیلی و تکمیلی استان نیز اظهار داشت: تعداد ۴۴۶ فقره جواز تاکنون در این استان به ارزش ۶ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال سرمایه گذاری صادر شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید