Iranian Agriculture News Agency

"خاوازی" در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

اجرای 6.2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در دولت تدبیر و امید

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در دولت تدبیر و امید، در مجموع حدود 6.2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شده است.

اجرای 6.2 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در دولت تدبیر و امید

به گزارش خبرنگار ایانا، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در چهل و سومین در چهل و سومین هفته از پویش ملی تدبیر و امید برای جهش تولید و بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت جهاد کشاورزی با دستور رئیس جمهوری، اظهار کرد: پروژه‌هایی که امروز با دستور ریاست جمهوری افتتاح می‌شود، به موضوع مهم منابع پایه آب، خاک، جنگل و مرتع اختصاص دارد که ضامن امنیت غذایی و محیط زیست برای آیندگان است.

وی افزود: یکی از مهمترین این پروژه‌ها که در خصوص آب است، بحث انتقال، تأمین و توسعه سیستم‌های آبیاری و زه‌کشی در شمال غرب، غرب و نواحی محدودی از شمال شرق و شرق کشور است که در سال 98، 54 هزار هکتار از این نواحی بهره‌برداری شد.

خاوازی ادامه داد: در سال 99، در مرداد ماه 23 هزار هکتار با دستور ریاست جمهوری به بهره‌برداری رسید که من قول دادم در صورت تأمین منابع، تا پایان سال 50 هزار هکتار دیگر به این میزان اضافه شود که امروز متناسب با اعتبار تخصیص یافته به این طرح، 25 هزار هکتار به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که هدف‌گذاری در این طرح 227 هزار هکتار است، تصریح کرد: با میزان افتتاح امروز، در مجموع تا کنون 102 هزار هکتار از این پروژه افتتاح شده است.

وی، تبدیل بخش قابل ملاحظه‌ای از اراضی دیم به آبی را از  ویژگی‌های این پروژه عنوان کرد و افزود: ارزش زمین و درآمد کشاورزان را تقریبا 10 برابر کرده، عملکرد به طور متوسط 4 برابر می‌شود که باعث تغییر سیمای اقتصاد روستا و کشاورزان می‌شود.

خاوازی در رابطه با پروژه استان گلستان گفت: پروژه تبدیل اراضی دیم به آبی به وسیله زه‌کشی در استان گلستان، در سفر ریاست جمهوری در سال 93 به این استان آغاز شده است که پروژه عظیمی است و در خاورمیانه نمونه ندارد.

وی افزود: هدف‌گذاری در این پروژه 280هزار هکتار است که بخشی از فاز اول آن به میزان 78 هزار هکتار توسط ریاست جمهوری به بهره‌برداری می‌رسد.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: این پروژه علاوه بر ارزش زمین و درآمدزایی برای کشاورزان، به نفوذپذیری خاک در برابر سیل هم کمک خواهد کرد.

وی با اشاره به پروژه آبخیزداری و آبخوان‌داری اظهار کرد: پروژه بزرگ جنگل‌، مرتع و بیابان‌زدایی، 9 محور دارد که یکی از این محورها بحث آبخیزداری و آخوان‌داری است.

خاوازی خاطرنشان کرد: آبخیزداری و آبخوان‌داری مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و با عنایت ویژه ایشان در سال 97 و 98 و اعتبارات تخصیص یافته، این پروژه‌ها جهش بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: در حوزه‌های آبخیز کمتر 4 درصد دچار سیل نمی‌شود و در 28 درصد از سطح اراضی، سیل از شدت بیشتری برخوردار است، بنابراین آبخیزداری و آبخوان‌داری اقدام ارزشمندی در راستای جلوگیری از سیل، تجمع رسوبات و فرسایش است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید، در مجموع حدود 6.2 میلیون هکتار آبخیزداری و آبخوان‌داری انجام شده که امیدوارم تا پایان دولت به 7 میلیون هکتار برسد.

وی یادآور شد: به ازای هرهکتار آبخیزداری، حدود 4 تن در سال رسوبات پشت سدها و 9 تن در سال فرسایش خاک کاهش می‌یاید و به طور متوسط دبی چا‌ه‌ها و قنوات 3.5 برابر می‌شود.

خاوازی تأکید کرد: پروژه‌ای که امروز افتتاح می‌شود، 2 میلیون و 168 هزار هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری است که 3 هزار و 800 رشته قنات را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی با اشاره به اهمیت حدنگاری و کاداستر اراضی کشور خاطرنشان کرد: طرح کاداستر در دولت تدبیر و امید آغاز شد و تا پایان دولت دوازدهم به پایان خواهد رسید.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امروز 46.8 میلیون هکتار کاداستر اراضی به بهره‌برداری می‌رسد که از این طریق اراضی تثبیت و در اختیار دولت قرار می‌گیرد که بر جلوگیری از زمین‌خواری و کاهش فساد موثر است.

وی تصریح کرد: در مجموع در دولت تدبیر و امید 64 میلیون هکتار حدنگاری انجام شده است که از تمام ارکان دولت که در این زمینه همکاری داشتند تشکر می‌کنم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید