Iranian Agriculture News Agency

ایجاد سامانه حمل و نقل توزیع نهاده های کشاورزی در آذربایجان شرقی

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی آذربایجان شرقی از راه اندازی سامانه حمل و نقل توزیع نهاده های کشاورزی خبر داد.

ایجاد سامانه حمل و نقل توزیع نهاده های کشاورزی در آذربایجان شرقی

 به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی،  جمشید باقریان روز سه شنبه ۲۱ بهمن ماه در نشست خبری به مناسبت دهه مبارک فجر با اشاره به اینکه در سامانه حمل و نقل توزیع نهاده های کشاورزی کنترل و پایش کود انجام می شود افزود: کشاورزان می توانند به صورت آنلاین از طریق این سامانه، میزان کود مورد نیاز خود را تعیین و دریافت کنند.

وی تلفن گویای ۱۵۵۹ باشگاه کشاورزان راهی برای بین مشکلات و مشاوره‌های کشاورزان است، گفت: از این طریق خدمات آزمایش آب و خاک، سفارش انواع نهاده‌ها، اطلاع از وضعیت آب و هوایی و ... ارائه می‌شود ولی متاسفانه به دلیل عدم آگاهی کشاورزان و کم سوادی آن‌ها این سامانه آنچنان که باید تاکنون کارایی نداشته است.

باقریان اظهار کرد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی پس از سپری کردن فراز و نشیب‌های مختلفی، با ادغام چند شرکت مختلف تاسیس شده و با بیش از ۸۰ دهه سابقه در تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در کنار وزارت جهاد کشاورزی به انجام وظیفه مشغول است.

وی افزود: فعالیت‌های شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بر پایه پنج مولفه تامین و توزیع به موقع، تامین نهاده‌هایی با کیفیت، به اندازه، با قیمت مناسب و به صورت سهل و آسان استوار است تا از این طریق، بهره برداران و کشاورزان زحمت کش را در تامین بهترین نهاده‌ها و با شرایط مناسب یاری دهد.

وی در خصوص آخرین وضعیت تامین کودهای شیمیایی بخش کشاورزی، گفت: پتروشیمی‌های کشور سالانه شش میلیون تن کود ازت تولید می‌کنند که از این مقدار، دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن نیاز داخلی بوده و سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن نیز به کشورهای هدف صادر می‌شود. از سهمیه کود ازت کل کشور نیز تاکنون یک میلیون و 900 هزار تن تامین شده است و باقی تا پایان سال تهیه خواهد شد.

 باقریان افزود: سهمیه استانی کود ازته آذربایجان شرقی نیز امسال با رشد ۲۶ درصدی نسبت به گذشته همراه بود و ۱۰۲ درصد کود ازته استان تامین شده است.

وی گفت: کودهای فسفاته و پتاسه موردنیاز کشور نیز که برابر ۶۰۰ هزار تن است، به صورت وارداتی و تولید داخلی تامین شده و در این راستا، ۲۰ الی ۲۵ درصد کود پتاسه و ۲۰ درصد کود فسفاته در داخل کشور با تامین مواد اولیه از خارج تولید می‌شود.

وی با اشاره به کنترل کیفی تمامی کودهای وارداتی در مبادی ورود به داخل کشور، اظهار کرد: تامین و توزیع کود فسفات و پتاسه که جزو کودهای وارداتی محسوب می‌شوند، در طی نوسانات قیمتی و افزایش قیمت ناشی حذف ارز تخصیصی دولت، با کاهش مواجه بوده و کشاورزان نیز رغبتی برای دریافت این کودها ندارند. این کاهش استقبال کشاورزان از کود فسفاته نیز از طریق کودهای داخلی و غیریارانه‌ای شامل کودهای ریزمغذی و غیرتکلیفی جبران می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان در خصوص نحوه تامین کودهای غیریارانه‌ای نیز گفت: در تفاهم نامه‌ای که با 59 تولیدکننده داخلی داشتیم، کودهای غیریارانه‌ای از طریق این تولیدکنندگان تولید شده و به کشاورزان عرضه می‌شود.

وی از توزیع معادل ۸۴ هزار و ۱۸۳ تن کود در استان طی سال گذشته خبر داد و گفت: این توزیع از ابتدای سالجاری تاکنون برابر ۶۴ هزار تن بوده است براساس آمارها، قیمت کود فسفاته در سالجاری بسیار بالا رفته و قیمت کود ازت نیز تغییرچندانی نداشته است.

وی افزود: موجودی انبارهای کود استان شامل ۲۹۲۷ تن کود ازته، ۲۵۶۴ تن کود فسفاته و ۳۶۲۰ تن کود پتاسه بوده و در مجموع ۹۱۱۱ تن کود در انبارهای ۳۰ هزار تنی استان ذخیره سازی شده است.

 باقریان با اشاره به وجود ۱۷۰ کارگزار خدمات حمایتی کشاورزی در سطح استان، گفت: این کارگزاران که تعداد ۱۴۵ واحد از آن‌ها فعال هستند، جهت توزیع کود به بهره بردارن فعالیت کرده و به تمامی نقاط استان از دهستان‌ها و بخش‌ها گرفته تا روستاهای کوچک خدمات رسانی می‌کنند.

وی در خصوص راه تشخیص کود تقلبی، گفت: ابتدا کشاورزان بایستی نهاده موردنیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند و به خاطر اطمینان بیشتر از این کودها می‌توانند شماره‌ای که بر روی بسته کود درج شده است را به سر شماره ۳۰۰۰۶۴۶۴۲۴ ارسال کنند.

وی با اشاره به لزوم ثبت نام کشاورزان در سامانه پهنه بندی وزارت جهاد کشاورزی جهت دریافت خدمات کشاورزی، گفت: با توجه به این‌که کشاورزان قشر آسیب پذیر جامعه هستند، شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی اقدام به تامین نقدینگی برای خرید نهاده‌های کشاورزی بهره برداران کرده و در این راستا کارت کشاورز را در اختیار این قشر قرار داده است.

وی افزود: بهره برداران می‌توانند با استفاده از این کارت برای دریافت نهاده‌های کشاورزی از ۱۴۵ کارگزاری فعال استان اقدام کرده و پس از خرید، هزینه را با نرخ ۱۲ درصد در طی یکسال به بانک بازگردانند. سقف دریافت این تسهیلات از یک هکتار با یک میلیون تومان تا ۲۰ هکتار با ۲۰ میلیون تومان امکان پذیر خواهد بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان با بیان این‌که سهمیه استان در این خصوص ۱۵۰ میلیارد تومان بوده و تاکنون ۲۰ میلیارد تومان جذب شده است، اظهار کرد: دلیل جذب کم این تسهیلات، کوچک مقیاس بودن اغلب اراضی کشاورزان استان و عدم صرفه اقتصادی برای این کار است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید