Iranian Agriculture News Agency

"رئیس جمهوری" در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهادکشاورزی مطرح کرد:

احیا و تجهیز 521 هزار هکتار زمین کشاورزی در دولت تدبیر و امید

کاداستر، مانع موثر بر کاهش فساد و زمین‌خواری است

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش همه کشاورزان ایرانی در مسیر خودکفایی غذایی، تصریح کرد که طی فعالیت دولت تدبیر و امید 521 هزار هکتار زمین کشاورزی احیا و تجهیز شده است.

احیا و تجهیز 521 هزار هکتار زمین کشاورزی در دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرنگار ایانا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری روز پنجشنبه در آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهادکشاورزی، حراست بیش از پیش از جنگل‌ها، مراتع و مقابله با بیابان‌زایی را ضروری دانست و گفت: یکی از مسیرهای مبارزه با فساد حدنگاری است که مانع تجاوز به اراضی کشاورزی و زمین خواری می‌شود و دولت در پیشبرد طرح حدنگاری مصمم است.

رئیس جمهور با تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی به ملت بزرگ و فداکار ایران، گفت: به همه خانواده‌هایی که عزیزانشان را در جریان نهضت و انقلاب اسلامی فدا کردند و به روان پاک شهدا درود می فرستیم. همچنین از مردم عزیز ایران بایستی برای 16سال مبارزه برای پیروزی نهضت اسلامی،از سال 41 تا 57 و نیز به خاطر 42سال ایستادگی، صبر، مقاومت‌، سازندگی‌ و دفاع از کشورشان در دوران بعد از انقلاب و در سه سال اخیر بخاطر صبر و مقاومت آنها در جنگ اقتصادی تحمیلی بی سابقه در تاریخ، قدردان بود.

روحانی با اشاره به اهمیت طرح‌هایی که امروز به افتتاح رسید، گفت: امنیت غذایی برای ما خیلی مهم است و در داستان کرونا یک بار دیگر امنیت غذایی را بهتر لمس کردیم یعنی کشورهایی بودند که به دلیل ترس از کرونا مواد غذایی صادر نمی‌کردند و اگر در گندم خودکفا نبودیم و اگر در برنج، شکر و روغن شرایط ما با گذشته متفاوت نبود امسال مردم، رنج بیشتری را تحمل می‌کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در هفت سال گذشته  در بخش کشاورزی اقدامات بزرگی انجام گرفته است. البته اصلِ کار کشاورزی به عهده کشاورزان و مردم است اما در سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، دولت باید وارد شود چرا که مردم توان این کار را ندارند.

روحانی با اشاره به موافقت مقام معظم رهبری با درخواست برداشت 8 میلیارد دلار از صندوق برای طرح آب و خاک در غرب و شمال غرب کشور، اظهارداشت: طرح‌های بزرگ کشاورزی و آبیاری در غرب و شمال غرب کشور در کنار سدها و کانال‌های متعدد، بخاطر 8 میلیارد دلاری است که توانستیم تحول بزرگی به وجود بیاوریم.

وی با اشاره به اقدامات دولت در 7 سال گذشته در زمینه احیا و تجهیز زمین های کشاورزی،‌ گفت: در این هفت سال بیش از 521هزار هکتار زمین در کشور را احیا و تجهیز کردیم. 295هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان و ایلام، 102هزار هکتار آن مربوط به منطقه غرب کشور و طرح‌های گرمسیری و 78هزار هکتار آن به زهکشی در استان گلستان مربوط می‌شود که اگر این زهکش‌ها نبود شرایط در گلستان موقع سیل خیلی بدتر از اینها می‌شد.

رئیس جمهور افزود: با اقدامات انجام شده هم زمین های کشاورزان ارزش پیدا کرده است و هم محصولات کشاورزی افزایش یافته که این برای امنیت غذایی حائز اهمیت است.

وی با اشاره به ادامه و تکمیل طرح های زهکشی در استان های مختلف، گفت: در استان گلستان رقم 50 هزار هکتار دیگر را اعلام کردند که منابع آن را تامین می‌کنیم که تا پایان دولت این کار را در استان گلستان انجام بدهند.در منطقه غرب هم همینطور، در سیستان و بلوچستان هم در دشت سیستان 46هزار هکتار که البته بخش بزرگی از آن افتتاح شده و بخش بزرگی از آن باقیمانده که باید افتتاح شود.

روحانی با اشاره به اهمیت مساله حدنگاری و کاداستر تاکید کرد: امروز این آمادگی وجود دارد که  تمام زمینهای منابع طبیعی را تحت این حدنگاری قرار دهیم و اسناد مالکیت به نام کشاورزی صادر شود تا کسی نتواند در آن تصرف کند. قطعا یکی از راههای مبارزه با زمین‌خواری و فساد بزرگ، همین روش حدنگاری و کاداستر است و می تواند تحول بزرگی در کشور ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه حرکت خوبی شروع شده و آمادگی داریم منابع آن را تامین کنیم و تا آخر این دولت همه توان‌مان را به کار بگیریم تا همه زمین‌ها اسناد مالکیت بگیرند، همه حدهای آن معین شود تا کسی نتواند به این اراضی تجاوز کند.

رئیس جمهور با اشاره به ارزش افزوده بالا و اهمیت زراعت چوب، گفت: زراعت چوب هم درآمد خوبی دارد و هم می‌تواند برای آب و هوا موثر باشد و هم کشور را در این زمینه بی نیاز می کند.

روحانی مقابله با بیابان‌زایی را ضروری دانست و با اشاره به مشکل ریزگرد و گردوغبار در خوزستان، خاطرنشان کرد: باید برای مردم خوب، صبور و با روحیه بلند استان، کار کنیم تا گردوغبار را فروبنشانیم و در این زمینه طرح های مختلفی در حال انجام است.

رئیس جمهور با قدردانی از تلاش و همت کشاورزان، تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی، استانداران و کلِ دولت پشتیبان و حامی و در کنار کشاورزان است و امیدوارم بتوانیم روزی کشور را در محصولات غذایی به طور کامل مستغنی و خودکفا کنیم و حتی میزان صادرات مواد غذایی را افزایش دهیم.

روحانی خاطرنشان کرد: در طول این سه سال، البته همیشه دل‌نگران بودیم و خدا را گواه می‌گیرم هیچ شبی نبود که با خیال آسوده سر به بالین بگذارم. احساس من در تمام این سه سال، همانند همان سال‌های جنگ تحمیلی و مسوولیت‌هایی که در جنگ داشتم، بود. حس من این بود که آن 8 سال باز به یک صورت دیگری ظهور و بروز پیدا کرده و امروز در یک جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم.

رئیس جمهور با اشاره به احساس رنج مردم بخاطر قیمت اجناس، گفت: ما را سه سال در تحریم و یک جنگ شدید بی سابقه قرار دادند، منابع مالی ما را در دنیا قفل کردند و نگذاشتند از آن استفاده کنیم، نگذاشتند نفت و میعانات گازی‌مان را صادر کنیم و در سایر صادرات هم مشکل درست کردند اما علیرغم این، ملت ایستادگی کردند.

روحانی اضافه کرد: امسال علیرغم همه سختی‌ها تا امروز حدود 30 میلیارد دلار واردات و بیش از 28 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم البته می‌بایست این رقم بیشتر می‌بود اما به خاطر کرونا و مشکلاتی که داشتیم در ایام اسفند و فروردین و اردیبهشت تقریبا صادرات مان  تعطیل شد و امیدوارم در دو ماهه پایانی بتوانیم مقداری جبران کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه علی رغم همه مشکلات، ملت ایران نه در برابر تحریم، نه در برابر فشار، نه در برایر توطئه و نه در برابر ویروس سر فرود نیاورد، اظهارداشت: ملت ایران ایستادگی و مقاومت کرد، متحد بود، دست به دست هم داد و امیدواریم  این اتحاد و وحدت و یکپارچگی باقی بماند تا بتوانیم به اهداف بلندمان برسیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید