Iranian Agriculture News Agency

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور:

رقم جدید برنج با نام کیان نامگذاری شد

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور از نامگذاری رقم جدید برنج با نام «کیان»، خبر داد.

رقم جدید برنج با نام کیان نامگذاری شد

مریم حسینی رییس موسسه تحقیقات برنج کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به نامگذاری رقم جدید برنج با نام «کیان»، گفت: این رقم جدید برنج حاصل پژوهش مشترک بین موسسه تحقیقات برنج کشور و سازمان انرژی اتمی (پژوهشکده کشاورزی هسته‌ای) است.

وی ادامه داد: رقم «کیان» خوش کیفیت، زودرس، متحمل به تنش خشکی برنج است که در راستای تحقق برنامه‌های به نژادی و معرفی ارقام جدید متناسب با نیاز اقلیمی و سلیقه شالیکاران تهیه شده است.

حسینی با تاکید بر اینکه رقم جدید کیان به زودی و قبل از فصل زراعی آینده به‌ صورت رسمی توسط معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی و رونمایی می شود، تصریح کرد: پیش بینی می شود با توجه به ویژگی های رقم «کیان»، ضریب نفوذ بالایی را در سطح شالیزارهای کشور داشته باشد.

وی با اشاره به ویژگی های رقم کیان، گفت: این رقم از نظر کیفیت پخت کاملا مشابه ارقام محلی شمال کشور است؛ طول دوره رشد ۱۰۵ تا ۱۱۰ روزه این رقم را در دسته ارقام «بسیار زودرس» قرار می دهد. میانگین عملکرد این رقم ۶ -5.5 تن در هکتار است که نسبت به رقم محلی حدود ۲۰ سانتی‌متر بوته ارتفاع کوتاه تری دارد.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور از دیگر ویژگی های رقم «کیان» می‌توان به پتانسیل عملکرد بیش از ۶ تن در هکتار این رقم در شرایط نرمال و همچنین کیفیت پخت بسیار عالی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه مهمترین خصوصیت ویژه این رقم تحمل خشکی در شرایط تنش کم آبی است، یادآور شد: این رقم، تحت شرایط تنش حداقل ۴ تن در هکتار عملکرد دارد و موجب پایداری تولید برنج داخلی در شرایط خشکی و یا محدودیت آبی می‌شود.

به گفته حسینی؛ درصد باروری و تعداد دانه‌پُر در خوشه حدود «۹۶ درصد» بوده که مقاوم به ریزش است؛ بنابراین ضایعات مرحله برداشت در این رقم بسیار اندک خواهد بود.

 رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با اشاره به اینکه تحمل به بیماری در این رقم بالا و بیش از ارقام محلی است، افزود: این رقم در غربال ژنوتیپ ها برای شرایط خشکه‌ کاری کشت مستقیم در بستر خشک در استان‌ های گلستان و خوزستان نیز از سازگاری مناسبی برخوردار بوده و می تواند برای کشت در مناطق غیر شمالی به منظور خشکه کاری با رعایت دستورالعمل های فنی مورد استفاده قرار گیرد.

حسینی خاطر نشان کرد: بر اساس پیش بینی های انجام شده و برنامه بذری برنج کشور، بذور تمامی ارقام معرفی شده جدید و رقم کیان در طبقات بذری سوپر الیت و الیت تولید شده و آماده توزیع بین پیمانکاران طبقه مادری است.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور؛ علاوه بر رقم جدید برنج کیان؛ از سال ۹۷ تاکنون پنج رقم دیگر شامل «رش»، «تیسا»، «آنام»، «گیلار» و «طلوع» به جامعه کشاورزی برنج، معرفی شده است.

وی در پایان گفت: برنامه معرفی رقم در موسسه تحقیقات برنج کشور به‌گونه‌ای تنظیم‌ شده که سالانه حداقل ۲ رقم با خصوصیات بارز برای حل مشکلات کشاورزان معرفی و در اختیار شالی‌کاران قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید