Iranian Agriculture News Agency

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری:

ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری

رییس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: کوچ زودهنگام عشایر به استان ممنوع اعلام شده است.

ممنوعیت کوچ زودهنگام عشایر به چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان چهارمحال و بختیاری، فرامرز مردانی در نشست نظارت بر کوچ عشایر در منابع طبیعی استان افزود:زمان آغاز کوچ عشایر ۲۵ اردیبهشت ماه سال آینده در نظر گرفته شده است که این تاریخ باید به تصویب کمیته ملی کوچ کشور نیز برسد.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری بعد از استان فارس دومین استان عشایر نشین کشور است، گفت: به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر به استان، تاریخ کوچ هر چه سریعتر به  عشایر در استان خوزستان و سایر مناطق عشایرنشین اطلاع‌رسانی شود.

به گفته وی، در صورتی که تقویم کوچ از سوی عشایر رعایت نشود پس از صدور اخطاریه‌های لازم در سه نوبت، با متخلفان برخورد و زمینه ابطال پروانه چرای دام ایجاد می‌شود.  

مردانی بر برخور قاطع ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری و امور عشایر با مختلفان در حوزه کوچ زودهنگام تاکید کرد و گفت: تعیین و رعایت تقویم کوچ، نیاز به فرهنگسازی، وحدت برون استانی و ایجاد انسجام سازمانی دارد تا بتوان از حمل دام بدون مجوز و همچنین کوچ زود هنگام جلوگیری و با متخلفان برخورد کرد.

وی بر فعال شدن گروه‌های سیار نظارتی، بازرسی و کنترل گلوگاه‌ها، نصب تابلو و اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به منظور جلوگیری از کوچ زودهنگام عشایر و ورود دام پیش از موعد به مراتع استان تاکید کرد.

کارشناس مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در اوایل سالجاری همزمان با کوچ عشایر ۵۷۳ مورد پرونده قضایی برای متخلفان تشکیل و ۱۳۲ خودروی عشایر متوقف شد.

عزت سلیمانی به نصب چهار کانکس، ۹ چادر به منظور جلوگیری از ورود عشایر به استان و  فعال شدن ۶۴ نفر نیرو اشاره کرد و گفت: ۳۹ گروه سیار و ثابت نیز در مسیرهای کوچ مستقر شد.

وی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق تقویم کوچ نیاز به یک برنامه بلند مدت و میان مدت دارد، افزود: اجرای طرح مدیریت مرتع باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا بتوان در مدیریت کوچ و کنترل پروانه چرا بیشتر نظارت کرد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید