Iranian Agriculture News Agency

۵ قلوهای قوچ افشار برای نخستین بار در ایران متولد شدند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: برای نخستین بار قوچ‌های افشار پنج قلو به دنیا آمدند در صورتی که در سال‌های گذشته در زنجان که پیشتاز اصلاح نژاد گوسفندی است تا چهار قلو زایی انجام شده بود.

۵ قلوهای قوچ افشار برای نخستین بار در ایران متولد شدند

به گزارش خبرنگار ایانا در استان زنجان، جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان تصریح کرد: برای نخستین بار قوچ‌های افشار پنج قلو هم به دنیا آمدند در صورتی که در سال‌های گذشته در زنجان که پیشتاز اصلاح نژاد گوسفندی است تا چهار قلو زایی انجام شده بود.

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۵۰ هزار راس گوسفند در قالب طرح اصلاح نژاد ژن دار شده اند و بیش از ۱۲ درصد از برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی زنجان در رابطه با ژن دار کردن گوسفند افشاری در استان زنجان عملیاتی شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی زنجان با بیان اینکه در حال حاضر اصلاح نژاد دام سبک در ۱۳۲ دامداری روستاهای زنجان انجام می‌شود، گفت: اجرای این طرح افزایش تولید گوشت در استان زنجان را به همراه داشته و در تأمین گوشت قرمز کشور هم مؤثر است.

تاراسی با اشاره به اینکه ایران جزء هشت کشور دارنده فناوری چندقلوزایی است و در زمینه اصلاح نژاد گوسفند افشاری نیز بسیار موفق بوده است افزود: طرح اصلاح نژاد گوسفند افشاری از سال ۸۵ با مشارکت سازمان جهاد کشاورزی و دانشگاه زنجان با وارد کردن سلول‌های جنسی گوسفند نژاد برولامرینو از کشور نیوزیلند آغاز شده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید