Iranian Agriculture News Agency

پرداخت کلیه مطالبات زعفران کاران در استان خراسان شمالی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: این استان اولین استانی است که کلیه مطالبات زعفران کاران را پیش از موعد پرداخت کرد.

پرداخت کلیه مطالبات زعفران کاران در استان خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خراسان شمالی، عبداله یوسفی افزود: در سال زراعی ۹۹ بالغ بر ۲ هزار و یکصد کیلوگرم زعفران از ۶۵۰ بهره بردار خریداری شد.

یوسفی افزود:با توجه به اجرای دستورالعمل خرید حمایتی زعفران مبالغ پرداختی در دو مرحله شامل: ۳۰ درصد اول پس از یک هفته مبلغ 8،5 میلیارد تومان و ۷۰ درصد باقیمانده پس از ۵۰ روز مبلغ ۱۹ میلیارد تومان و جمعا بالغ بر  ۲۷ میلیارد تومان پرداخت شد.

به گفته وی سطح زیرکشت زعفران استان ۴۲۰۰ هکتار  است.

وی عنوان کرد:خرید حمایتی زعفران با دو نرخ و ۲ گرید شامل: گرید اول نگین ممتاز از قرار کیلویی ۱۳ میلیون تومان و گرید دوم پوشال مرغوب از قرار کیلویی ۱۱ میلیون تومان می‌باشد که مرجع تشخیص آن آزمایشگاه دانشگاه فردوسی مشهد است.

یوسفی خاطرنشان کرد:خراسان شمالی با تولید حدود ۲۲ تن زعفران، در سطح و تولید رتبه سوم کشوری را داراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی بیان کرد: در راستای بهبود بازار تجارت زعفران، بازارچه گل و مرکز خرید زعفران استان در سطح ۲۰۰ متر مربع(۳۵ غرفه ۱۲ متری) با اعتبار ۲۰۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی استان احداث و به بهره برداری رسید و آزمایشگاه مربوطه نیز در حال تجهیز است که تاکنون یک میلیارد تومان هزینه شده است که امیدواریم با تکمیل و تجهیز آن در سال آتی آزمایشات کیفیت زعفران را در استان داشته باشیم.

یوسفی بیان کرد: انتظار می‌رود با رشد و توسعه صنایع وابسته و فرآوری زعفران از صادرات زعفران خام جلوگیری شود، ضمن اینکه در دهه فجر سال جاری اولین گمرک اختصاصی زعفران نیز در شهرستان فاروج به بهره برداری رسید.

وی اظهار کرد: زعفران خراسان شمالی به کشور‌های انگلستان، فرانسه، چین، ویتنام، الجزایر، مالزی، سوئیس، اسپانیا، امارات، هند و کشور‌های اروپایی صادر میشود.

یوسفی گفت: معرفی شرکت تعاونی روستایی کوشش مایوان از محل بند ۳ ماده ۳ تفاهم نامه ۳ جانبه از محل صندوق کارآفرینی امید جهت خرید ۲ دستگاه گل پاک کن زعفران و معرفی ۴ مورد واحد فرآوری و بسته بندی زعفران از محل منابع داخلی به بانک کشاورزی جمعا به مبلغ ۷۵۰۰۰ میلیون ریال و معرفی ۱۲ نفر از فعالان عرصه تولید خرید و صادرات زعفران مجموعا به مبلغ ۶۲ هزار و ۵۰۰ میلیون ریال به بانک کشاورزی از جمله اقدامات بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در جهت تکمیل زنجیره زعفران، ۷ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی در استان فعال است.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید