Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی:

مبارزه اصولی با آفات کشاورزی، تضمینی برای امنیت غذایی کشور است

مشاور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور عصر روز گذشته در ستاد گیاهپزشکی استان سیستان و بلوچستان که با محوریت ملخ صحرایی در محل سازمان جهادکشاورزی استان برگزارشد، با اشاره به حفظ امنیت غذایی کشور اظهارکرد: سیستان و بلوچستان در بین استان‌های درگیر مبارزه با ملخ صحرایی با ٣۴ درصد بیشترین سطح مبارزه را داشته است.

مبارزه اصولی با آفات کشاورزی، تضمینی برای امنیت غذایی کشور است

به گزارش خبرنگار ایانا دراستان سیستان و بلوچستان، کیخسرو چنگلوایی با اشاره به اهمیت نقش اقدامات حفظ نباتات در ارتقای امنیت غذایی کشور گفت: اگر در سیستان و بلوچستان مبارزه اصولی علیه ملخ صحرایی صورت نمی‌گرفت روزانه بیش از ۴۵ میلیارد ریال به تولیدات بخش کشاورزی استان خسارت وارد می‌شد.

وی، همکاری سازمان حفظ نباتات کشور در خصوص تشکیل آمادگاه دائمی مبارزه با ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان را مورد تاکید قرار داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این جلسه با اشاره به توانمندی‌های بخش کشاورزی استان گفت: سیستان و بلوچستان می‌تواند  بخش اعظم گوشت قرمز، ماهی و میگو و میوه‌های گرمسیری مورد نیاز کشور را تولید کند.

محمد علی نیکبخت افزود: با توجه به وسعت استان و مرزهای طولانی آبی و خاکی، استان در معرض هجوم آفات و بیماری‌ها از جمله ملخ صحرایی مهاجر قرار دارد و لازم است به منظور ارتقای امنیت غذایی و مدیریت آفات قرنطینه‌ای خصوصا آفت خطرناک ملخ صحرایی  یک آمادگاه دائمی مبارزه با ملخ صحرایی مهاجر در استان راه اندازی شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی نیز در این نشست گفت: طبق اعلام سازمان جهانی فائو و سازمان حفظ نباتات کشور مبنی بر هجوم مجدد ملخ به کشور، کار دیده بانی و ردیابی ملخ صحرایی از مهرماه سال جاری آغاز و تاکنون دیده‌بانی در سطح ٢ میلیون و ۴٠٠ هزار هکتار در ١٨ شهرستان جنوبی سیستان و بلوچستان انجام شده است.

امان ا...طوقی گفت: طی ماه‌های آبان ٩٨ تا تیرماه ٩٩ کار دیده بانی در سطح ۵ میلیون و ٢٠ هکتار و مبارزه شیمیایی در سطح ١٨١ هزارو ٧٨٨ هکتار انجام و این آفت نتوانست خسارت قابل ملاحظه‌ای به بخش کشاورزی وارد کند.

همچنین امشب نشست فعالان اقتصادی و تجار وبازرگانان استان سیستان و بلوچستان با حضور چنگلوایی مشاور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان، معاونین و مدیران ستادی درمحل سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد.

در این نشست دو طرف بر اهمیت صادرات و واردات محصولات کشاورزی کشور و کشورهای همجوار و نقش مهم جلوگیری از ورود آفات و بیماری‌های کشاورزی به کشور پرداختند.

به گزارش ایانا، مشاور وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان حفظ نباتات کشور و معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی این سازمان در سفر یک روزه خود به سیستان و بلوچستان ضمن افتتاح پست قرنطینه گیاهی شهرستان مرزی میرجاوه از مدیریت کنترل آفت سوسک سرخرطومی خرما در نخلستان‌های شهرستان میرجاوه بازدیدکردند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید