Iranian Agriculture News Agency

خراسان رضوی رتبه برتر تولیدکنندگان برتر کشور را در سال جاری کسب کرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در نشست خبری به مناسبت چهل ودومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی با شعار همگام با کشاورز، تولیدهدفمند، امنیت غذایی که در سالن جلسات جهاد کشاورزی‌خراسان رضوی برگزار شد، گفت: به مناسبت چهل ودومین سالگرد شکوهمند انقلاب اسلامی با شعار همگام با کشاورز، تولید هدف‌مند، امنیت غذایی از ۱۶۹ پروژه با اشتغال‌زایی برای ۹۸۲ نفر و بهره‌مندی ۷۹۱۸ خانوار با اعتبار بیش از ۲۷۹۲ میلیارد ریال افتتاح و بهره‌برداری می‌شود.

خراسان رضوی رتبه برتر تولیدکنندگان برتر کشور را در سال جاری کسب کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در خراسان رضوی، محمدرضا اورانی افزود: هر ساله بر اساس ارزیابی‌هایی که طبق دستورالعمل‌های ابلاغی صورت می‌گیرد کشاورزان و تولیدکنندگان برتر و نمونه در سطح کشوری انتخاب می‌شوند. در سال جاری ۱۳ نفر از کشاورزان و تولیدکنندگان استان رقابت تنگاتنگ با سایر کشاورزان در استان‌های دیگر توانسته‌اند عنوان کشاورز نمونه ملی را کسب نمایند. خراسان رضوی در احراز جایگاه‌های علمی رتبه اول کشوری را دارد.

وی ضمن معرفی بهره‌برداران، کشاورزان و تولیدکنندگان برتر استان در سطح کشوری عنوان کرد: همچنین ۱۰۳ نفر از کشاورزان نمونه در ارزیابی بین شهرستانی و ۶۳۲ نفر کشاورز نمونه در هر شهرستان انتخاب شده‌اند. این ارزیابی بین کشاورزان نمونه در سطح یک شهرستان، بین شهرستان‌های استان و بین استان‌های کشور انجام شده است.این افراد با استفاده از علم ،تجربه، مهارت و آموزش توانسته‌اند بالاترین راندمان تولید و عملکرد را در حوزه کاری خود داشته باشند.

اورانی ادامه داد: در بخش کشاورزی یکی از چالش‌های اساسی پایین بودن ضریب نفوذ توسعه مکانیزاسیون و تکنولوژی است. از ابتدای سال ۱۳۹۲برای رفع این مشکل خط اعتباری مکانیزاسیون با محوریت بانک کشاورزی تعریف شده است. از سال ۹۲تا دی ماه سال جاری در این زمینه 645 میلیارد 227 میلیون تومان به خراسان رضوی پرداخت شده است. که حاصل این پرداخت تسهیلات7082 انواع تراکتور، 163 نوع دستگاه کمباین غلات، ۸۸۴۱ دستگاه انواع ادوات و دنباله بندها بوده است. از ۶۴۵ میلیارد تومان ۱۱۱میلیارد مربوط به سال ۹۸و ۲۳۰میلیارد تومان مربوط به سال 99 است.

در ادامه این نشست رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به خبرنگاران گفت: در در بحث پایانه بار صادراتی گل و گیاه همزمان دو زمین جانمایی شده است. یکی از زمین‌ها مربوط به دولت و زمین دیگری مربوط به بخش خصوصی است. یکی از زمین‌ها 59 هکتار و دیگری 9 هکتار است پیگیری برای هر دو زمین در حال انجام است. نیاز به هماهنگی‌هایی با بخش مسکن و شهرسازی دارد. در زمینه شهرک‌های کشاورزی توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی استان شعبه خراسان‌رضوی 2500 هکتار اراضی جانمایی شده و هماهنگی با استاندار محترم صورت گرفته که در اسرع وقت جلسه ای با مدیر عامل آب منطقه‌ای استان برگزار شده تا در بحث آب هم چاره‌اندیشی شود.

وی در پاسخ به یکی از خبرنگاران در مورد کمک‌های دولت به کشاورزان در زمینه تولید تصریح کرد: کمک‌های دولت در قالب کود بوده است. از سه کود اصلی دو کود با ارز نیمایی وارد می‌شود. همچنین سموم با ارز نیمایی، بذر با ارز نیمایی وارد کشور می‌شوند. عمده اقلام مورد نیاز بخش کشاورزی استان و کشور به سمت ارز نیمایی رفته است. بسیاری از سموم در بخش تولید افزایش قیمت داشته است. سه گروه واحد تولیدی داریم و بعضی از واحدهای تولیدی نیمه صنعتی و خرده مالک است. واحدهای نیمه‌صنعتی که راندمان تولید بالاتری دارند تا حدودی می‌توانند در برابر تغییرات مقاومت کنند، اما واحدهای خرده مالکی که راندمان پایین‌تری دارند روند تغییرات قیمت بر آن‌ها تاثیرگذار است. حمایت باید اولویت‌بندی داشته باشد. بخش خرده مالکی باید بیشتر حمایت شود.

اورانی در پاسخ به پیش‌بینی میزان افزایش قیمت‌ محصولات در سال آینده خاطر نشان کرد: بعضی از این مسائل مربوط به سیاست‌گذاری‌ها بوده و ما در آن‌ها دخالتی نداریم. از طرفی باید به هزینه‌های تولید نیز توجه داشته باشیم.

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید