Iranian Agriculture News Agency

واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در کردستان راه‌اندازی شد

نخستین واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان راه اندازی شد.

واحد تولیدی قارچ داروئی گانودرما در کردستان راه‌اندازی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان کردستان، رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان ، در آیین بهره برداری از این واحد اظهار داشت: در راستای برنامه‌های درآمدزایی و با هدف استفاده بهینه از منابع و زیرساخت‌ها و بهره‌مندی از دانش فنی محققان این مرکز، واحد تولید قارچ دارویی گانودرما به مساحت ۲۰۰ متر مربع، تجهیز و راه اندازی شد.

محمدحسین سدری افزود: در این واحد، اقدامات لازم برای نصب سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و تجهیزات مورد نیاز سالن تولید، سیستم های کنترل خودکار دما و رطوبت و تجهیزات لازم برای اتاق تلقیح و پاستوریزاسیون و تجهیز اتاق ویژه کارشناس واحد به انجام رسیده است.

وی یادآور شد: مراحل آزمایشی پرورش قارچ گانودرما در آزمایشگاه کشت بافت این مرکز از مهر ماه سال ۹۷ آغاز شده و در حال حاضر در این واحد تولیدی، یک هزار و ۶۰۰ گروبگ مایه زنی شده با اسپان قارچ در مرحله رشد میسلیوم است."گروبگ کیسه رشد بستری آماده جهت کشت انواع صیفی جات و میوه هایی چون توت فرنگی است".

مدرس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان و مجری پروژه تولید قارچ گانودرما نیز گفت: از ویژگی های شاخص این واحد تولیدی، عدم استفاده از مواد شیمیایی و تهیه کمپوست این قارچ به صورت ارگانیگ است.

سیامک فرجام اضافه کرد: در این پروتکل، مراحل رشد و محصول دهی، ۸۵ روز به طول می‌کشد و مرحله رشد میسلیومی در زمان کوتاه تری از حد معمول به انجام می‌رسد.

وی یادآور شد: با احتساب برداشت چهار درصدی از کمپوست موجود در سالن، ۶۴ کیلوگرم قارچ گانودرما در این واحد تولید خواهد شد که با توجه به قیمت بالای آن، سود قابل توجهی بدست می‌آید.

لازم به ذکر است؛ امروزه "قارچ گانودرما" که به پادشاه گیاهان دارویی مشهور بوده در حوزه سلامت و طب سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و یکی از کامل ترین مواد غذایی در جهان به شمار می رود که در درمان بسیاری از بیماری های جسمی و روحی کاربرد دارد.

بیش از نیم قرن از فعالیت مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان کردستان سپری می‌شود و هم اکنون دارای چهار بخش تحقیقاتی و سه واحد تحقیقاتی، سه ایستگاه تحقیقاتی، ۲ پایگاه تحقیقاتی، ۶ آزمایشگاه تخصصی در زمینه کشاورزی و منابطع طبیعی است

استان کردستان دارای ۲۸ میلیون هکتار با یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر جمعیت است که تنوع آب و هوایی آن باعث شده یکی از استان‌های موفق در حوزه کشاورزی باشد، این استان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی حدود ۱۲ درصد بوده و دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار رأس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار رأس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تُن محصولات کشاورزی تولید می‌کنند که ۴۰۰  هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید