Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛

استان گیلان دارای ۸ مرکز تحقیقاتی بین المللی، ملی و استانی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه در دوره گذار از کشاورزی سنتی و تحقق کاشت و داشت مکانیزه طی یک دهه از ۲۲ درصد به ۷۰درصد موفقیت رسیده ایم، گفت: استان گیلان دارای ۸ مرکز تحقیقاتی در ابعاد بین المللی ملی و استانی است.

استان گیلان دارای ۸ مرکز تحقیقاتی بین المللی، ملی و استانی است

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گیلان، مسعود الماسی رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان در آیین تجلیل از برگزیدگان کشوری و استانی بخش کشاورزی که در استانداری گیلان برگزار شد با بیان اینکه استان گیلان با کمتر از ۹ درصد مساحت کشور حدود ۳ درصد محصولات کشاورزی کشور را تامین می کند، گفت: ۲۸ درصد جمعیت فعال در این استان در بخش کشاورزی حضور دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان محصولات این استان را حائز رتبه های برتر کشور دانست و افزود: تنها در یک محصول اصلی ارزش تولید برنج استان برابر با ارزش تولیدی گندم ۲۰ استان در کل کشور است.

وی تصریح کرد: پروژه‌های عمرانی گسترده‌ای طی سال های اخیر برای تولید محصولات کشاورزی به اجرا درآمده است که می‌توان به تجهیز و نوسازی ۸۶ هزار هکتار از اراضی شالیکاری، احداث ۴۷۰ کیلومتر شبکه آبیاری و زهکشی، تجهیز ۱۷ هزار هکتار از اراضی باغی به سامانه های نوین آبیاری در گیلان اشاره کرد.

 الماسی با اشاره به اینکه استان گیلان دارای ۸ مرکز تحقیقاتی در ابعاد بین المللی، ملی و استانی است، خاطر نشان کرد: گیلان با قرار داشتن این مراکز پژوهشی همچنان در مسیر دستیابی به یافته های جدید و پژوهشی پیشتاز است.

وی اظهار کرد: در دوره گذار از کشاورزی سنتی و تحقق کاشت و داشت مکانیزه طی یک دهه از ۲۲ درصد به ۷۰درصد موفقیت رسیده ایم.

الماسی افزود: در راستای تکمیل ارزش زنجیره و در کنار تولیدات زراعی، باغی، نوغانداری، دام و طیور، شیلات و جنگل همچنین صنایع تبدیلی و غذایی استان گیلان با ۲ هزار و ۲۰۰ واحد به ظرفیت ۲ میلیون تن موفق شده است  که ۷۰ درصد تولیدات خود را تحت پوشش این صنایع قرار دهد.

وی گفت: امروز شاهد مدرن سازی کارخانجات بسته بندی، برندسازی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی هستیم و حتی در دوره کرونا نیز کشاورزی متوقف نشد.

الماسی با بیان اینکه تولیدات و محصولات کشاورزی در دوران کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی دنبال شد و همگان شاهد هستند که صادرات محصولات کشاورزی از مرزهای استان فراتر رفته است.

وی با اشاره به اینکه متوسط سهم سالانه صادرات کشاورزی از کل استان طی پنج سال اخیر از ۴۲ درصد به ۵۵ درصد افزایش پیدا کرد افزود: ارزش متوسطه آن به طور متوسط در سال ۳۰۰ میلیون دلار بوده است.

الماسی اذعان کرد: تمامی دستاوردهای این بخش مرهون تلاش موثر مولدین عرصه کشاورزی استان و خدمتگزاران آنها در سازمان های وابسته و پیوسته جهاد کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه امروز همزمان با برگزاری سی و پنجمین معرفی و تجلیل از برگزیدگان ملی و استانی بخش کشاورزی با شعار «کشاورزان نمونه، پیشگامان جهش تولید» گرد هم آمدیم، گفت: برنامه انتخاب و معرفی نمونه های بخش کشاورزی همه ساله با هدف ارج نهادن به زحمات این عزیزان و توسعه و ترویج جهاد کشاورزی در عرصه های تولید برگزار می شود.

الماسی افزود: در سال جاری از ۳۲ برگزیده بخش کشاورزی استان گیلان هفت نفر موفق به اخذ عنوان نمونه در سطح ملی شدند و تردیدی نیست که موفقیت عزیزان برپایه تلفیق دانش بومی و همت کارشناسان بخش کشاورزی و برنامه های همه جانبه مدیران و نقش انکار ناپذیر آنان بوده است.

وی اضافه کرد: هدف ما استفاده از ظرفیت نمونه های بخش کشاورزی به عنوان الگو برای انتقال تجربیات با دانش فنی است و امیدواریم با ظرفیت های بی نظیری که در استان وجود دارد در سال های پیش رو شاهد تعداد بیشتری از نمونه های بخش کشاورزی باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید