Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده:

استان زرخیز خوزستان پرچمدار اقتصاد کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن ارائه کارنامه سبز خوزستان در تولید محصولات کشاورزی گفت: همانگونه که امسال استان زرخیز خوزستان با تولید بیش از 17 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و 14 درصد کل تولیدات کشور رتبه نخست را در اختیار دارد، امیدواریم با تکیه بر لطف الهی، تلاش همکاران و همت بهره برداران و کشاورزان سخت کوش و با توجه به توانمندی و پتانسیل های استان همچنان قدرتمندانه بر قله رفیع تولید و امنیت غذایی کشور بایستیم.

استان زرخیز خوزستان پرچمدار اقتصاد کشور

به گزارش خبرنگار ایانا خدارحم امیری زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفتگو با خبرنگار ایانا ضمن ارائه کارنامه سبز فعالیتهای استان اظهار کرد: در حال حاضر سطح باغات در استان خوزستان حدود ۷۰ هزار هکتار بوده که بیش از ۴۱ هزار هکتار از این میزان به نخلستان‌ها و کشت خرما اختصاص دارد.

وی با بیان این مطلب که این بخش یکی از بخش‌های شاخص اقتصادی استان محسوب می شود گفت: در حال حاضر ۷۵ رقم خرما در خوزستان کشت می شود، با توجه به اینکه بیشتر سطح زیر کشت این محصول در شهرستانهای جنوبی استان است که با تغییر اقلیم این رویکرد، کشت خرما به طرف شمال استان نیز در حال گسترش است. 

امیری زاده در ادامه ضمن اشاره به برگزاری آئین شکرگزاری و جشنواره ملی خرما در استان بیان داشت: این جشنواره برای اولین بار با هدف استفاده بهینه از منایع پایه، نعمت‌های خدادادی و تقویت روحیه شکرگزاری در خوزستان برگزار شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به برنامه توسعه پنج ساله برای خرما در افق ۱۴۰۵ که می تواند بیانگر و نمایشگر یک دورنمای مطلوب برای خرمای استان باشد گفت: امسال نسبت به سال قبل حدود ۳۰ درصد افزایش تولید خرما را در نخلستان های استان شاهد بودیم.

وی ضمن اشاره به شرایط سخت و حساس کنونی کشور و با توجه به تحریم های ظالمانه و شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: با توجه به عدم تعادل در توزیع نهاده برای دام ها به سرعت سامانه بازارگاه توسط وزارت جهاد کشاورزی راه‌اندازی شد، در حال حاضر همه نهاده های دامی به اندازه کافی وجود دارد و هیچ مشکلی در خصوص توزیع نهادها در استان نداریم.

امیری زاده گفت: خوزستان تقریباً یک سوم آب‌های جاری کشور را به خود اختصاص داده و یکی از پر آب ترین استانهای کشور محسوب می شود و اکنون بیش از ۲۳ میلیارد متر مکعب آب پشت سدها وجود دارد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با بیان این مطلب که از حدود ۸ میلیون هکتار زمین آبی که در کشور وجود دارد بیش از یک میلیون هکتار آن در استان خوزستان است بیان داشت: استفاده بهینه و بهره‌وری از آب و استفاده از آخرین تکنولوژی روز دنیا در دستور کار سازمان قرار دارد.

این مقام مسئول سطح آبیاری تحت فشار در استان را بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار عنوان و اظهار کرد: در همین راستا همزمان با نخستین روز از دهه مبارک فجر فاز اول 320 هکتاری طرح بزرگ آبیاری تحت فشار در شهرستان حمیدیه با حضور وزیر جهاد کشاورزی به بهره برداری رسید.

امیری زاده گفت: ۸۵ درصد هزینه های آبیاری تحت فشار به صورت وام بلاعوض توسط دولت در اختیار کشاورزان قرار گرفته و  ۱۵ درصد مابقی آن توسط بهره بردار به عنوان سهم آورده شخصی بصورت مشارکت تامین خواهد شد.

وی ضمن اشاره به مقام نخست شیلات و تولید ۸۱ هزار تن انواع آبزیان و ۷۶ هزار تن ماهیان گرمابی تصریح کرد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بسیار خوبی در حوزه شیلات استان انجام شده که با توجه به ظرفیت ها و استعدادهای استان در این زمینه در آینده نزدیک شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهیم بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که در حال حاضر پرورش ماهیان متراکم در دستور کار است گفت: ۲ ماه پیش با حضور استاندار خوزستان کلنگ اولین مجتمع پرورش ماهی متراکم  در شهرستان گتوند زده شد.

امیری زاده بیان داشت: خوزستان با دارا بودن 7 سد مناسب از پرورش ماهی در قفس محروم بود که با پیگیری‌های مجدانه و حمایت استاندار برای اولین بار بعد از سال ها مجوز پرورش ماهی در قفس برای استان خوزستان صادر شد. خوزستان از جمله استان هایی است که در زمینه ماهیان سردابی، ماهیان گرمابی و پرورش میگو فعالیت دارد. 

در ادامه این مقام مسئول استان خوزستان را با 6/2 میلیون تن تولید دام یکی از استان های خوب در این زمینه ارزیابی و بیان کرد: کارگروه سرمایه‌گذاری  سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بهره مندی ازمتخصصان تشکیل شد که در حال حاضر حدود ۱۵ الی 20 پروژه در بخش امور دام در حال پیگیری است.

امیری زاده گفت: در حال حاضر دامداری های بزرگ و کوچک در استان با تسهیلات کم بهره و بلند مدت و سرمایه در گردش حمایت می شوند و صنایع تبدیلی و تکمیلی و زنجیره‌های تولید در بخش دامپروری ازسیاست‌های این سازمان بوده و در حال پیگیری هستند.

وی ضمن اشاره به وجود بزرگ‌ترین مجتمع پرورش گاومیش شیری کشور در استان گفت: از جمله فعالیت های منحصر به فردی که در استان شکل گرفته است می توان به پرورش گاومیش شیری 200 راسی توام با پرورش ماهی، احداث مجتمع پرورش گاومیش شیری 3 هزار راسی و پرورش شتر اشاره نمود. اتفاقا هفته قبل خوشبختانه برای اولین بار تعاونی‌های  اسب داران و شترداران را تشکیل دادیم.

امیری زاده با بیان این مطلب که کشاورزی قراردادی در اصل تغییر کشاورزی از حالت سنتی به سمت مدرن است تصریح کرد: تاکید بر رونق تولید بدون نگاه بازرگانی و تجاری مشکلات متعددی را برای کشاورزان ایجاد می کند طرح کشاورزی قراردادی علاوه بر رعایت اصول به زراعی، مدیریت مزرعه، معرفی فناوری های جدید، انتقال دانش فنی و نگاه صادرات و کاهش دادن هزینه های کشاورزان می تواند مسیر جدیدی برای جهش تولید باشد.

وی از چغندرقند به عنوان یکی از محصولاتی که از قدیم الایام به صورت قراردادی کشت می شد نام برد و گفت: رویکرد جدیدی که  توسط وزارت جهاد کشاورزی ایجاد شده گسترش کشاورزی قراردادی با هدف رونق و پایداری کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: در سال جاری که اولین سال اجرای کشاورزی قراردادی در استان محسوب می شود بیش از 20 هزار هکتار چغندرقند پاییزه در استان کشت شد که پیش بینی می شود از این میزان سطح زیر کشت یک و نیم میلیون تن محصول برداشت شود.

این مقام مسئول همچنین ضمن اشاره به کشت گیاه روغنی کلزا در استان خاطرنشان کرد: کشت دانه روغنی کلزا امسال در استان به صورت قراردادی انجام شد و در سال جاری حدود ۷۷ هزار هکتار کلزا در استان خوزستان کشت شده است .

امیری زاده با بیان این مطلب که یک سوم کل کلزای کشور در استان خوزستان کشت شده است یادآور شد: از این میزان کشت بیش از ۲۹ هزار هکتار به صورت قراردادی انجام شده، همچنین در بخش هایی از جمله سبزی و صیفی، گوشت و .... نیز کشاورزی قراردادی  داریم که با استقبال خوب کشاورزان مواجه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: تا کنون 90 درصد کود اوره در استان تخصیص یافته و میان کشاورزان توزیع شده است و به دلیل نیاز مجدد به این کود علاوه بر جذب  ۱۰۰ درصدی سهمیه استان درصدد جذب سهمیه اضافه هستیم، 

وی در ادامه ضمن اشاره به خسارات سیل 98 بیان داشت: در خسارات سیل ویرانگر سال ۹۸ کارهای بزرگی انجام شد از جمله این فعالیت ها می توان به تشکیل، بررسی و رسیدگی به ۲۷ هزار پرونده و تعیین خسارت آنها اشاره کرد، تا کنون حدود ۷۳۰ میلیارد تومان خسارت سیل به استان تخصیص یافته که 62 درصد یعنی بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و ۳۸ درصد آن نیز در حال پیگیری است که به محض تأمین اعتبار مابقی خسارت ها پرداخت خواهد شد.

امیری زاده اظهار کرد: امسال با وجود تمام تنگناهایی که کشور با آن مواجه بود بخش کشاورزی خوزستان با لطف الهی، پایمردی و همت کشاورزان نه تنها در هیچ کدام از پروژه های مصوب وزارت متبوع کم کار نکرد بلکه نسبت به سال گذشته شاهد افزایش و جهش تولید در استان زرخیز خوزستان نیز بودیم.

امیری زاده تصریح کرد: با توجه به منویات مقام  معظم رهبری (مد ظله العالی) و نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط ایشان به لطف خدا و همت کشاورزان این سربازان اقتصادی جهش در استان خوزستان کاملاً مشهود بوده است.

وی ضمن اشاره به کشت های تابستانه گفت: امسال کشت تابستانه 107 درصد در استان توسعه یافته همچنین کشت‌های پاییزه که بزرگترین پروژه کشاورزی دولت و وزارتخانه محسوب می شوند، سطح مصوب خوزستان برای کشت چغندر 15 هزار هکتار بود که در حال حاضر بیش از 20 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت چغندرقند رفته اند، در زمینه کشت کلزا نیز امسال 25 هزار هکتار بیشتر از سال قبل کشت در استان انجام شد همچنین در زمینه کشت گندم نیز شاهد افزایش سطح زیر کشت نسبت به سال گذشته بودیم.

رئیس سازمان حهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به افزایش  30 درصدی تولید خرما در استان بیان داشت: خوشبختانه به یاری خداوند بزرگ توانستیم در تمام زمینه ها بالاتر از سطح مصوب استان کشت‌ها را به نحو احسن انجام دهیم.

امیری زاده با بیان این مطلب که مرحله کاشت بخش بسیار حساس و مهمی در بخش کشاورزی محسوب می شود ادامه داد: همانگونه که امسال استان زرخیز خوزستان با تولید بیش از 17 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی و 14 درصد کل تولیدات کشور رتبه نخست را در اختیار دارد، امیدواریم با تکیه بر لطف الهی، تلاش همکاران و همت بهره برداران و کشاورزان سخت کوش و با توجه به توانمندی و پتانسیل های استان همچنان قدرتمندانه بر قله رفیع تولید و امنیت غذایی کشور بایستیم.

وی از سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به عنوان بزرگ‌ترین سازمان اجرایی استان نام برد و گفت: این سازمان حدود ۷ اداره کل زیرمجموعه و شرکت‌های تابعه دارد و هر کدام از آنها دارای شرح وظایف خاص و مهمی هستند. 

امیری زاده ضمن اشاره به فعابیت های اداره کل امور عشایر عنوان کرد: عشایر ذخایر انقلاب، قشر مولد و تولیدگر هستند، عشایر در استان خوزستان با ۳۱ هزار خانوار و ۱۷۰ هزار نفر جمعیت با بیش از ۲ میلیون دام مولد بیش از ۲۵ درصد از گوشت قرمز استان را تولید می کنند. 

این مقام مسئول از عشایر به عنوان سرمایه های بسیار بزرگ نام برد و گفت: اداره کل امور عشایر وظایف بسیار متعددی دارد که از جمله آن می توان به تعمییر و بازسازی راه‌های عشایری، آبرسانی به روستاها و دام ها و توزیع نهاده ها اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید