Iranian Agriculture News Agency

ضرورت حفظ اراضی صیفی و سبزی حکم‌آباد و قراملک تبریز

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز با اشاره به بازدهی بالای کشت محصول با روش گلخانه‌ای، نسبت به روش سنتی، گفت: رویکرد ما حرکت به سمت توسعه سیستم‌های کشت عمودی و گلخانه‌ای در شهرستان است.

 ضرورت حفظ اراضی صیفی و سبزی حکم‌آباد و قراملک تبریز

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، فرامرز افشانی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته باسمنج، با تاکید بر اینکه باید بخش کشاورزی شهرستان را سر پا نگهداشته و توسعه دهیم، اظهار کرد: شهرستان تبریز با دارا بودن یک میلیون و ۸۰۰ هزار جمعیت، ۱۷ هزار بهره بردار بخش کشاورزی دارد.

وی با بیان اینکه بهره‌برداران بخش کشاورزی شهرستان، حدود ۳۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی تولید کرده و ۲۰۰هزار تن محصولات کشاورزی را فرآوری می‌کنند، افزود: این آمار و ارقام نشانگر جایگاه والای شهرستان در اقتصاد کشاورزی استان است.

وی با تاکید بر اینکه برخلاف دیدگاه‌ها مبنی بر صنعتی و ساختمانی بودن تبریز، این شهرستان در اقتصاد کشاورزی استان جایگاه خاصی دارد اضافه کرد: این شهرستان، در کشت کلزا، صنایع تبدیلی و همچنین کشت سبزی و صیفی‌جات رتبه اول استان را به خود اختصاص داده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز با بیان اینکه در زنبورداری نیز رتبه سوم و در تولید مرغ تخمگذار رتبه چهارم استانی را داریم، گفت: همچنین در تولید مرغ گوشتی نیز رتبه سوم و در سایر محصولات مثل دامداری و تولید شیر نیز رتبه دوم استانی را داریم که این رتبه‌ها نشانگر جایگاه والای شهرستان در بخش کشاورزی و دامداری استان است.

وی ادامه داد: علی‌رغم این میزان تولید، اما نمی‌توانیم تمام نیاز شهرستان را تامین کنیم و مجبور به واردات برخی محصولات از سایر شهرستان‌ها هستیم، چراکه حدود نیمی از جمعیت استان در این شهرستان متمرکز شده است.

وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی و دامی ویژه‌ای در شهرستان تولید می‌شود که پنیر لیقوان، خیارشور باسمنج، سبزی و صیفی حکم آباد نمونه‌ای از آن است، گفت: سبزی و صیفی کشت شده در حکم‌آباد و قراملک به لحاظ نحوه کاشت و قدمت آن بسیار مطرح شده و علاوه بر تبریز، به چند استان همجوار هم صادر می‌شود.

 افشانی با تاکید بر ضرورت حفظ اراضی صیفی و سبزی حکم‌آباد و قراملک، خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ سال پیش، ۸۰ درصد تبریز را باغات تشکیل می‌داد که امروز شرایط عکس شده و ۸۰ درصد تبریز را ساختمان‌ها تشکیل می‌دهد، از این‌رو ضرورت دارد که باغات باقی مانده را حفظ کنیم و بر این اساس اراضی کشت سبزی و صیفی در حکم آباد باید مورد توجه قرار گرفته و صیانت شود.

وی با بیان اینکه باید وضعیت فعلی اراضی کشاورزی حکم آباد را حفظ کنیم، ادامه داد: در دنیا، چنین فضاها و اراضی را در راستای جذب توریست و تولید محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌دهند، از این رو باید از این پتانسل بزرگ به درستی صیانت کنیم؛ البته برخی اقدامات انجام شده و منجر به تشکیل کارگروه حفظ اراضی و باغات حکم آباد و قراملک شده است.

وی با اشاره به سیاستهای وزارت جهادکشاورزی و اقدامات انجام شده در سطح شهرستان، اضافه کرد: حفظ امنیت غذایی و تولید غذای مردم یکی از برنامه‌های اولویت‌دار بوده و در شرایط کرونایی و تحریمی، بخش کشاورزی تنها بخشی بود که به همت بهره برداران، به طور ۱۰۰ درصدی به فعالیت خود ادامه داد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان تبریز با تاکید بر اینکه این روند باید همواره تداوم و توسعه یابد تا امنیت غذایی مردم حفظ شود، خاطرنشان کرد: تولید غذای سالم نیز دیگر اولویت ما بوده و برنامه ریزی‌های خوبی از سوی وزارت جهادکشاورزی انجام شده و پروژه‌های خوبی نیز در تبریز اجرا شده است.

وی با اشاره به اینکه تغییر و اصلاح الگوی کشت از دیگر برنامه‌های ما است، گفت: با توجه به محدود بودن اراضی زراعی و منابع آبی، باید با اعمال سیستم‌های نو، راندمان محصولات کشاورزی را بالا ببریم که برنامه‌های اعلامی از سوی وزارت کشاورزی نیز در این رابطه در حال انجام است.

وی در ادامه به تجارت آب مجازی در دنیا برای ذخیره منابع آبی نیز اشاره کرد  و گفت: با وضعیت منابع آبی، جنگ بعدی جنگ بر سر آب خواهد بود، از این‌رو باید با توسعه سیستم‌های نوین آبیاری، کشاورزی نوین را در اولویت قرار دهیم.

 افشانی در این خصوص اضافه کرد: طی سال‌های قبل نیز کارهایی در حوزه آبیاری نوین انجام شده بود و امسال نیز کارهای خوبی انجام شده و استارت اولیه توسعه آبیاری تحت فشار در حدود ۱۵۰۰ هکتار اراضی زده شده است.

وی با بیان اینکه در این روش، برای هر هکتار ۱۷ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض اختصاص می‌یابد که اعتبار خوبی است، افزود: امیدواریم کشاورزان در این رابطه اقدام کرده و از یارانه اختصاص یافته به این امر استفاده کنند.

وی، توسعه سیستم‌های کشت عمودی و گلخانه‌ای را از دیگر برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: با توجه به تحریم‌ها، محدودیت اراضی و منابع آبی، کشت‌های عمودی و گلخانه‌ای یکی از گزینه‌های بسیار خوب بوده و رویکرد وزارت حرکت به سمت سیستم‌های کشت عمودی و گلخانه‌ای است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان افزود: به عنوان مثال، کشت گوجه در یک هکتار فضای باز(روش سنتی)، ۳۰ الی ۵۰ تن بازدهی دارد، اما در هر کتار از روش گلخانه‌ای، ۵۰۰ تن محصول تولید شده و بازدهی آن ۱۰ برابر است؛ همچنین در روش گلخانه‌ای در مصرف آب نیز صرفه‌جویی شده و آفت‌ها و... کنترل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه طبق سیاستهای وزارت جهاد کشاورزی، حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی نیز از دیگر اولویت‌ها است، خاطرنشان کرد: باید از زمین‌های زراعی و باغی صیانت کرده و برای آیندگان نگهداریم.

 افشانی، یکپارچه سازی اراضی، توسعه صندوق زنان روستایی، توسعه صنایع کشاورزی، ساماندهی صدور اسناد اراضی و اجرای طرح تداخل در روستاها را از دیگر برنامه‌های جهادکشاورزی عنوان کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید