Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی:

پیشرفت و توسعه چشم گیر کشاورزی استان در بخش های مختلف

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی از ارتقای رتبه استان در این حوزه خبر داد و گفت: خراسان جنوبی در چهار سال گذشته در زمینه پروژه‌های در دست اجرا و سطح آبیاری نوین رتبه‌های دوم تا چهارم را داشته است.

پیشرفت و توسعه چشم گیر کشاورزی استان در بخش های مختلف

به گزارش خبرنگار ایانادر استان خراسان جنوبی، غلامرضا قوسی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد طرح‌های آبیاری نوین این استان در سال‌های اخیر اجرا شده است افزود: تاکنون با احتساب پروژه‌های در دست اجرا حدود ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده است که یک سوم اراضی مستعد را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مطالعات ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز انجام شده و آماده اجرا است گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون سه هزار و ۷۰۰ هکتار آبیاری نوین در استان اجرا شده و هشت هزار و ۵۰۰ هکتار نیز در دست اجرا است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی مجموع اراضی آبی این استان را ۱۴۱ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: امکان اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۸۰ درصد این اراضی وجود دارد و در مابقی به دلیل نبود کیفیت آب، خاک یا سایر موارد، امکان اجرا وجود ندارد.

وی تصریح کرد: امسال تسهیلات مربوط به آبیاری تحت فشار از ۱۷ میلیون تومان به ۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و تسهیلات آبیاری قطره‌ای از هفت میلیون به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

قوسی گفت: با استفاده از روش‌های نوین آبیاری در خراسان جنوبی ۱۱۴ میلیون متر مکعب آب صرفه‌جویی شده و راندمان آبیاری از ۴۴ به ۴۷ درصد رسیده است.

وی خرده مالکی را از مشکلات استان دانست و عنوان کرد: هدف اصلی در اجرای سامانه‌های نوین آبیاری سوق دادن پروژه‌ها به سمت مزارع خرده مالکی است که از هدررفت آب کشاورزی جلوگیری شود اما به دلیل ازدیاد مالکان، اجرای سامانه‌های آبیاری با مشکلاتی مواجه و با تاخیر انجام می‌شود.

وی به اجرای پروژه‌ها برای دستیابی به جهش تولید در بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: از ابتدای امسال تاکنون ۳۲۷ پروژه با سرمایه‌گذاری هزار و ۵۰۰  میلیارد ریال در استان به بهره‌برداری رسیده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: با اجرای این پروژه‌ها زمینه اشتغال ۴۶۰ نفر از بهره‌برداران پروژه‌ها به صورت مستقیم فراهم شده است.

وی بیان کرد: احداث کشتارگاه صنعتی شترمرغ، اجرای سامانه‌های آبیاری نوین، احداث گلخانه فرآوری و بسته‌بندی خشکبار، احداث انبار بورس کالاهای کشاورزی و پروژه‌های آبزی پروری از جمله مهمترین این پروژه‌ها بوده است.

قوسی توسعه گلخانه‌ها، به‌کارگیری فناوری نوین در مصرف بهینه آب، توسعه کشت گیاهان دارویی و کم آب‌بر، توسعه و ارتقای به‌کارگیری فناوری‌های نوین در زمینه دام، طیور و شیلات و افزایش ضریب مکانیزاسیون در بخش‌های زراعی و باغی را از جمله رویکردهای بخش کشاورزی در سال جهش تولید عنوان کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید