Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دامپزشکی خوزستان:

کشاورزی، توسعه ارزش‌ها و خوداتکایی با مدیریت بیماری‌های دام، طیور و آبزیان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر ضمن تشریح وظایف این اداره کل در زمینه مدیریت بیماری‌های دام، طیور و آبزیان به بیان دستاوردها در سالجاری پرداخت.

کشاورزی، توسعه ارزش‌ها و خوداتکایی با مدیریت بیماری‌های دام، طیور و آبزیان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی خوزستان همزمان با دومین روز از دهه مبارک فجر، ضمن گرامیداشت این دهه بیان کرد: دامپزشکی خوزستان با داشتن وظایف گوناگون و برخورداری از توان علمی و اجرائی در زمینه های بهداشت و مدیریت بیماریهای دام، طیور و آبزیان و همچنین در حوزه هایی نظیر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذائی، نظارت بهداشتی بر صادرات دام و فرآورده های خام دامی، واردات نهاده های دامی، نظارت بر فعالیت مراکز درمانی و داروئی و مایه کوبی، تشخیص های آزمایشگاهی و پرداختن به آموزش، پژوهش و ترویج و سایر موارد مرتبط فعالیت می نماید.

وی در ادامه اظهار داشت: در خصوص کنترل و پیشگیری از بیماریهای دامی با استفاده از اکیپهای مایه کوبی بخش دولتی و مراکز واکسیناسیون مجاز بخش خصوصی در سال 98 و ده ماهه سالجاری در دام سبک ۱۴۹ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۸۸۴ نوبت و در دام سنگین یک میلیون و ۵۲۱ هزار و ۲۱۱ نوبت سر واکسن در دامداریهای سطح استان به مرحله اجرا گذاشته شد. 

کنارکوهی در ادامه تصریح کرد: در زمینه کنترل و مبارزه با انگلهای خارجی در دامها که از اهمیت خاص برخوردار است  اداره کل دامپزشکی خوزستان تعداد ۷۴۷ هزار و ۰۲۲ راس دام سبک و سنگین و مساحتی معادل ۲ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۳۸۰ متر مربع از اماکن دامی را با سمهای موثر ضد انگلی مورد سمپاشی قرار داد .

مدیر کل دامپزشکی استان همچنین اظهار کرد: کنترل و نظارت بهداشتی بر تولید، توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده‌های خام دامی به صورت مستمر توسط بازرسین بهداشتی درسطح استان انجام می‌شود که در همین راستا طی سال 98 و 10 ماهه  سال جاری بیش از ۱۷۸ هزار و ۱۶۳ مورد بازرسی در سطح استان از واحدهای تولید، توزیع و عرضه فرآورهای خام دامی صورت پذیرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی فرآورده های خام دامی استحصالی دارای شناسنامه نظارت بهداشتی کامل هستند بیان داشت: در بازدیدهای سرزده به همراه تیم‌های نظارت بهداشتی از  تمامی کشتارگاه‌های استان ضمن استقرار ناظرین بهداشتی و بازدید های مستمر خود عملکرد این مراکز را از نظر بهداشتی مورد ارزیابی قرار می دهند.

کنارکوهی عنوان کرد: در رابطه با مجموعه بهداشت و مدیریت بیماریهای طیور و زنبور عسل کارهای موثری صورت گرفته است که نتیجه آن کاهش تلفات سال 99 بوده است، همچنین کارشناسان این اداره کل در خصوص پایش و بررسی بیماریهای طیور و اقدامات کنترلی و اجرائی طرحهای مطالعاتی و پژ وهشی وضعیت بیماریهای طیور و زنبور عسل، ردیابی بیماریهای طیور از طریق سامانه ثبت اطلاعات مرغداریها و انجام پایش های سرمی و مولکولار برنامه ریزی و بشکل مستمر فعالیت می نمایند.

کنارکوهی گفت : با توجه به جایگاه استان خوزستان در مبحث آبزی پروری در سطح کشور، برنامه ریزی و اقدامات بهداشتی در مزارع میگو، ماهیان سردابی و گرمابی چه در حوزه تکثیر و چه در حوزه پرورش بصورت هدفمند و مستمر انجام می پذیرد . 

مدیر کل دامپزشکی استان در خاتمه یادآور شد: از جمله فعالیتهای صورت گرفته در سال 98 و ده ماهه سال ۹۹ میتوان به انجام آزمایشات انگلی، قارچی و میکروبی در آبزیان به تعداد یک هزار و ۱۴۸ مورد و بازدید بهداشتی از مزارع آبزی پروری با بیش از  یک هزار و ۰۵۷ مورد و بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ نمونه برداری از مزارع آبزیان در سطح استان اشاره کرد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید