Iranian Agriculture News Agency

برگزاری ششمین جلسه ستاد گیاهپزشکی و پایش محصولات زراعی و باغی استان گلستان

ششمین جلسه ستاد گیاهپزشکی و پایش محصولات زراعی و باغی استان در سال زراعی جاری ۸ بهمن ٩٩ در محل سالن قدس سازمان برگزار شد.

برگزاری ششمین جلسه ستاد گیاهپزشکی و پایش محصولات زراعی و باغی استان گلستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان گلستان، در این نشست  ابتدا نیکزادفر کارشناس اداره کل هواشناسی استان گزارش پیش بینی وضعیت آب و هوایی استان  را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت ارایه کرد.

سپس موسی خانی رییس اداره پنبه و دانه های روغنی سازمان گزارشی از بازدید مزارع شرق استان ارایه کرد و گفت: در مزارع گنبد به دلیل بالا زدن شوری سطح سبز خوبی در مزارع گندم نداشتیم ولی در کلاله سطح سبز بسیار خوبی داشتیم به دلیل اینکه در بهمن هم بارندگی های قابل توجهی نداریم بنابراین بر لزوم توجه به  آبیاری مناسب  تاکید داریم.

وی افزود:  روی برخی از  مزارع گندم و کلزا نمیشود حساب کرد و اینها تقریبا از دست رفته اند.

در ادامه کیانی با اشاره به اینکه یکی از آیتم های بسیار مهم سطح سبز یکنواخت است افزود:  بعضی از عوامل دست ما نیست ولی عوامل غیر محیطی که دست ماست را می شود  کنترل کرد.

سپس سوقی تاریخ کاشت را در زمان بارندگی  بسیار مهم خواند و ادامه داد:  مدیریت تاریخ کاشت در عملکرد محصول تاثیر بسزایی دارد.

وی افزود: نباید  تاریخ کاشت را محدود کنیم حتی اگر می دانیم عملکرد بهتری داریم می توانیم تاریخ کاشت را به جلوتر برگردانیم.

همچنین غزائیان محقق مرکز تحقیقات کشاورزی گفت:  اولین قدم مدیریت آبیاری در مزارع است بعد استراتژی کوددهی را انجام دهیم.

وی تاکید کرد: برای انجام جذب عناصر در خاک حتما رطوبت خاک را در نظر بگیریم که در حد استاندارد باشد چون در غیر این صورت عناصر به خوبی جذب خاک نمی شوند.

مبشری نیز در این جلسه گفت: کشت حفاظتی در گندم بهتر از کلزا جواب داده است وی  به عقب تر بردن تاریخ کاشت با توجه به شرایط اقلیمی اشاره کرد و گفت: طی بازدیدهای به عمل آمده آفت خاصی تا این لحظه مشاهده نشده است.

در ادامه این نشست حق نما  مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان گلستان در مورد سامانه های کشاورزی گفت: از نظرصدور کشاورز کارت رتبه دوم کشور را داریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص زمان مبارزه با علفهای هرز گفت: زمان مبارزه با علف های هرز 2 تا 6 برگی علف های هرز و انتهای پنجه زنی گندم و قبل از ساقه دهی کلزا و برای بیماری فوما نیز 2 تا 6 برگی کلزا  با دیدن علایم توصیه می شود.

سپس کریمی کارشناس گندم گفت:  در بحث تغذیه و آبیاری مزارع تا فرصت باقی است باید اطلاع رسانی کنیم و در آینده در مورد تاریخ کاشت تجدید نظر کنیم.

آبروان معاون مدیریت حفظ نباتات جهادکشاورزی استان نیز در خصوص کشت پنبه گفت:  عملیات زمستانه  مزارع پنبه مبارزه کرم غوزه پنبه است و دستورالعمل کاربردی برای کشاورزانی که مایل به کشت گیاهان دارویی هستند تهیه شود.

آقاجانی در مورد کشاورزی به صورت سیستماتیک گفت: از فضاهای مجازی که داریم برای انتقال یافته ها استفاده کنیم و از فضای تاک برای آموزش استفاده کنیم.

در این نشست عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت:  از طریق زیرنویس تلویزیون و برنامه هایی مثل کشاورزی و توسعه و .... تهیه فیلم های آموزشی برای آبیاری و تغذیه گیاه تاکید بیشتری شود چون این دو عنصر در رشد و سطح سبز مطلوب بسیار موثر هستند.

وی تاکید کرد از  این پس جلسات پایش به صورت وبینار با حضور کارشناسان شهرستان برگزار شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید