Iranian Agriculture News Agency

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌ها نوین آبیاری:

امسال ۷۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری مجهز شده‌ است

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌ها نوین آبیاری گفت: امسال حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی در مناطق و استان های مختلف کشور به سیستم نوین آبیاری تحت فشار تجهیز شده‌است.

امسال ۷۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم نوین آبیاری مجهز شده‌ است

 به گزارش خبرنگار ایانا در استان آذربایجان غربی، مسعود علایی در بازدید از وضعیت اجرای سیستم های نوین آبیاری شهرستان بوکان اظهار کرد:  هشت میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی آبی در کشور وجود دارد که از این میزان، ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار به سامانه آبیاری نوین مجهز شده‌ است.

وی افزود: یکی از طرح‌های مهم در بحث افزایش راندمان آب در مزرعه، استفاده از روش‌های نوین آبیاری است که این کار به طور ویژه در برنامه ششم توسعه و طرح های حوزه اقتصاد مقاومتی دیده شده است.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مجری سامانه‌های نوین آبیاری اضافه کرد: راه‌اندازی این سامانه‌ها در بیش از ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیز در دست اجراست که در ادامه فرایندکار در سال جاری مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: دولت، اعتبار خوبی نیز از محل صندوق توسعه ملی و محل‌های دیگر برای این حوزه در نظر گرفته که بخشی از آن به کشاورزان متقاضی به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.

مجری سامانه های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی افزود: روش‌های آبیاری زیرسطحی و موضعی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد بازدهی آبیاری در مزارع دارد و روش‌های آبیاری موضعی و تیپ بیشتر برای اراضی زراعی و محصولات ردیفی و روش‌های آبیاری قطره ای و میکرو برای باغ‌ها اجرا می‌شود.

علایی گفت: استفاده از روش‌های آبیاری نوین به شرایط آب و خاک، الگوی کشت، پراکندگی قطعات و نظام های بهره‌برداری و خرده مالکی بستگی دارد.

وی اضافه‌کرد: در مناطقی که کیفیت آب پایین یا شور است، به‌طور عمده از روش‌های کم فشار برای آبیاری گیاهان استفاده می شود.

وی هدف از اجرای طرح سامانه های نوین آبیاری در زمین های کشاورزی را افزایش بهره وری از منابع آب و خاک، حفاظت کمی و کیفی از منابع پایه و تولید پایدار محصولات کشاورزی برشمرد.

سیستم آبیاری نوین تحت فشار  امکان افزایش ۳۰ درصدی محصول، کاهش ۳۰ درصدی مصرف سموم شیمیایی و کاهش ۲۵ درصدی انرژی در فرایند تولید را فراهم می‌کند. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید