Iranian Agriculture News Agency

"علایی مقدم" خبر داد:

بهره ‌برداری از ۲۸۸ پروژه آبرسانی عشایر در ایام دهه فجر

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: ۲۸۸ پروژه آبرسانی به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد که با این طرح، شاخص برخورداری عشایر از آب تمیز از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد خواهد رسید.

بهره ‌برداری از ۲۸۸ پروژه آبرسانی عشایر در ایام دهه فجر

به گزارش خبرنگار ایانا، شاهپور علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر ایران در نشست خبری که به مناسبت ایام دهه فجر برگزار شد، اظهار کرد: ۲۵ درصد گوشت قرمز مورد نیاز کشور توسط عشایر تولید می‌شود که با توجه به اقداماتی، چون اصلاح نژاد، ​اصلاح تغذیه و حمایت‌های مالی، افزایش تولید داشته‌ایم.

وی افزود: براساس آخرین آمار، تعداد خانوار عشایر از ۲۱۳ هزار به ۲۴۶ هزار خانوار افزایش یافته و جمعیت عشایر نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تخمین زده شده است.

علایی مقدم با اشاره به این که ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار راس دام در اختیار عشایر است، خاطرنشان کرد: ۳۴ میلیون هکتار از مراتع نیز مورد بهره‌برداری عشایر قرار دارد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران افزود: عشایر به تولید محصولات دامی کشور کمک شایانی می‌کنند، همچنین نقش پدافندی داشته و در مرز‌ها از کیان کشور دفاع می‌کنند.

وی با اشاره به فوتی‌های کرونا در میان عشایر گفت: ۳ هزار نفر از عشایر به بیماری کرونا مبتلا شدند که بهبود پیدا کردند و 5 نفر از این افراد فوت شدند.

علایی مقدم با اشاره به این که نهاده‌های دامی عشایر به طور عمده وابسته به مراتع است و دام آن‌ها از منابع علوفه‌ای مرتعی تغذیه می‌کند، عنوان کرد: با این حال یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن نهاده برای عشایر تامین شده که ۵۷۰ هزار تن وابسته به خارج است و از طریق واردات تامین می‌شود.

وی با اشاره به این که مشکلی در تامین نهاده دامی مورد نیاز عشایر وجود ندارد، افزود: تاکنون ۴۷۰ هزار تن نهاده دامی از منابع واردات تامین و توزیع شده و تا پایان سال ۵۷۰ هزار تن نهاده مورد نیاز تامین می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان این که امسال مصرف سرانه گوشت قرمز ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش داشته است، تصریح کرد: سال گذشته ۱۷۰ هزار تن گوشت وارد کشور شده بود که امسال این رقم به ۴۰ هزار تن رسیده است، در همین راستا طرحی به وزارت جهاد کشاورزی ارائه کردیم که ۱۰ درصد دام عشایر تحت نظر تشکل‌ها، صادر شود که منتظر طرح آن در ستاد تنظیم بازار هستیم.

وی افزود: با توجه به این که در کشور‌های همسایه دام کشور ما به 3 برابر قیمت خریداری می‌شود، این موضوع می‌تواند معیشت عشایر را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با اشاره به بهره‌برداری از طرح‌های عشایری در دهه فجر خاطرنشان کرد: یکی از این طرح‌ها، طرح جامع بهداشت عشایر است که قرار است ارائه خدمات به جامعه عشایری توسط بهداشت‌یاران عشایری انجام شود، همچنین ۲۸۸ پروژه آبرسانی به ارزش ۱۳۵ میلیارد تومان در دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسد که با این طرح، شاخص برخورداری عشایر از آب تمیز از ۴۳ درصد به ۶۳ درصد خواهد رسید.

علایی مقدم ادامه داد:  ۱۳ هزار و ۵۰۰ پنل خورشیدی توسط وزارت نیرو در دهه فجر امسال بین عشایر توزیع می‌شود، همچنین ۴۰۰ خانه بهداشت به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۰۰ هزار نفر از عشایر از بیمه رایگان برخوردار می‌شوند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید