Iranian Agriculture News Agency

آغاز عملیات مایه کوبی جمعیت دام سنگین شهربابک بر علیه بیماری لمپی اسکین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک گفت: عملیات مایه کوبی جمعیت دام سنگین شهربابک بر علیه بیماری لمپی اسکین توسط شبکه دامپزشکی شهرستان آغاز شد.

آغاز عملیات مایه کوبی جمعیت دام سنگین شهربابک بر علیه بیماری لمپی اسکین

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، منگلی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شهربابک، افزود: در راستای پیشگیری از شیوع  بیماری های دامی، واکسیناسیون جمعیت دامی گاو و گوساله بر علیه بیماری لمپی اسکین انجام می‌شود.

منگلی خاطرنشان کرد: این طرح از ۲۰ بهمن آغاز شده و تا ۱۰ اسفند ادامه دارد و در این طرح بیش از ۲۰۰۰ هزار راس دام سنگین علیه این بیماری  واکسینه خواهند شد، در اجرای طرح فوق اولویت با دامداری ها و مناطق پر خطر اعم از کانون های بیماری سال های گذشته و مناطق مشکوک و پر جمعیت دامی خواهد بود.

منگلی اظهار کرد: بیماری لمپی اسکین، نوعی بیماری نوپدید ویروسی بسیار عفونی در گاوها است که باعث، کاهش تولید شیر،سقط جنین، ناباروری کاهش کیفیت پوست شده،و عمدتاً بوسیله حشرات گزنده منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه این بیماری قابل انتقال به انسان نیست و ویروس آن از طریق مصرف گوشت یا شیر دام بیمار به انسان منتقل نمی‌شود، در صورت شیوع ، این بیماری خسارات اقتصادی فراوانی به دامدار  وارد خواهد کرد، جهت  پیشگیری از بیماری، انجام واکسیناسیون جمعیت دام سنگین، جلوگیری از نقل و انتقال غیر مجاز دام، رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه ای از سوی دامداران و آموزش آنان لازم است.

منگلی با بیان اینکه مهمترین راه پیشگیری از این بیماری  مایه کوبی دام های حساس می باشد، بیان کرد: تمامی خدمات ارائه شده به دامداران کاملاً رایگان و توسط شبکه دامپزشکی شهرستان انجام می‌گیرد.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید