Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان :

صادرات ۳۰۶میلیون دلار محصولات کشاورزی از گمرکات استان کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، بیان کرد: به طور میانگین روزانه حدود ۳ هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات استان صادر می‌گرددکه بر اساس خوداظهاری صادرکنندگان، حدود ۶۷۵ تن آن مربوط به تولیدات استان می‌باشد.

صادرات ۳۰۶میلیون دلار محصولات کشاورزی از گمرکات استان کردستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان، بیان کرد:به طور میانگین روزانه حدود ۳ هزار تن محصولات کشاورزی از گمرکات استان صادر می‌گرددکه بر اساس خوداظهاری صادرکنندگان، حدود ۶۷۵ تن آن مربوط به تولیدات استان است.

مهندس سپری ادامه داد: ارزش وزنی میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان در ۱۰ ماهه اول سال ۹۹ (۸۶۸ هزار تن) از کل میزان صادرات سال ۹۸ (۶۹۵ هزار تن) بیشتر بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۵۲۹ هزار تن) بیش از ۶۴ درصد افزایش داشته است.

سپری عنوان کرد :ارزش دلاری میزان صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان نیز در ۱۰ ماهه اول سال ۹۹ (۳۰۶ میلیون دلار) نسبت به مدت مشابه سال قبل (۲۷۴ میلیون دلار) حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان خاطر نشان کرد: در ۱۰ ماهه اول سال جاری به میزان ۶۲۶ هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش ۲۱۵ میلیون دلار از طریق گمرک باشماق مریوان و ۲۴۲ هزار تن به ارزش ۹۱ میلیون دلار نیز از طریق گمرک سیرانبند بانه، به کشور عراق صادر شده است.

مهندس محمد فرید سپری اظهار داشت:تحلیل‌های آماری بر اساس ارزش وزنی نشان می‌دهد حدود ۷۲ درصد از میزان صادرات محصولات کشاورزی از طریق باشماق مریوان و ۲۸ درصد نیز از طریق سیرانبند بانه صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: در ۱۰ ماهه اول سال ۹۹ علی الرغم این که کل میزان صادرات محصولات کشاورزی از طریق گمرکات استان کردستان به لحاظ ارزش وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۴ درصد افزایش داشته، اما ارزآوری آن‌ها فقط ۱۲ درصد رشد داشته است. با این اوصاف، توجه بیشتر به صنایع تبدیلی و اعطای تسهیلات با نرخ بهره پایین جهت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این امر و همچنین اختصاص ماشین‌های یخچال دار جهت توسعه ناوگان حمل و نقل محصولات کشاورزی و امکان حمل مستقیم محموله‌های صادراتی به داخل کشور عراق، علاوه بر کاهش ضایعات محصولات کشاورزی موجب ایجاد درآمد‌های ارزی بیشتر و حضور موفق‌تر در بازار‌های صادراتی هدف می‌شود.

سپری افزود :از میزان ۴۱۲ میلیون دلار محصولات کشاورزی صادر شده از طریق گمرکات استان در ۱۰ ماهه اول سال ۹۹، بر اساس خود اظهاری صادرکنندگان بیش از ۸۵ میلیون دلار آن (یعنی حدود ۲۸ درصد) مربوط به تولیدات استان کردستان استان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان عنوان کرد: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان که در سند آمایش استان نیز گنجانده شده، افزایش سهم تولیدات صادراتی استان می‌باشد. تحلیل‌های آماری حاکی از آن است که تولیدات صادراتی استان در ۱۰ ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۹/۱ برابر رشد داشته و سهم تولیدات مزبور از ۱۶ درصد به ۲۸ درصد افزایش یافته است.

مهندس سپری ادامه داد: ارزش صادراتی هر تن محصولات زراعی به میزان ۲۵۰ دلار، هر تن محصولات باغی ۴۵۰ دلار، هر تن محصولات دامی ۸۹۰ دلار و ارزش صادراتی هر تن محصولات شیلاتی نیز ۲۱۴۰ دلار می‌باشد؛ بنابراین به ترتیب محصولات شیلاتی و دامی به نسبت ارزش وزنی صادرات، بیشترین ارزآوری را داشته اند. ظرفیت‌های تولیدی محصولات بخش کشاورزی استان و توسعه صنایع تبدیلی وابسته به این بخش مهم اقتصادی، نشان دهنده قابلیت‌های متنوع این بخش برای ارزآوری بیشتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که میزان ارزآوری محصولات کشاورزی با توجه به ارزش وزنی صادرات آنها، کم بوده و این امر بیانگر آن است برای ارزآوری بیشتر این محصولات می‌بایست بر روی آن‌ها فرآوری صورت گرفته و با سورت و بسته بندی‌های مناسب‌تر ضمن افزایش قابلیت رقابت پذیری، میزان ارزآوری آن‌ها را افزایش داد. لازم به ذکر است صادرات محصولات با کیفیت پایین نیز می‌تواند یکی از دلایل ارزآوری پایین این محصولات باشد و صادرکنندگان می‌بایست به جهت حفظ بازار‌های هدف، از صادرات این نوع محصولات خودداری کنند.

فرید سپری خاطر نشان شد : میزان ارزآوری صادرات محصولات دامی و شیلاتی به نسبت ارزش وزنی صادرات این محصولات نسبت به محصولات زراعی و باغی بیشتر بوده است. بنابراین، با توجه به پتانسیل بالای استان در تولید محصولات دامی و شیلاتی می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب، زمینه را برای افزایش سهم صادراتی این محصولات افزایش داد.

سپری ادامه داد: نمودار‌های فوق نشان می‌دهند با توجه به اینکه یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان که در سند آمایش استان نیز گنجانده شده، افزایش سهم تولیدات صادراتی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان بیان کرد: از کل میزان صادرات صورت گرفته محصولات کشاورزی بر اساس ارزش وزنی از گمرکات استان در ۱۰ ماهه اول سالجاری، حدود ۸۶ درصد از محصولات شیلاتی، بیش از ۲۳ درصد محصولات زراعی، حدود ۲۲ درصد محصولات باغی و ۱۹ درصد محصولات دامی صادر شده مربوط به تولیدات استان کردستان بوده است.

محمد فرید سپری خاطر نشان شد : در ۱۰ ماهه اول سال جاری، بیشترین میزان صادرات مربوط به محصولات زراعی بوده که کشش تقاضای بازار عراق برای محصولاتی مانند هندوانه، سیب زمینی، گوجه فرنگی، خربزه و کلم از دلایل افزایش صادرات محصولات زراعی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت : صادرات محصولات باغی در ۱۰ ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش وزنی بیش از ۱۴ درصد افزایش یافته است، که یکی از دلایل عمده این افزایش، رعایت شاخص‌ها و ضوابط بسته‌بندی میوه توسط صادرکنندگان بوده است. کشش تقاضای بازار عراق برای محصولات سیب درختی، پرتقال و کیوی نیز از دیگر دلایل این افزایش است..

سپری اضافه کرد: میزان صادرات محصولات دامی نیز در ۱۰ ماهه اول سالجاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر ارزش وزنی تقریباً به میزان ۵/۳ برابر و به لحاظ ارزش دلاری نیز ۲/۲ برابر شده است.

سپری در پایان عنوان کرد : وضع ممنوعیت صادرات دام زنده در خرداد ماه سال ۹۷ و افزایش دام‌های پرواری و پایین بودن قیمت دام زنده نسبت به قیمت تمام شده نیز موجب ضرر و زیان تولیدکنندگان و افزایش قاچاق دام به خارج از کشور گردیده و لازم است به جهت حمایت از تولیدکنندگان و کاهش انگیزه قاچاق سودجویان، ترتیبی اتخاذ گردد تا آزادسازی صادرات دام زنده صورت گیرد. در این خصوص نیز مکاتبات متعددی با امضای استاندار محترم خطاب به معاون اول محترم رئیس جمهور و وزارت متبوع صورت گرفته است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید