Iranian Agriculture News Agency

سالانه ۶۰ هزار تن آبزی در بوشهر صید می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره فعالیت ۱۲ هزار صیاد در استان، گفت: سالانه ۶۰ هزار تن آبزی توسط صیادان استان بوشهر صید می‌شود.

سالانه ۶۰ هزار تن آبزی در بوشهر صید می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در بوشهر، محمدتقی منوچهری در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وظیفه مجموعه جهاد کشاورزی بحث امنیت غذایی است که تولید غذای کافی در دسترس برای عمومی مردم، تولید غذای سالم و حفظ محیط زیست از ارکان این برنامه است.

وی اضافه کرد: در ۳۱۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر سالانه بیش از یک میلیون و ۵۸۰ هزار تن ماده غذایی تولید می‌شود که وظیفه تولید و سلامت و عرضه این محصولات بر عهده همکاران ما در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: ۱۶ درصد از شاغلین استان بوشهر شامل ۴۰ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

تولید ۱۶۵ هزار تن خرما

وی ادامه داد: نخیلات به عنوان مهمترین حوزه کشاورزی استان محسوب می‌شود که سالانه ۱۶۵ هزار تن در سطح ۳۴ هزار هکتار در استان بوشهر تولید می‌شود و ۵.۵ میلیون اصله نخل را در استان بوشهر داریم که ۱۳.۱ سطح نخیلات کشور در استان بوشهر است و ۱۲.۷ تولید خرمای کشور را داریم.

منوچهری خاطرنشان کرد: شیلات مزیت دیگر حوزه کشاورزی استان بوشهر است که در حوزه آبزی پروری بیشترین تولید میگوی پرورشی کشور را در استان داریم و ۱۰ سایت با ۳۰۰ مزرعه و ۵ هزار و ۵۰۰ هکتار بیش از ۲۳ هزار تن میگوی پرورشی در استان تولید می‌شود.

وی افزود: با اشاره به استقرار پژوهشکده میگوی کشور در استان بوشهر، افزود: هر طرحی در این حوزه بخواهد بررسی شود باید در استان بوشهر اجرا شود و مرکزی مقابله با بیماری‌های میگو نیز در این استان قرار دارد.

توسعه آبزی‌پروری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برنامه‌های خوبی برای توسعه آبزی‌پروری در استان بوشهر داریم و دو شهرک کشاورزی را برنامه‌ریزی کردیم و یک شهرک سال ۱۴۰۰ به مدار تولید می‌آید. شهرک رودشور در گناوه و دلوار ۳ هم برنامه‌ریزی شده است.

برای پرورش ماهی در قفس ۶۰ موافقت اصولی صادر شده است که چهار مورد منجر به پروانه بهره‌برداری شده است که چهار هزار تن ظرفیت تولید دارند و امیدواریم شاهد توسعه در این بخش باشیم و بار تولید را از منابع دریایی کم کرده و به سمت پرورش برویم.

استان بوشهر در حوزه صیادی هم ظرفیت بالایی دارد و ۱۸ بندر صیادی را با ۲۳ پست اسکله داریم که سالانه ۶۰ هزار تن آبزی از دریا صید می‌شود و دو هزار فروند شناور صیادی و ۱۲ هزار صیاد در استان بوشهر در قالب ۳۲ تعاونی صیادی فعالیت می‌کنند.

اجرای ۲۸۱ برنامه در دهه فجر

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اظهار داشت: کمیته روستایی و عشایری ستاد دهه فجر بر عهده جهاد کشاورزی است که مسئولان حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان این مسئولیت را در استان‌ها بر عهده دارند.

حجت‌الاسلام غلامرضا هاشمی اضافه کرد: از برنامه‌های کمیته روستایی و عشایری می‌توان به ۲۸۱ برنامه در استان بوشهر اجرا می‌شود.

وی افزود: تبلیغات محیطی و آذین‌بندی مناطق روستایی و عشایری، دیدار با خانواده روستاییان و عشایر، مسابقات قرآنی و فرهنگی و ورزشی، بازی‌های بومی و محلی، همایش‌های غذای سالم، فروش محصولات روستایی و عشایری، پاسخگویی و میز خدمت، خدمات بهداشتی و سلامت، توزیع بسته‌های غذایی، همایش دوچرخه‌سواری، افتتاح ۱۵۵ پروژه عمرانی، ۲۶ کلنگ‌زنی، برگزاری انس با قرآن، یادواره شهدا در روستاها از جمله این برنامه‌ها است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید