Iranian Agriculture News Agency

پرورش بیش از 6506 رأس اسب از نژادهای مختلف در استان کرمان

معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان گفت: استان کرمان در زمینه پرورش اسب در کشور از استان‌های شاخص و پیشرو با جمعیت بالا محسوب می‌شود و در رده سوم قرار دارد.

پرورش بیش از 6506 رأس اسب از نژادهای مختلف در استان کرمان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کرمان، باقری بیان داشت: پرورش اسب در استان کرمان از رونق خاصی برخوردار است بطوریکه بیش از 6506 رأس اسب از نژادهای مختلف در حوزه شمال استان پرورش داده می شود.

وی با بیان اینکه بیش از نیمی از اسبهای موجود از نژاد های بومی  است، که هویت تایید شده ای ندارند و در شهرستانهای مختلف استان پراکنده اند و تحت عنوان بومی محلی شناخته می شوند، افزود: جمعیت تقریبی آنها 3328 رأس می باشد و سایر نژادهای شناخته شده در استان نصف دیگر اسبها را شامل می شوند که به ترتیب اسبهای نژاد عرب ایرانی 870 سر، اسبهای نژاد کرد 782 راس، اسبهای دره شوری 685 راس، اسبهای عرب وارداتی 275 راس ، اسبهای ترکمن 218 راس و در مجموع با سایر نژادها (دوخون ) 3178 راس می باشند.

باقری خاطرنشان کرد: بیشترین جمعیت اسب استان در حال حاضر به ترتیب در شهرستانهای رفسنجان ، کرمان ، سیرجان ، بم ، شهربابک ، زرند و... پرورش داده می شوند.

وی تصریح کرد: بیش از 100 باشگاه در استان در این زمینه فعالیت می کنند که در مسابقات زیبایی اسب رتبه­های برتر کشوری (اول تا سوم ) را دارا می باشیم و این باشگاهها عمدتا در شهرستانهای رفسنجان، کرمان و سیرجان فعال هستند.

معاون بهبود تولیدات دامی این سازمان گفت: قریب به 4000 راس از اسبهای استان توسط فدراسیون سوارکاری، انجمنهای مرتبط و صندوق بیمه میکروچیپ گذاری شده اند و با توجه به برنامه ریزیهای اخیر وزارتخانه در زمینه شناسایی و هویت گذاری دقیق اسبهای کشور این امر به موسسه تحقیقات علوم دامی واگذار گردیده است که در این خصوص گروههای اعزامی از کشور جهت نمونه گیری خون ، آزمایش و تعیین اصالت به استان عزیمت و از نمونه های گرفته شده تا کنون 260 راس هویت بخشی و ثبت شده است .

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید